کد خبر: ۲۳۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
«تجارت آنلاین» ابعاد و تبعات طرح دولت آمريکا براي ايجاد بندر در ساحل غزه را بررسي کرد:
در چند وقت اخير کشورهاي قطر، مصر و آمريکا براي رسيدن به توافق آتش‌بسي در غزه پيش از ماه رمضان تلاش کردند اما مذاکرات اخير در قاهره نتيجه چشمگيري نداشت. ديروز –شنبه- نيز جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا بر خلاف اظهارات قبلي خوش‌بينانه خود در خصوص امکان دستيابي به توافقي پيش از فرا رسيدن ماه رمضان، تاکيد کرد که دستيابي به آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و جنبش حماس در نوار غزه تا ماه رمضان دشوار به نظر مي‌رسد.

طرح شوم واشنگتن برای کوچاندن فلسطینی‌ها

گروه سياسي: ابراز ناامیدی رئیس‌جمهور آمریکا درباره حصول صلح قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در شرایطی است که در چند روز گذشته آن‌ها طرحی عجیب را برای کمک رسانی به نوار غزه مطرح کرده‌اند که بیشتر به نظر می‌سد تلاشی برای همراهی با نتانیاهو و صهیونیست‌ها است. در واقع، در جدیدترین تحولات اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد بندری در سواحل غزه که به یک آبراه برای رساندن کمک به نوار غزه متصل خواهد بود، نگرانی‌ها نسبت به سوء استفاده از تراژدی ساکنان نوار غزه برای پیش بردن طرح کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان را افزایش داده است.

 

ابعاد و جزئیات طرح بندر نجات بایدن

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که کشورش یک بندر موقت در سواحل نوار غزه در دریای مدیترانه احداث خواهد کرد تا از آن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه استفاده شود. ««پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت که این بندر به ارائه بیش از ۲ میلیون وعده غذایی در روز به ساکنان نوار غزه کمک می‌کند و خاطرنشان کرد که واشنگتن به هماهنگی با طرف‌های شریک (که نامی از آنها نبرد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر) از جمله اسرائیل که مسؤولیت امنیتی را برعهده خواهد داشت، به تلاش ادامه خواهد داد. سخنگوی پنتاگون به مطبوعات توضیح داد که ارتش ایالات متحده یک اسکله شناور در سواحل غزه ایجاد خواهد کرد تا کشتی‌های باری بزرگ را قادر سازد در آنجا پهلو بگیرند و کالاهای خود را در قایق‌های کوچک‌تر تخلیه کنند تا این کمک‌ها را به یک پل دریایی موقت که به ساحل غزه متصل می‌شود، منتقل کنند. در واقع این محموله‌ها به واسطه گذرگاه شناور که تقریبا ۱۸۰۰ فوت یا ۵۰۰ متر طول دارد به خشکی منتقل شده و در نهایت این کمک‌ها در غزه توزیع می‌شوند. وی افزود: روند ساخت بندر و اسکله «بیش از ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی را می‌طلبد و تا ۶۰ روز» طول خواهد کشید. پت رایدر همچنین گفت: وزارت دفاع آمریکا به سرعت در حال اقداماتی برای استقرار لجستیک مشترک خود در غزه به منظور تامین کمک‌های بشردوستانه از طریق هیئتی در این باریکه است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: ما در حال آماده سازی برای تشخیص، تامین مالی و برخی دیگر از موارد برای استقرار در غزه هستیم. وزارت دفاع آمریکا ادعا می کند که ماموریت اسکله غزه شامل حضور پرسنل نظامی آمریکا در کشتی‌های نظامی در فراساحل است و نه در ساحل غزه. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت: پنتاگون توانایی ارائه قابلیت‌های منحصر به ‌فرد از فراساحل را بدون حضور نظامی آمریکا در غزه حفظ می‌کند. این شامل حضور نیروهای نظامی آمریکا در کشتی‌ها می‌شود، اما این نیروها به ساحل نمی‌روند. سخنگوی پنتاگون خاطرنشان کرد: در این میان، قبرس به عنوان مکانی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند کمک‌ها را به کشتی‌ها منتقل کرده و بعد به اسلکه موقت ببرد.

 پشت پرده طرح بایدن برای مردم غزه؛ تلاشی پنهان برای کوچاندن فلسطینیها

طرح جو بایدن برای ایجاد بندر در سواحل غزه با واکنش شدیداللحن نهادهای بین‌المللی مواجه شده است. طبق گزارش شبکه روسیا الیوم، «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا، در سخنانی این تصمیم آمریکا را محکوم کرد و آن را یک «خبیثانه» توصیف کرد؛ چراکه به عقیده وی، واشنگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده و همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی ‌می‌کند. وی در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: برای اولین بار می‌شنوم که شخصی می‌گوید ما باید از اسکله استفاده کنیم. هیچ‌کس؛ نه ملت فلسطین و نه جامعه بشردوستانه، چنین اسکله‌ای را درخواست نکرده‌اند. این تصمیم آمریکا نگرانی فلسطینی‌ها نسبت به استفاده احتمالی از این اسکله متحرک برای کوچاندن آنها از نوار غزه را تشدید کرده است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین صورت می‌گیرد. در این بیانیه آمده است: این بندر با توجه به کشتارها، گرسنگی و قطع راه نجات نوار غزه، خطراتی را به دنبال دارد که وضعیت جمعیتی در نوار غزه را هدف قرار می‌دهد. مقامات آمریکایی نحوه عملکرد این بندر در غیاب پرسنل نظامی آمریکایی در غزه را مشخص نکردند، اما تلویحاً گفتند که «شرکا و متحدان» علاوه بر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت. این در حالی است که به دلیل جنگ و محدودیت‌های اعمال شده توسط اشغالگران، ساکنان غزه در سایه کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و ذخایر سوخت در آستانه قحطی قرار دارند.

 

مخالفت مسلمانان و اعراب آمریکا با راهکار بایدن برای کمک به غزه

یک رسانه آمریکایی نوشت، پیشنهاد جو بایدن در سخنرانی سالانه روز پنجشنبه خود مبنی بر اینکه به دنبال ساخت بندر موقتی در نزدیکی سواحل نوار غزه با هدف وارد کردن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این باریکه جنگ‌زده است، موجی از انتقاد را در میان جامعه بزرگ مسلمانان و عرب‌تبارهای آمریکایی که به چیزی بجز آتش بس راضی نیستند، موجب شده است.

 

رویکرد منفی لندن به طرح بایدن

در سطحی دیگر،  دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما به ۵۰۰ کامیون در روز یا بیشتر برای ورود به غزه نیاز داریم. در پنج روز گذشته فقط ۱۲۳ کامیون وارد این باریکه شده است. وی همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا گذرگاه‌های بیشتری را برای رسیدگی به این مساله باز کند. گفته‌های کامرون پس از آن مطرح شد که آمریکا یک بندر موقت را برای انتقال کمک‌ها به نوار غزه در نظر گرفته است. وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت، کمبود ارسال کمک‌ها در صورتی درست می‌شود که اسرائیل گذرگاه‌های بیشتری را ایجاد کند و اگر به کارمندان بیشتر سازمان ملل اجازه ورود به نوار غزه را برای روند کمک رسانی بدهد. این دیپلمات ارشد انگلیسی همچنین ادامه داد: ما این نکات را بارها و بارها بیان کرده‌ایم و وقتی به وضعیت وحشتناک انسانی در غزه فکر می‌کنید، بسیار ناامیدکننده است که این گام‌ها برداشته نشده است. انگلیس به ایالات متحده و سایر متحدان خود در ایجاد یک کریدور دریایی برای ارسال مستقیم کمک‌ها به غزه خواهد پیوست.

نام:
ایمیل:
* نظر: