کد خبر: ۲۳۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
قیمت دلار که در تلاش برای ثبات در ماه پایانی سال بود، ناکام در رسیدن به این هدف، با افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته، در بازار آزاد تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت تا دلالان فردوسی خریدار این هرج و مرج باشند.

هرج‌ و مرج در فردوسی

ایسنا نوشت: قیمت دلار که در تلاش برای ثبات در ماه پایانی سال بود، ناکام در رسیدن به این هدف، با افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته، در بازار آزاد تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت تا دلالان فردوسی خریدار این هرج و مرج باشند.

قیمت دلار که پاییز را در آرامش سپری کرده بود، در زمستان با طوفان روبرو شد. این ارز حتی در روزهای ابتدایی پاییز در محدوده ۴۹ هزار تومان بود و در حالی‌که به‌دنبال درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل تا ۵۲ هزار تومان هم بالا رفت و روند نسبتا صعودی خود را تا نیمه‌های آبان هم ادامه داد؛ در نهایت تا پایان آبان‌ ماه، روند نزولی به خود گرفت و آذرماه هم بار دیگر از ۵۰ هزار تومان به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت.

با این وجود دی، ماه آرامی برای دلار نبود؛ حمله‌ موشکی جمهوری اسلامی ایران به تروریست‌های پاکستان، ناآرامی‌ها در یمن و حمله به نظامیان آمریکا در اردن که آمریکایی‌ها به نقش ایران در آن تاکید داشتند، ثبات را از بازار ارز گرفت تا جایی‌که به‌دنبال افزایش نرخ ارز در زمستان، قیمت دلار در بهمن ماه تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفت و حتی در مقاطعی به ۶۰ هزار تومان هم رسید.

البته روند صعودی دلار در بهمن‌ماه، ادامه‌دار نبود؛ به‌طوری که از ۱۴ بهمن ماه، قیمت دلار نزولی شده و تا میانه بهمن‌ماه به ۵۵ هزار تومان بازگشت. همچنین در روزهای پس از آن هم دلار در همین محدود ۵۵ هزار تومان ثبات داشت؛ اما با آغاز اسفند، بار دیگر صعودی شد؛ تا جایی که از هفته گذشته از کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومان هم عبور کرد و ابتدای هفته جاری تاکنون، بار دیگر در بازار آزاد به ۶۰ هزار تومان هم رسید. 

دلال‌هایی که بیشتر خریدارند تا فروشنده

مشاهدات امروز خبرنگار ایسنا از بازار ارز در میدان فردوسی نشان می‌دهد که برخلاف هفته گذشته، دلال‌ها تمایلی برای فروش ندارند. قیمت فروشی که از سوی دلال‌ها ارائه می‌شود، در محدوده ۵۹ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است؛ اما وقتی تمایل به خرید را ببینند، می‌گویند فعلا دلاری در بساطشان نیست؛ در مقابل قیمت خرید هم ۵۹ هزار تومان است و دلال‌هایی که می‌گویند در این بازار کسی فروشنده نیست، خود را طالب خرید نشان می‌دهند.

در این میان صرافی‌ بانک‌ها و شعبه‌های ارزی که دلار دولتی می‌دهند، با هجوم مردم مواجه است و البته مشاهدات و پرس‌وجو از مردمی که برای خرید آمدند هم نشان می‌دهد که امروز، سیستم‌های بانکی این صرافی‌ها با اختلال مواجه بوده و آنها که برایشان پیامک آمده هم نتوانستند دلار مورد نیازشان را بخرند.

هرچند که نظرات در میدان فردوسی متفاوت است. یکی از دلال‌ها می‌گوید که اگر قصد فروش داری، الان زمان مناسبی است و قیمت دلار به بالاترین حد این طرف سال رسیده و در روزهای آینده پایین خواهد آمد؛ دیگری می‌گوید که امروز و فردا فرقی نمی‌کند و این ارز روندی صعودی به خود گرفته؛ در نهایت البته هیچ‌ کدامشان خبر از فردای بازار ارز ندارند و شاید فقط برای گرم نگه داشتن بازار، تحلیل‌ و پیش‌بینی ارائه می‌دهند.

با وجود این، روند قیمت‌ها در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بی‌تفاوت به نرخ ارز آزاد، به‌طوری که اسکناس دلار در معاملات امروز این مرکز با ثبات نسبت به روز گذشته به قیمت ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان بوده و حتی اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۴۶ هزار و ۴۴۵ تومان معامله شد. قیمت دلار حواله نیز ۳۹ هزار و ۸۶۴ و یورو حواله نیز ۴۳ هزار و ۱۳۸ تومان بود.

گفتنی است؛ افزایش نرخ دلار به زعم کارشناسان به عوامل اقتصادی برنمی‌گردد و عمدتا ناشی از انتظارات تورمی و بخشی هم نشأت گرفته از مسائل سیاسی است. در این میان بانک مرکزی اقداماتی برای تعادل بازار و تامین افزایش تقاضا انجام داده است؛ از قبیل اینکه میزان ارز مسافراتی را از ۵۰۰ به هزار یورو افزایش داده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار