کد خبر: ۲۳۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۳
کارشناس بازار سرمایه:
کارشناس بازارسرمایه با انتقاد از سیاست‌های غلط دولت، عدم عمل به وعده های حمایتی، آمارسازی‌ و ...، گفت: ۱۱۴ میلیارد دلار از ارزش بورس سوخت شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هومن عمیدی با اشاره به وضعیت نامطلوب بورس به جماران، اعلام کرد: بازار از سال ۹۸ تا ۹۹ رشد قابل قبولی بجا گذاشت ولی بعد از آن رشدی نداشت و منجر به خروج پول سرمایه گذاران شد.

دلایل متفاوتی برای منفی بودن بورس وجود دارد که اولین آن سیاست‌های غلط دولت است. به رغم وعده‌های رئیسی و تیم اقتصادی دولت که مدعی حل سه روزه مسئله بورس بودند سیاست های غلط هم تداوم داشت. همه افرادی که شعار حمایت از بازار سرمایه را در وعده‌های انتخاباتی قرار داده بودند به محض اخذ نتایج مورد نظر، همه چیز را فراموش و هر جا دولت به کسری بودجه خورد از جیب شرکت ها برداشت کرد.

به طرز عجیبی آمارسازی‌هایی از رشد اقتصادی، پیشرفت و بهبود نسبت‌های اقتصاد ارائه می‌کنند که آثار آن در هیچ جا مشاهده نشده و منطبق با واقعیت به نظر نمی رسد. رئیسی زمانی که سکان دولت را بر عهده گرفت ارزش بورس ۲۵۶ میلیارد دلار بود که اکنون ۱۱۴ میلیارد دلار از این رقم کم و بازار بسیار منفی شده است.

خروج ۱۱۴ میلیارد دلاری از بازار سرمایه نتیجه سیاست‌های غلط دولت است. مسئولین به این موضوع هم بسنده نکردند و با شعف می‌گویند بنزین گران نشده اما به اندازه افزایش بنزین از جیب مردم و سود شرکت‌های پالایشی برداشتند.

همه اقشار جامعه درگیر بورس هستند. آثار نارضایتی، بهره وری منفی و زیان سنگینی که ایجاد کرده اند در زندگی تک تک ۵۰ میلیون سهامدار وارد شده است. با این حال ادعا می‌کنند تحریم ها هیچ اثری نداشته و فشار‌های بین المللی از بین رفته است.

علل متعددی در ایجاد مشکلات فعلی موثر است. پیشنهاد دهندگان اقتصادی از جمله مشاورین عالی اقتصادی دولت، آدرس‌های غلط می‌دهند. اگر قصد زمین گیر کردن کشور و برنامه ریزی برای از بین بردن اقتصاد و تولید داشتند، بازدهی و بهره وری به اندازه‌ای که این تخریب رخ داده بالا در نمی‌آمد. این روش ها قطعا به محاق رفتن تولید و خشکاندن ریشه آن را رقم خواهد زد.

مگر ۲۵ اقتصاددان نگفتند بورس عامل تورم است! از سال ۹۹ که شاخص بورس مرتب ریزش کرده، چرا تورم کاهش نیافت ! دلار آن زمان ۲۷ هزار تومان بود ولی اکنون ۵۸ هزار تومان است. به غلط بورس را عامل تورم معرفی کردند و آدرس اشتباه دادند و همین تحلیل ها باعث شد دلار ۵۸ هزار تومان و سکه ۳۵ میلیون تومان شود! حتی متوسط قیمت مسکن در تهران به ۷۰ تا ۸۰ میلیون رسیده و تورم بالایی در اقلام مواد غذایی وجود دارد.

انتشار گواهی‌های سپرده خاص ۳۰ درصدی از سوی بانک مرکزی اقدام بسیار اشتباهی بود. طبق اعلام بانک تجارت، تمام سپرده‌های ۲۱، ۲۰ و ۲۳ درصد تبدیل به ۳۰ درصد شده است. بانک مرکزی با این برنامه قصد جمع آوری پول مازاد جامعه را داشت. پولی که جذب نشد فقط نقدینگی نزد بانک‌ها گران‌تر شد. هزینه بهره ۳۰ درصد به شکل ساده و مرکب ۳۵ درصد است. کدام کسب و کار می‌تواند بازدهی داشته باشد که ۳۵ درصد بهره پرداخت کند! مگر غیر از هزینه‌های مالی هزینه دیگری وجود ندارد!

او با بیان اینکه دولت با نرخ گذاری دستوری در کالا‌ها، اجازه فروش بر اساس بهای تمام شده‌ کالا را نمی دهد. اتفاقاتی که در بورس پیش آمد نتیجه تصمیم گیری‌های غلط دولتمردان بود. تیم اقتصادی دولت نمره یک می‌گیرد! فکر نکنید فقط کشتی بورس سوراخ شده است بلکه این کشتی اقتصاد است. امروز این مسئله را در بورس ایجاد کردند فردا این بحران به بانک‌ها و سپس به کارخانه‌ها خواهد رسید و همه کشور را درگیر تصمیمات غلط اقتصادی می‌کند.

دولت باید تصمیمات درست اقتصادی را از کارشناسانی که امتحان را پس داده اند بگیرد نه کسانی که اینجا را با آزمایشگاه اشتباه گرفتند و قصد دارند تمام نظریه‌های کمونیستی را به آزمایش بگذارند. این سیاست ها حکایت وزیری است که می‌خواست با یک میلیون تومان برای هر نفر شغل ایجاد کند! این‌ها شعار‌های عوام فریبانه و پوپولیستی بوده که امتحان را بار‌ها پس داده است. زمان روحانی سکه را به قیمت بسیار پایین پیش فروش کردند و گفتند همه سکه‌ها را تحویل می‌دهند. طلای مملکت را ذوب کردند و فروختند. همان طلا سال بعد چهار برابر شد. از این دست اقدامات از بانک مرکزی زیاد دیده شده است.

رئیس سازمان بورس در حکم تماشاگر، هیچ عکس العمل و واکنش مناسبی نشان نمی‌دهد. ظاهرا نقش وی انجام تمام و کمال دستورات بالادستی‌ها بود. هیچ صیانتی از حقوق سهامداران دیده نشد و فقط خواسته‌های بالادستی اجابت شد. چه اتفاقی در شورای عالی بورس افتاده است! سیاست های رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عنوان دو عضو شورای عالی بورس هماهنگی ندارد و همین مسئله وضعیت بازار را بحرانی کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار