کد خبر: ۲۳۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
وزیر نفت: احتمال افت فشار شبکه جدی است
وضعیت مصرف گاز بحرانی است و به گفته وزیر نفت احتمال افت فشار بسیار جدی است. روز گذشته وزیر نفت با اشاره به پایداری توده هوای سرد حاکم بر کشور در روزهای آینده، امکان افت فشار گاز در استان‌های نیمه شمالی را محتمل دانست و تأکید کرد: از عموم هموطنان درخواست می‌کنم با مصرف بهینه و خاموش کردن یک بخاری یا گرم کردن حداقل فضا در محیط کار و منازل، دیگر هموطنان خود به‌ویژه در استان‌های شمال غرب، شمال و شمال شرق را یاری کنند.

بازهم سرما و بازهم کمبود گاز

گروه انرژی: وضعیت مصرف گاز بحرانی است و به گفته وزیر نفت احتمال افت فشار بسیار جدی است. روز گذشته وزیر نفت با اشاره به پایداری توده هوای سرد حاکم بر کشور در روزهای آینده، امکان افت فشار گاز در استان‌های نیمه شمالی را محتمل دانست و تأکید کرد: از عموم هموطنان درخواست می‌کنم با مصرف بهینه و خاموش کردن یک بخاری یا گرم کردن حداقل فضا در محیط کار و منازل، دیگر هموطنان خود به‌ویژه در استان‌های شمال غرب، شمال و شمال شرق را یاری کنند.
به گزارش تجارت جواد اوجی با تشریح وضع گازرسانی در کشور تصریح کرد: با توجه به موج بی‌سابقه سرمای فراگیر و پایدار در اسفندماه، مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در روزهای اخیر با جهش و به‌صورت تصاعدی بالا رفته است و در صورت تداوم همین فشار مصرف، احتمال افت فشار گاز در سرشاخه‌های شبکه گازرسانی در استان‌های شمال غرب، شمال و شمال‌شرق وجود دارد. وی افزود: از عموم هموطنان درخواست می‌کنم با خاموش کردن یک بخاری اضافی یا کاهش دمای سیستم گرمایش مرکزی و یا گرم کردن یک اتاق در منازل و محیط کار، خادمان خود در وزارت نفت را در تأمین گاز برای دیگر هموطنان به‌ویژه در نیمه شمالی کشور یاری کنند.
وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون همه مراکز تولید، پالایش، ایستگاه‌های تقویت فشار و شبکه انتقال و توزیع گاز با حداکثر ظرفیت ممکن عملیاتی هستند و همه کارکنان عملیاتی صنعت نفت در آماده‌باش ۲۴ ساعته قرار دارند، تصریح کرد: شبکه گاز هم‌اکنون در حداکثر توان تولید و انتقال و توزیع قرار دارد و در صورت تداوم جهش مصرف به‌ویژه در روزهای آینده که پیش‌بینی استمرار کاهش دما وجود دارد، احتمال افت فشار گاز وجود دارد و عبور از این وضع تنها با همکاری مضاعف مردم امکان‌پذیر است. اوجی با اشاره به اینکه دولت کاهش مصرف را از خود آغاز کرده است و هم‌اکنون در همه محیط‌های اداری و ستادی وزارت نفت وسایل گرمایشی خاموش و یا تنظیم دما ۱۸ تا ۲۲ درجه اعمال می‌شود، یادآور شد: دولت، وزارتخانه‌ها و اداره‌های دولتی را به مصرف بهینه ملزم می‌کند و شرکت ملی گاز ایران بر این موضوع نظارت دارد. وی گفت: اجرای راهکارهای مصرف بهینه از جمله خاموش کردن بخاری اضافی، کاهش یک یا دو درجه‌ای دمای سیستم‌های گرمایش مرکزی، استفاده از لباس گرم در محیط کار و منازل، نصب پرده‌های ضخیم و جلوگیری از تلفات گرمایی نقشی تعیین کننده در تأمین پایدار گاز برای عموم هموطنان دارد.

اطلاعیه شرکت ملی گاز
بر اساس این گزارش روز گذشته شرکت ملی گاز ایران نیز در خصوص ضرورت مدیریت مصرف گاز در سراسر کشور با توجه به آغاز سرمای فراگیر، اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن اطلاعیه شرکت ملی گاز ایران بدین شرح است: "در پی ورود جبهه هوای سرد و برودت هوا در اکثر نقاط کشور، مصرف گاز کشور به‌ویژه در بخش خانگی- تجاری، روند افزایشی یافته؛ از این رو، شرکت ملی گاز ایران از تمامی هموطنان درخواست کرد تا در مصرف گاز، صرفه‌جویی کنند. بر این اساس، شرکت ملی گاز ایران از تمامی مصرف‌کنندگان گازطبیعی در سراسر کشور تقاضا دارد با رعایت دمای رفاه از 18 تا 21 درجه سانتیگراد، استفاده از لباس‌های مناسب فصل سرما، تنظیم درجه حرارت سیستم‌های گرمایشی بر اساس دمای رفاه و خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ها و اماکن غیرضروری، در مصرف گاز حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورند تا امکان بهره‌مندی از این نعمت خدادادی برای تمامی هموطنان در اقصی نقاط کشور فراهم شود. شایان ذکر است، شرکت ملی گاز ایران تمهیدات لازم را برای تداوم پایداری شبکه گاز کشور و جلوگیری از افت فشار در خطوط انتهایی شبکه، در نظر گرفته؛ لیکن، همراهی و همدلی مردم در مدیریت مصرف این نعمت الهی، زمینه‌ساز خدمت مطلوب و عبور موفق از این دوره سرما خواهد بود."

وضعیت گلستان، مازندران، گیلان و خراسان رضوی، شمالی و جنوبی؛ بحرانی
بر اساس این گزارش در این خصوص رئیس مرکز راهبری گاز کشور نیز اعلام کرد: اکنون شبکه گاز بعضی شهرها در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی شرایط بحرانی دارند و نیاز به صرفه‌جویی و دقت لازم است و درخواست می‌کنیم پویش هر خانه یک اتاق گرم اجرا شود. غلامرضا کوشکی، رئیس مرکز راهبری گاز کشور، در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: حجم مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در 24 ساعت گذشته به 665 میلیون مترمکعب رسید و رکورد مصرف امسال ثبت شد. وی افزود: سابقه نداشته رکورد مصرف گاز طبیعی در سال، اسفندماه ثبت شود و پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده با توجه به تداوم سرما حجم مصرف روزانه به 680 میلیون مترمکعب هم برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار