کد خبر: ۲۳۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
همزمان با تلاش برای پایداری اینترنت و به صورت کلی شبکه ارتباطی کشور در روز انتخابات، اقداماتی هم برای ایجاد خلل در روند برگزاری انتخابات انجام شد که به تازگی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات جدیدی در این زمینه اعلام کرده است.

جزئیات جدید از تلاش ناموفق برای خرابکاری در شبکه ارتباطی در روز انتخابات

همزمان با تلاش برای پایداری اینترنت و به صورت کلی شبکه ارتباطی کشور در روز انتخابات، اقداماتی هم برای ایجاد خلل در روند برگزاری انتخابات انجام شد که به تازگی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات جدیدی در این زمینه اعلام کرده است.

هفته گذشته دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد که در جریان برگزاری آن تلاش بسیاری در زمینه پایداری ارتباطات در نقاط شهری و روستایی توسط متخصصان و مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

به طور مثال بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان حوزه ارتباطات در وزارت کشور برای ایجاد پایداری سامانه‌های انتخابات، بصورت شبانه‌روزی در حال تلاش بودند و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم با حضور در اتاق وضعیت ستاد انتخابات در وزارت کشور بر پایداری شبکه ارتباطی کشور نظارت کردند؛ اما در کنار همه تلاش‌های انجام شده اقداماتی هم برای ایجاد خلل در روند برگزاری انتخابات انجام شد و عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از خنثی کردن بیش از ۲۰ مورد خرابکاری ارتباطی در روز انتخابات خبر داد.

او درباره این موضوع توضیح داد: در روز رای‌گیری بیش از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم تا شبکه ارتباطی دچار بحران شود اما تمامی اینها کشف و برخورد شد حتی یک مورد داشتیم که یک و نیم متر حفاری برای رسیدن به کابل فیبر نوری کردند ولی کشف و خنثی شد.  

موضوعی که به تازگی امیر محمد زاده لاجوردی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- جزئیات و تصاویری از تلاش برای ایجاد خلل در شبکه ارتباطی کشور اعلام و منتشر کرده است.

وی در تشریح سه نمونه از ۲۰ تلاش خرابکاری ناکام در جهت آسیب به زیرساخت ارتباطی انتخابات کشور با انتشار پستی در شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: حفر زمین به عمق یک‌ونیم متر قبل از انتخابات و آماده کردن شرایط جهت قطع فیبرنوری در روز انتخابات یکی اقدام‌های خرابکارنه بود.

اعلام جزئیات جدید درباره ایجاد اختلال در شبکه ارتباطی در روز انتخابات

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دومین خرابکاری را برش لوله محافظ و فیبرنوری آن، یک روز قبل از انتخابات اعلام کرد.

لاجوردی ادامه داد: سومین مورد نیز مربوط به شناسایی فردی بود که در روز انتخابات با اره با هدف برش فیبرنوری در مسیر قرار داشت.

اعلام جزئیات جدید درباره ایجاد اختلال در شبکه ارتباطی در روز انتخابات

البته در کنار موارد گفته حملات سایبری متعددی هم در این ایام انجام شد و سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه گفت: امنیت انتخابات یکی از برنامه‌های اصلی دشمن در انتخابات اخیر بود و دشمن در ایام انتخابات یک عملیات پیچیده و ترکیبی در حوزه سایبری طراحی کرده بود که شامل سه حوزه شبکه، سامانه و نظارت بود اما با هوشمندی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان فرمانده امنیت سایبری کشور و اقدام به موقع نهادهای تامین کننده امنیت سایبری کشور قبل از برگزاری انتخابات، اکثر موارد خنثی شد؛ البته در روز انتخابات نیز تلاش های متعدد دشمن برای اخلال در فرآیند برگزاری انتخابات از طریق حملات سایبری هم مهار شد.

به صورت کلی بنابر اظهارات مسئولان در یک ماهه منتهی به انتخابات شاهد نزدیک به ۲۰۰ حمله از انواع و اقسام حملات در حوزه سایبری، از کوچک و بزرگ بودیم. در این مدت شاهد ۴ یا ۵ حمله بزرگ بودیم که در بخش امنیتی وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات و پدافند غیرعامل با تقسیم کاری که انجام شده بود، بخش‌هایی از آن را کنترل و دفع کردند. سایر حملات نیز توسط کار بسیجی که متخصصان وزارت ارتباطات انجام دادند به خوبی کنترل و بی اثر شد؛ البته طبق اعلام در شش ماه گذشته دستکم ۱۰۰ حمله DDos  اتفاق افتاد که عمدتا هم خارجی و با هدف قطع خدمات رسانی و سرویس دهی به شهروندان انجام شده بود که خوشبختانه، آمادگی وزارت ارتباطات، توانست پایداری و استمرار خدمات رسانی در شبکه را حفظ کند.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار