به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رحمت الله مهآبادی درباره بدهی ایرلاینها بیان کرد: گروهی از ایرلاینها توانایی پرداخت بدهیهای خود را دارند و معمولا در خارج از صنعت هوانوردی نیز سرمایهگذاری میکنند که این ایرلاینها باید بدهیهایشان را سریعتر پرداخت کنند.
وی ادامه داد: البته تعداد این ایرلاینها کم است و امیدواریم همه شرکتهای هواپیمایی به حدی از توانایی مالی برسند که در این گروه قرار گیرند.
مهآبادی افزود: گروهی دیگر از شرکتهای هواپیمایی بدهکار از درآمدهای خود برای صنعت و توسعه ناوگان استفاده میکنند؛ مشکلات این ایرلاینها به نوعی بیش از شرکتهای هواپیمایی گروه نخست است اما این ایرلاینها به جای پرداخت بدهی به شرکت فرودگاههای کشور، برای افزایش سرمایه ایرلاین خود اقدام میکنند.
وی گفت: عدم پرداخت مطالبات این دسته ایرلاینها منجر به کاهش منابع مالی شرکت فرودگاهها در اثر پیامدهایی مانند تورم میشود و به نوعی از منابع دولتی برای افزایش سرمایه خود استفاده میکنند که امیدواریم این گروه عزم خود را برای پرداخت بدهی جزم کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: گروه سوم ایرلاینهای بدهکار، شرکتهایی هستند که به دلیل کاهش توانایی مالی و درآمد امکان پرداخت هزینههای خود را ندارند که قانونگذار، مراجع ناظر بر فعالیتهای آنها و دستگاههای ذیربط باید درباره آنها تعیین تکلیف کنند زیرا در غیر این صورت به تدریج مشکلات این ایرلاینها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی به شرکت فرودگاهها منتقل میشود و در نهایت فعالیت آنها باید تعطیل شود.
مهآبادی ادامه داد: با تعطیلی و ورشکستگی این ایرلاینها مطالبات شرکت فرودگاههای کشور از این ایرلاینها هم وصول نشده و امکان بازگشت منابع ما وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه از حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت مبلغ خدمات فرودگاهی است، گفت: این ارقام در زمان خرید بلیت، به ازای هر مسافر در پروازهای داخلی ۷ هزار تومان و به ازای هر مسافر در پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان توسط ایرلاین دریافت میشود.
وی افزود: یکی از بی اخلاقیهایی که در خطوط هوایی صورت گرفته عدم پرداخت این بخش از مطالبات است، شرکتهای هواپیمایی این مبالغ را که سهم شرکت فرودگاهها است در زمان فروش بلیت از مسافر دریافت میکنند و به نوعی امانتدار این مبلغ هستند که باید بلافاصله آن را به شرکت فرودگاهها پرداخت کنند اما متاسفانه رسم امانتداری را رعایت نمیکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه سهم بدهیهای گروههای دوم و سوم نسبت به بدهی های گروه نخست بیشتر است، افزود: در گذشته بیش از ۱۰ ایرلاین به دلیل ناتوانی مالی تعطیل شدند و اگر فکری برای ایرلاینهای گروه سوم نیز نشود این شرکتها نیز به سرنوشت ایرلاینهای ورشکسته دچار میشوند.