کد خبر: ۲۳۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
گزارش «تجارت آنلاین» از رسمی و نهایی شدن رقابت ترامپ و بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2024:
در فاصله کمتر از شش ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوی آمریکا در نوامبر 2024، دیروز چهارشنبه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور رسما به عنوان نامزدهای حزب خودشان برای انتخابات برگزیده شدند.

دوئل پر از کینه و نفرت پیرمردها برای فتح کاخ سفید

گروه سیاسی: در فاصله کمتر از شش ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوی آمریکا در نوامبر 2024، دیروز چهارشنبه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور رسما به عنوان نامزدهای حزب خودشان برای انتخابات برگزیده شدند.
به گزارش «تجارت»، جو بایدن و دونالد ترامپ در دوئلی تکرار همانند چهار سال قبل در ۵ نوامبر (۱۵ آبان) به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. البته باید توجه داشت که رقابت این دو شخص به هیچ عنوان یک وضعت معمول و عادی ندارد؛ چرا که فضای سیاسی آمریکا طی سال‌های بعد از 2020 به شدت متشنج و پر از نفرت شده است. لحن ابتدای ترامپ و بایدن در قبال یکدیگر نیز از همین روایت حکایت دارد.

نامزدی رسمی بایدن و ترامپ
بایدن برای پیروزی نامزدی حزب دموکرات به رای ۱۹۶۸ هیات نمایندگی نیاز داشت و او روز سه‌شنبه پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی در ایالت جورجیا از این تعداد عبور کرد. هم‌چنین «دونالد ترامپ» که توانست رقیب خود «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل را در رقابت‌های انتخابات مقدماتی شکست دهد، رای ۱۲۱۵ هیات نمایندگی لازم را برای نامزدی حزب جمهوری‌خواهان کسب کرد و این اتفاق پس از پیروزی در ایالت‌ جورجیا رخ داد. با توجه به نتیجه کسب شده در انتخابات روز سه شنبه بزرگ و پیروزی ترامپ بر نیکی هیلی (که منجر به انصراف هیلی از رقابت‌های درون حزبی گردید)، دیگر مانعی برای حضور رئیس جمهور سابق آمریکا به دور نهایی رقابت‌های انتخاباتی وجود ندارد. به نظر می‌رسد محکومیت ترامپ در پرونده‌های متعدد قضایی نیز نتواند این روند را خدشه دار کند، زیرا دیوان عالی آمریکا در اقدامی که نشان از حمایت کلی این نهاد قانونی از نامزدی مجدد ترامپ دارد، دادگاه ایالتی کلرادو دیگر ایالات را فاقد صلاحیت قانونی برای حذف نام رئیس جمهور سابق آمریکا از لیست‌های انتخاباتی خواند. رئیس جمهور سابق آمریکا، در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در «سه‌شنبه بزرگ» توانسته است به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یابد. دونالد ترامپ در ایالت‌های تگزاس ویرجینیا، کارولینای شمالی، آرکانزاس کلرادو آلاباما مین، اوکلاهما، تنسی و دیگر ایالات پیروز شد و هیلی نیز با اختلافی بسیار، در رتبه دوم قرارگرفت. شبکه‌های آمریکایی از جمله «سی‌بی‌اس» بر اساس نظرسنجی‌ها می‌گویند که موضوع مهاجران و اقتصاد دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است. در این میان، ترامپ خود را تنها سیاستمداری معرفی کرده که قدرت مدیریت بر هر دو مولفه و عرصه را داراست! خصوصا در پرونده مهاجرین (ناظر بر آنچه در مرز مکزیک می‌گذرد) شاهد حمایت اکثر شهروندان آمریکایی از رویکرد سلبی ترامپ در مواجهه با مهاجرین غیر قانونی هستیم. رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد از همین دو مولفه برای به چالش کشیدن بایدن و معاونش کامالا هریس استفاده کند.

حمله بایدن به ترامپ با کلید واژه کارزار خشم
جو بایدن ۸۱ ساله ضمن تایید نامزدی خود در حزب دموکرات، کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ را هدف قرار داد و آن را «کارزار خشم، انتقام و مجازاتی که آمریکا را تهدید می‌کند»، خواند. وی افزود: «رای‌دهندگان اکنون حق انتخاب در مورد آینده این کشور را دارند. آیا ما قرار است بایستیم و از دموکراسی خود دفاع کنیم یا اجازه دهیم دیگران آن را از بین ببرند؟ آیا حق انتخاب و حفاظت از آزادی‌های خود را نگه خواهیم داشت یا اجازه می‌دهیم افراط گرایان آنها را از بین ببرند؟»

حمله ترامپ به بایدن با رمز بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا
دونالد ترامپ هم با انتشار ویدویی در شبکه اجتماعی‌اش گفت: «اکنون زمان جشن گرفتن نیست بلکه باید تمرکز را بر روی شکست بایدن، بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا قرار داد. ما مرزهای خود را خواهیم بست. ما اقداماتی را انجام خواهیم داد که هیچکس مشابه آن را تا به حال ندیده است و هم‌چنین اقتصاد کشور را بهترین در جهان خواهیم کرد.»

دوئل پر از کینه و نفرت پیرمردها برای فتح کاخ سفید

نقش کلید نامزدهای ثالث در انتخابات 2024
وقتی در سال ۲۰۰۰ ال گور، کاندیدای دموکرات با فاصله‌ای اندک انتخابات را به جورج بوش باخت، جو بایدن، که در آن زمان سناتور بود، تلافی این باخت را سر رالف نادر، دیگر نامزد بازنده از حزب دموکرات در آورد. نادر چپگرا در فلوریدا تنها ۹۷ هزار و ۴۸۸ رای کسب کرد که بسیار بیشتر از ۵۳۷ رأیی بود گور برای پیروزی در انتخابات به آن نیاز داشت. بایدن درباره او گفت: «(حضور) نادر برای ما به قیمت باختن در انتخابات تمام شد.» حالا حدود ربع قرن بعد، بایدن اکنون کاندید‌های دموکرات‌ها در رقابتی است که احتمالا باز هم یک جدال نزدیک و شانه به شانه خواهد بود. در حالی که نیکی هیلی، رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان همین چند رو پیش فعالیت‌های انتخاباتی خود را تعلیق کرده، ترامپ را باید از همین الان نامزد نهایی جمهوری خواهد دانست. این به معنای تکرار رقابت بایدن و ترامپ است. اما چند کاندیدای دیگر نیز گفته اند که در انتخابات شرکت خواهند کرد و تلاش می‌کنند نامشان در بین گزینه‌های روز رای گیری قرار بگیرد. با توجه به نزدیک بودن آرا، کاملا محتمل است که این احزاب ثالث در رقم خوردن نتیجه نهایی به نفع هر یک از دو کاندیدای اصلی موثر واقع شوند. نادر همواره این ایده را که او مسئول باخت ال گور بوده رد می‌کند و همچنان از منتقدان نظام دو حزبی ایالات متحده به شمار می‌رود. او می‌گوید، هرگز به یک کاندیدای حزب ثالث نمی‌گوید که در انتخابات شرکت نکند، اما در عین حال به نظر می‌رسد از این واقعیت دست کشیده که یک نفر نمی‌تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ پیروز شود. وی مطمئنا نمی‌تواند خود را مجاب به حمایت از بایدنی کند که او را به خاطر حمایت از اسرائیل جوی نسل کشی می‌خواهد. با این حال او می‌گوید "تن‌ها هدف متوقف کردن ترامپیست‌ها و فاشیسمی است که آن‌ها با خود به همراه می‌آورند.» برای یک کاندیدای ثالث که بار‌ها در انتخابات شرکت کرده و هنوز از این کار توبه نکرده، این به مثابه بی میلی به دادن رأیی است که ممکن است به بازگشت ترامپ به کاخ سفید کمک کند.

سناریوی عجیب محکومیت و کنار گذاشته شدن ترامپ
اگر ترامپ در پرونده حمله به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ محکوم و اتهام وی در خصوص حمایت از شورش انتخاباتی به اثبات برسد، دیوان عالی آمریکا می‌تواند وی را از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ محروم کند. البته وکلای ترامپ احتمال وقوع چنین رخدادی را اندک دانسته و تاکید دارند که رئیس جمهور سابق آمریکا در زمان دخالت در معادلات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ دارای مصونیت حقوقی بوده و محاکمه و متهم ساختن وی موضوعیتی ندارد! طی روزهای اخیر، ترامپ خود را نامزد بدون رقیب انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دانسته و کمترین توجهی نسبت به احتمال محکومیت خود توسط دادگاه ندارد. گویا در این خصوص تضمین‌هایی به رئیس جمهور سابق آمریکا داده شده است.
البته پیروزی در انتخابات سه شنبه بزرگ نیز خیال وی را بابت حضور در دور نهایی انتخابات راحت ساخته است. در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های درون‌حزبی در دو ماه اول سال میلادی تنها در چند ایالت برگزار می‌شود، اما در نخستین سه‌شنبه ماه مارس رای‌گیری به طور همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌شود. برخی ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» علاوه بر رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری، انتخابات دیگری مانند تعیین فرماندار یا نمایندگان کنگره را نیز برگزار می‌کنند.

انتخاباتی پر از کینه و انتقام
طی سال‌های اخیر، اکثریث قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که شهروندان آمریکایی از تکرار رقابت بایدن-ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ متنفر هستند، اما ساختار قدرت در آمریکا، شهروندان را در منگنه انتخاب دوباره میان این دو قرار داده است! در این راستا شاهد طناب کشی‌های پشت پرده طرفداران پرنفوذ بایدن و ترامپ در نهادهای امنیتی، نظامی و سیاسی و اقتصادی آمریکا هستیم. موسسات نظرسنجی در آمریکا مانند ادوار گذشته انتخابات اذعان کرده‌اند اساسا شهروندان این کشور با ساختار کالج الکترال و ماهیت متقلبانه و پیچیده این ساختار به‌شدت مخالف هستند. با این حال اراده لابی‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا بر مبنای استمرار این ساختار جنجالی شکل گرفته است. ما اکنون در سال ۲۰۲۴، بار دیگر از ساختار کالج الکترال سخن می‌گوییم؛ ساختاری که به‌صورت سنتی متقلبانه بوده و بر اساس تجمیع آرای شهروندان شکل نگرفته است. در ساختار کالج الکترال، هر ایالت بر حسب جمعیت و اهمیت خود، امتیاز الکترال خاصی دارد و فراتر از آن، اگر نامزدی حتی یک رأی بیشتر نسبت به نامزد دیگری در یک ایالت به دست آورد، کل آرای الکترال آن ایالت را به حساب خود واریز می‌کند.
در این ساختار در نهایت آرای مخالف نامزد پیروز در یک ایالت نیز به آرای موافق تبدیل شده و امتیاز آن‌ها به سبد حزب برتر واریز می‌شود. همین ساختار شکننده باعث شده درسال‌های۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ جمهوریخواهان به‌رغم کسب آرای عمومی کمتر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند. در چنین شرایطی بار دیگر شاهد رقابت بایدن-ترامپ در ساختار متقلبانه انتخاباتی آمریکا هستیم: ساختاری مبهم با نامزدهایی نامحبوب! این بهترین توصیفی است که می‌توان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا به کار برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار