کد خبر: ۲۳۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
اقتصاددان و استاد دانشگاه:
اقتصاددان و استاد دانشگاه، ادعای جدید رئیس کل بانک مرکزی مبنی کاهش نرخ تورم سال آینده به ۲۰ درصد را رد و دلایلی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید شقاقی‌ شهری  در واکنش به ادعای جدید محمد رضا فرزین مبنی کاهش نرخ تورم سال آینده به 20 درصد به اعتماد، اعلام کرد: شواهد نشان می‌دهد رسیدن به این آمار با توجه به رشد 20 درصدی دلار در اسفند، افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال، کسری بودجه سنگین دولت، توقف برجام، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سال پایانی دولت سیزدهم، دور از دسترس است. 

ناترازی‌ بخش های آب، برق، گاز، بنزین، صندوق‌های بازنشستگی و فرونشست زمین در کنار برآورد 30 میلیارد دلاری دو کسری تجاری غیرنفتی و کسری حساب سرمایه بر دولت و بودجه فشار سنگینی وارد می‌کند.

میزان تورم سال آینده طبق برآوردها و در سناریوی خوش بینانه در محدوده 40 درصد خواهد بود و رشد نقدینگی هم به دلیل تشدید کسری‌ های بودجه دولت و ناترازی‌های اقتصاد کلان و رکود بازارها، فشار سنگین‌تری بر بانک مرکزی وارد می‌کند. بنابراین احتمالا امکان ثبات رشد نقدینگی 25 درصدی بسیار سخت خواهد بود. رشد نقدینگی هم در پیش‌بینی خوش بینانه در محدوده 30 تا 35 درصد خواهد بود

تحقق اهداف بانک مرکزی نیازمند اقداماتی مهم‌ مانند انضباط مالی، کنترل انتظارات تورمی، انتشار اخبار امیدوارکننده از وضعیت برجام و برنامه‌ریزی برای کنترل ناترازی‌های اقتصاد کلان، برنامه‌ کاهش کسری‌های تجاری غیرنفتی و کنترل حساب سرمایه است. البته هر کدام از این ناترازی‌های اقتصادی به تنهایی ظرفیت تورم‌زایی زیادی در اقتصاد دارند و دولت هیچ برنامه‌ای برای کنترل ناترازی‌های کلان هم ارایه نداده و این موارد هم از عهده بانک مرکزی بر نمی‌آید و هر کدام متولی خاصی دارند.

 بنابراین بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصاد کلان و بدون مدیریت انتظارات تورمی و تقویت حکمرانی ریال، امکان تحقق برنامه‌ها و اهداف رییس کل بانک مرکزی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار