کد خبر: ۲۳۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۹
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش تلاش می‌کند تا ۱۴ فروردین نتایج اولیه این آزمون را اعلام کند و از ۲۰ فروردین کانون‌های ارزیابی را مستقر کنیم تا بتوانیم تا ۲۸ اردیبهشت فرایندهای ارزیابی تکمیلی را پی بگیریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمید طریفی حسینی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: افراد بازمانده از تحصیل موضوعی قدیمی است که همواره در برنامه توسعه به آن پرداخته شده و ماده ۹۰ برنامه هفتم هم درباره این مسئله است که در مجلس کار انجام شده و موضوع در حال بررسی در شورای نگهبان است.

وی افزود: در برنامه هفتم تکالیفی تعریف شده و براین اساس برنامه ریزی کردیم که آیین نامه انسداد بی‌سوادی و جذب بازماندگان برای ادامه تحصیل مطرح و تصویب شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در راستای ماده ۹۰ برنامه هفتم و ماموریت این معاونت، تدوین برنامه درسی جذب بازماندگان از تحصیل مورد توجه قرار دارد که باید اطلاعات آنها از نظر زمان و مکان آموزش از بازماندگان از تحصیل را داشته باشیم.

طریفی حسینی اضافه کرد: برنامه ریزی کردیم که در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ فضای متفاوت در مواجه با موضوع را داشته باشیم.

وی یادآور شد: ۱۹۶ هزار کودک در سنین تحصیل دوره ابتدایی یعنی ۶ تا ۱۱ سال داریم که شرایط تحصیل دوره ابتدایی را برای آنها باید بررسی شود؛ در این میان ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از این کودکان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند اما در این آمار لحاظ شده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ۷۰ هزار از ۱۹۶ هزار نفری که اعلام شده تعیین تکلیف شده‌اند، ۴۳۲ نفر از ۷۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل به علت اشتغال شرایط حضور در مدرسه نداشته اند.  

وی ادامه داد: معاونت ابتدایی را فقط معاونت نمی‌دانیم بلکه نظام آموزش ابتدایی است و اولین مأموریتی که در حوزه کاری خود داریم ارتقای جایگاه نظام آموزش ابتدایی کشور و نظام آموزشی کشور است؛ بنابراین باید جایگاه و اهمیت و ضرورت توجه به این نظام را به‌عنوان یکی از زیر نظام‌های اصلی نظام آموزشی کشور تقویت کنیم.

فعالیت‌های مهارت محور جایگزین پیک نوروزی

طریفی حسینی درباره تکالیف نوروزی دانش آموزان ابتدایی گفت: امسال پیک نوروزی نخواهیم داشت و این موضوع مطابق سال‌های گذشته است. اصولاً هیچ‌گونه تکلیفی که به‌صورت متمرکز از ناحیه ستاد به استان‌ها برای عید نوروز ابلاغ شود که مدارس به‌صورت یکسان عمل کنند، نخواهد بود و به‌جای آن فعالیت‌های مهارت محور انجام می دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: سه محور فعالیتی برای عید نوروز دانش آموزان تعیین کرده ایم که مبتنی بر ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین است؛ دانش آموزان می‌توانند فعالیت‌های کارکردی و مهارت محوری را در قالب صوت و فیلم و عکس برای معلم ارسال کنند به‌طور مثال دانش آموزان از مراسم افطار و سایر مراسمی که در آن حاضر می‌شوند تهیه کنند.

طریفی حسینی اضافه کرد: همچنین دانش آموزان می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را هم در قالب فیلم و توضیح برای معلم ارسال کنند همچنین فعالیت‌های هنری از دیگر برنامه‌ها برای دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه داستان خوانی و کتاب توانی و تعریف قصه و شعر و... از دیگر تکالیف عید می‌تواند باشد، گفت: محور سوم فعالیت‌ها دوستی با طبیعت و محیط‌زیست است که با معاونت تربیت‌بدنی کار مشترک انجام داده‌ایم. فعالیت‌هایی که دانش‌آموزان در طبیعت انجام می‌دهد را می‌توانند ارسال کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از معلمان خواسته‌ایم به دلیل همزمان شدن نوروز و ماه مبارک رمضان فعالیت های سنگینی به دانش آموزان ندهند.

طریفی حسینی تصریح کرد: مدارس کشور تا ۲۸ اسفند به فعالیت خود ادامه می دهند و معلمان باید در مدارس حضور داشته باشند.

اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا ۱۴ فروردین

طریفی حسینی در مورد آزمون استخدامی اظهار داشت: ۶۳۶ هزار نفر در مرحله کتبی آزمون استخدامی داوطلب داشته‌ایم و ۲۸ هزار نفر به‌عنوان آموزگار ابتدایی و استثنایی جذب خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان سنجش تلاش می‌کند تا ۱۴ فروردین نتایج اولیه این آزمون را اعلام کند و از ۲۰ فروردین کانون‌های ارزیابی را مستقر کنیم تا بتوانیم تا ۲۸ اردیبهشت فرایندهای ارزیابی تکمیلی را پی بگیریم. تلاش می‌کنیم قبل‌از آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزان برای متوسط نتایج آزمون ابتدایی را اعلام کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اواسط یا اواخر خرداد سعی می‌کنیم برنامه‌های تکمیلی این داوطلبان را انجام دهیم. می‌خواهیم قبل‌ از ۲۸ اردیبهشت همه فرایندها طی شود و در خرداد نتایج نهایی را اعلام کنیم و از خرداد ۱۴۰۳ دوره مهارتی یک‌ساله معلمان جدید را دنبال کنیم و در تابستان بخش بزرگی از کار انجام شود و از مهر سال آینده این آموزگاران بکار گرفته شوند.

جذب ۱۱۶۸ آموزگار برای مدارس استثنایی

طریفی حسینی خاطر نشان کرد: هر شغل و محل سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه و کانون ارزیابی دعوت می‌شوند. از ۲۸ هزار نفر جذب برای آموزگاری ابتدایی هزار و ۱۶۸ نفر آموزگاری استثنایی خواهد بود.

وی گفت: تلاش ما بر این است که شایسته‌ترین معلمان را که حق کودکان و دانش‌آموزان ما در دوره ابتدایی هست انتخاب کنیم. با استفاده از ۶۳۶ هزار نفر جذب معلم کمبود نیرو و سازمان‌دهی نیروی انسانی را انجام می‌دهیم.

طریفی حسینی افزود: عوامل متعددی بر تأمین نیروی انسانی مهرماه ما اثرگذار است؛ ضریب اشتغال مثبت همکاران یکی از دلایل است. برخی معلمان ما علاوه بر کاری که انجام می‌دهند به‌ تدریس غیرموظف و حق‌التدریس هم علاقه دارند. بازنشستگی نیز یکی از دلایلی است که می‌تواند در کمبود معلم مؤثر باشد راهکارهای متنوعی برای موضوع طراحی شده و مهم‌ترین راهکار جذب نیروی انسانی تمام‌وقت به‌صورت رسمی از طریق دانشگاه فرهنگیان و پس‌از آن آزمون‌های استخدامی است.

وی اضافه کرد: اتاق وضعیت نیروی انسانی تشکیل شده است، سازمان‌دهی نیروی انسانی سال آینده توسط این اتاق انجام می‌شود. جلسات آن برگزار شده و برنامه‌ریزی مطلوبی انجام داده ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی گفت: در قالب طرح شهید همت ۱۰۸ هزار نفر از معلمان ابتدایی در دوره‌های توانمندسازی شرکت کرده‌اند که به‌صورت حضوری و غیرحضوری انجام شد.

طریفی حسینی درمورد ارتقای سواد خواندن و زبان آموزی دانش آموزان ابتدایی، افزود: زبان‌آموزی دانش‌آموزان با تأکید بر پایه اول ابتدایی از دیگر اقدامات معاونت ابتدایی است و بسته‌هایی با عنوان زبان‌آموزی طراحی شده و در قالب نامه‌ای که سال گذشته به‌صورت آزمایشی شروع شد پی گیری کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هشت هزار مدرسه به صورت آزمایشی در این طرح شرکت داشتند و بر مهارت‌های پایه‌ای خواندن دانش آموزان و همین‌طور تقویت مهارت‌های زبانی و سواد خواندن و زبان و ادبیات فارسی در دانش آموزان که زبان معیار آموزش است تأکید شده است. باید شرایطی را فراهم کنیم که یادگیری عمیق‌تر دانش‌آموزان اتفاق بیفتد چراکه ارتباط بین معلم و دانش‌آموز از طریق زبان فارسی است.

منبع : ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار