کد خبر: ۲۳۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
بررسی‌های «تجارت آنلاین» نشان می‌دهد؛
با معاف شدن عراق از تحریمهای آمریکا، فروش برق ایران به عراق آغاز می شود و این در حالی است که ایران رکوردار مصرف برق در جهان است و پیش بینی 17 هزار وات ناترازی برق در تابستان آینده هشداری جدی است.

پیش‌بینی افزایش ناترازی برق در سال آینده

گروه انرژی- آیلین سیروس: با معاف شدن عراق از تحریمهای آمریکا، فروش برق ایران به عراق آغاز می شود و این در حالی است که ایران رکوردار مصرف برق در جهان است و پیش بینی 17 هزار وات ناترازی برق در تابستان آینده هشداری جدی است. به گزارش تجارت پنجشنبه گذشته، امریکا، عراق را مجددا از تحریم های خود علیه ایران معاف کرد تا بغداد بتواند برای تامین نیازهای خود از ایران انرژی خریداری کند. این معافیت در راستای اقدام واشنگتن در معاف کردن بغداد از تحریم های ایران برای خرید برق به مدت 120 روز است. اما فروش برف ایران به عراق در مقابل ناترازی این انرژی در کشور بسیار تامل برانگیز است. بر اساس این گزارش به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ایران، اموالی را که از فروش برق به عراق به دست می آورد نمی تواند وارد کشور کند بلکه در حساب های محدودی خواهد بود که تنها برای خرید مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی و سایر معاملاتی که شامل تحریم نمی‌شود، قابل استفاده است. جالب اینکه میلر اعلام کرده که بخش از هدف گسترده ما، دور کردن عراق از وابستگی به ایران برای تامین برق است. وی به پیشرفت عراق در زمینه خودکفایی در تولید انرژی از سال 2020 اشاره کرد و گفت که عراق بیش از نیمی از واردات خود از انرژی ایران را طی دهه گذشته کاهش داده و تولید برق خود را افزایش داده است.

پیش بینی افزایش ۵درصدی ناترازی برق در سال آینده
بر اساس این گزارش چندی پیش محمود کمانی معاون وزیرنیرو با اشاره به اینکه ناترازی جدی در حوزه آب و برق وجود دارد، گفت: در پیک تابستان امسال، مصرف برق به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید که دو ماه تداوم داشت، در حالی که عملاً تولید حداکثر نیروگاه‌های کشور حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، بنابراین در حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق رخ داد که سال آینده پیش بینی می‌شود به این میزان ۵ درصد اضافه شود. کمانی با اشاره به مشکلات کشور برای جبران ناترازی برق در کشور تاکید کرد: در این مسیر توسعه نیروگاه‌های تجدید پذاعلام اینکه تابستان امسال ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم، گفت: سال آینده پیش بینی می‌شود به این میزان ۵ درصد اضافه شود. یر ضروری و اجتناب ناپذیر است، چرا که ۸۰۰ میلیون مترمکعب تولید منابع سوخت فسیلی داشته‌ایم و مصارف ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال رسیده است، بنابراین در فصل سرد سال، با محدودیت تأمین گاز برای نیروگاه‌ها مواجهیم و تأمین سوخت مایع نیز محدودیت‌های خاص خودش را دارد. رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان اینکه توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در برنامه‌ریزی پنج ساله زمان بر است، ادامه داد: یکی از مسیرهای مهم برای جبران ناترازی برق، کاهش مصرف است. وی افزود: وزارت نیرو در بخش خانگی با اعطای مشوق اقدام کرده است تا مصرف برق کاهش یابد که تأثیر خوبی نیز داشته است. در نتیجه این اقدام وزارت نیرو، در دو سال گذشته افزایش مصرف خانگی نداشتیم و عمده افزایش مصرف مربوط به صنعت بوده است به گونه‌ای که در تابستان ۱۴۰۲ برای اولین بار در تاریخ، مصرف برق صنعت از خانگی پیشی گرفته است که نوید بخش رونق تولید است.

ایرانی‌ها رکورددار مصرف برق
بر اساس این گزارش طبق آمار وزارت نیرو مصرف برق در ایران به حدی بالاست که طبق ارزیابی‌های صورت‌ گرفته، اوج مصرف برق ٦ کشور همسایه با جمعیت ٣٥٠ میلیون نفر با اوج مصرف برق ایران ٨٥ میلیون نفری برابر است. بر اساس داده‌های بین المللی ایران اکنون به لحاظ شدت مصرف انرژی در جایگاه ششمین کشور با شدت مصرف انرژی بالا قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران به شدت ناکارآمد است. بالا بودن شدت مصرف انرژی ایران بیانگر این واقعیت است که میزان مصرف انرژی در ایران دست کم ۶۰ درصد از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه بیشتر است. بررسی آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد، شاخص مصرف انرژی در بخش خانگی ایران چیزی حدود ۴۶۰ کیلووات ساعت در سال به ازای هر متر مکعب است که اگر این داده به واحد مگاژول تبدیل شده و با آمارهای جهانی سایر کشورها مقایسه شود، میزان ناکارآمدی مصرف انرژی در بخش خانگی ایران را بیش از پیش نمایان می‌کند. در حالی مصرف انرژی به ازای واحد سطح خانه در ایران بر اساس داده‌های ترازنامه هیدروکربوری ۱۶۵۰ مگاژول محاسبه می‌شود که در هیچ یک از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی، میزان مصرف انرژی با وجود آب و هوایی به مراتب سردتر از ایران از ۱۰۰۰ مگاژول تجاوز نمی‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار