کد خبر: ۲۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
فایننشیال تایمز نوشت:
فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت: ایتالیا در شرایطی که احساسات ضدآمریکایی در ایران، تردیدها را نسبت به فرصتهای پساتحریم برای شرکتهایی آمریکایی برانگیخته و درهای اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران را به روی شرکای اروپایی گشوده است، هیات بازرگانی بزرگی را به تهران می‌فرستد.
 ریکاردو مونتی، رییس کمیسیون بازرگانی ایتالیا اظهار کرد حدود 300 نماینده از پنج بخش پزشکی، انرژی سبز، خودرو، ساخت و ساز و تولید تجهیزات روز شنبه برای یک دیدار سه روزه با مقامات دولتی و چهره‌های بازرگانی به تهران می‌روند.

به گفته آقای مونتی، نمایندگان گروه فولاد دانیلی، شرکت انرژی انل، سازنده ماشین آلات کشاورزی سی ان اچ اینداستریال، تلکام ایتالیا و بانکهای متعدد در این هیات حضور خواهند داشت.

تهران از ماه ژوییه که توافق هسته ای تاریخی با قدرتهای جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را امضا کرد، میزبان شماری از هیاتهای بازرگانی اروپایی بوده است. انتظار می‌رود این توافق به برداشته شدن تحریمهای اقتصادی که بر سر برنامه هسته ای تهران وضع شده اند، در نیمه اول سال آینده منتهی شود.

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، پیش بینی می‌شود فضا برای شرکتهای آمریکایی برای مدتی سرد بماند. زمانی که تحریمهای مربوط به فعالیت هسته ای برداشته شوند، بعضی از تحریمهای قدیمی‌تر آمریکا همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند که این امر تردیدهایی را در میان شرکتهای آمریکایی برای انجام تجارت با ایران بوجود آورده است.

غیبت احتمالی شرکتهای آمریکایی راه را برای رقیبان اروپایی باز می‌کند تا شکاف موجود را پر کنند. در حالیکه بعضی از بازرگانان غربی هشدار می‌دهند احساسات ضدآمریکایی ممکن است مانع گسترش فعالیت شرکتهای بین المللی در ایران شود اما به گفته آقای مونتی، بسیاری از شرکتهای حاضر در هیات بازرگانی ایتالیایی هیچ منافع آمریکایی ندارند و آماده اند بمحض برداشته شدن تحریمها، با ایران تجارت کنند.

به گفته رییس کمیسیون بازرگانی ایتالیا، صادرات ایتالیا به ایران که در سال 2014 به 1.2 میلیارد یورو بالغ شد، ممکن است سال آینده به دو میلیارد یورو افزایش پیدا کند.

در شرایطی که ایتالیا تلاش می‌کند صادراتش را افزایش دهد، بازار ایران با 78 میلیون مصرف کننده به منزله فرصت بزرگی برای این کشور اروپایی محسوب می‌شود. اما بسیاری از بازرگانان ایرانی به این مسئله اعتراض دارند که بسیاری از کشورهای اروپایی که از کمبود اعتبار در بحران مالی جهانی لطمه دیده اند، به جای سرمایه گذاری، ایران را مقصدی برای صادرات می‌بینند.

انتظار نمی‌روند زمانی که تحریمها برداشته شوند بانکهای اروپایی بزرگ فاینانس مورد نیاز سرمایه گذاران را تامین کنند مگراینکه مطمئن شوند از مجازاتهای آمریکایی مصون خواهند ماند.

یک بازرگان اروپایی به فایننشیال تایمز گفت: فاینانس مسئله ساز است اما می‌توانیم منابع مالی مورد نیاز را به شکلهای دیگری مانند جوینت ونچر با جامعه بازرگانان ایرانی مقیم خارج تامین کنیم. ایران هم می‌تواند به بازارهای قرضه جهان متوسل شود.

ایران در حال حاضر امیدوار است بانکهای اروپایی کوچک مانند بانکهایی که در آلمان و ایتالیا هستند، غیبت وام دهندگان بزرگ را جبران کنند و با وجود احتیاط جامعه بازرگانی، اقتصاد ایران که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه پس از عربستان است، چشم انداز وسوسه کننده ای برای ایتالیاست که پیش از وضع تحریمهای هسته ای، یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بود.

آقای مونتی در این باره می‌گوید: باید بخشی از زمان از دست رفته را جبران کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: