انتخابات ریاست جمهوری روسیه در 4 منطقه شرق اوکراین که ارتش روسیه آنها را به خاک خود اضافه کرد برگزار شد.

انتخابات به سبک روس ها + عکس

سومین و آخرین روز انتخابات ریاست جمهوری روسیه امروز یکشنبه، برگزار می شود.

به گزارش عصرایران ،‌ پوتین رئیس فدراسیون روسیه در این انتخابات، کاندیدا و پیروزی او قطعی است. پوتین 71 ساله با این پیروزی می تواند دوره پنجم ریاست خود را آغاز کند و برای 6 سال دیگر در کاخ کرملین باقی بماند.

در این انتخابات 4 کاندیدا حضور دارند که مهمترین آنها پوتین است. او به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد.

یورونیوز نوشت: سه کاندیدایی که در انتخابات با پوتین رقابت می کنند رقبای جدی نیستند. آنها به احزاب اپوزیسیون نمادین تعلق دارند که به خط سیاسی پوتین پایبند هستند. این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که سرکوب شدید، رسانه های مستقل و گروه های مدافع حقوق بشر را از کار انداخت و به پوتین کنترل کامل نظام سیاسی را داده است. ناظران انتظار ندارند انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود. گذشته از این واقعیت که رای دهندگان انتخاب های کمی دارند؛ امکان نظارت مستقل بسیار محدود است.

 
 
 

انتخابات روسیه

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد میزان مشارکت در انتخاب تا پایان روز دوم، به بیش از 58 درصد و میزان مشارکت در مسکو به حدود 56 درصد رسید.
در پایان دومین روز از انتخابات ریاست جمهوری روسیه، کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد هیچ تخلفی که بتواند بر روند رای گیری و نتایج آن تاثیر بگذارد، ثبت نشده است. همچنین با وجود حملات سایبری به سیستم های کامپیوتری، روند رای گیری مختل نشده است.

انتخابات روسیه
انتخابات غیرجدی روسیه (+ عکس) / اعتراض با ریختن رنگ در صندوق رای / گام پوتین برای دوره پنجم ریاست / 3 کاندیدا کیستند؟
انتخابات روسیه


انتخابات در 4 منطقه الحاقی اوکراین به روسیه

در انتخابات امسال، برای اولین بار 4 منطقه ای که در جنگ، از اوکراین به خاک روسیه اضافه شده اند هم رای گیری انجام شد.
دولت اوکراین این اتفاق را محکوم کرد و گفت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در" مناطق اشغالی اوکراین" ، نامشروع است.



پوسترها و عکس های ارتش روسیه در یک مرکز رأی گیری در دونتسک - روسیه این منطقه شرق اوکراین را در جنگ به خاک خود اضافه کرد. عکس: AFP/Getty Images

پوسترها و عکس های ارتش روسیه در یک مرکز رأی گیری در دونتسک اوکراین که توسط روسیه اشغال شده است. عکس: AFP/Getty Images

روسیه در جنگ فعلی، 4 منطقه شرق اوکراین (زاپوریژیا، خرسون، دونتسک و لوهانسک) را تصرف و به خاک خود اضافه کرد.
 بیشترین مشارکت، بیش از 75 درصد در شرق دور، سیبری، اورال و قفقاز شمالی اعلام شد.

وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد: مواردی از تهدید علیه روس‌ها برای جلوگیری از شرکت آنها در رای‌گیری در کشورهای غیردوست ثبت شده است. دولت کی‌یف حملات خود را به تأسیسات غیرنظامی روسیه در روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری با هدف متقاعد کردن غرب برای ادامه جنگ و درخواست کمک بیشتر انجام داد.

رای دادن یک زن در انتخابات ریاست جمهوری روسیه - او در زیرزمین ساختمان ویران شده در آودیوکا، منطقه دونتسک رای خود را به صندوق می اندازد. روسیه این منطقه شرق اوکراین را در جنگ به خاک خود اضافه کرد - الکساندر ارموچنکو/ رویترز

انتخابات روسیه

دولت روسیه، دولت اوکراین را دولت کی یف توصیف می کند.
قبل از این مدودف معاون شورای عالی امنیت ملی روسیه گفته بود کشوری به نام اوکراین وجود ندارد. او خواهان الحاق کل خاک اوکراین به سرزمین روسیه شده بود.

اعتراض به انتخابات

با آغاز انتخابات برخی تلاش کردند به شکل های مختلف مخالفت خود را با انتخابات اعلام کنند.

روز جمعه، بعضی رای دهندگان برگه های رای را به عنوان نوعی اعتراض، پاره و نابود کردند.

چندین ویدئو نشان می‌دهد نیروهای امنیتی تعدادی از افراد را دستگیر می کنند. برخی از آنها بمب‌هایی را در مراکز رای گیری پرتاب کرده اند. در حالی که برخی دیگر مایع رنگی را در صندوق‌های رای می‌ریختند.

 

روسیه ؛ برخی رای دهندگان از بمب های بنزینی و رنگ برای اعتراض به انتخابات در مراکز رای گیری استفاده می کنند
روسیه: رای دهندگان از بمب های بنزینی و رنگ برای اعتراض به انتخابات در مراکز رای گیری استفاده می کنند - ویدئو

رسانه های محلی گزارش دادند که در سن پترزبورگ، یک زن کوکتل مولوتف را روی پشت بام مدرسه ای که دارای یک شعبه رای گیری بود، پرتاب کرد.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد که افرادی مایع سبز رنگ را در پنج نقطه از جمله مسکو در صندوق های رای ریختند.

سایت های خبری روسیه نیز گزارش دادند زنی در مسکو مرکز رای گیری را به آتش کشیده است. 

قانون روسیه چنین اقداماتی را جرم می داند و برای آنها مجازات تعیین کرده است. مجازات ممکن است تا پنج سال زندان نیز برسد.
رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات "الا پامفیلووا" در کنفرانس مطبوعاتی  که در آن فیلم‌ها و عکس‌هایی از حوادث پخش شد، گفت: «هدف لغو  رأی‌گیری است».

انتخابات غیرجدی روسیه (+ عکس) / اعتراض با ریختن رنگ در صندوق رای / گام پوتین برای دوره پنجم ریاست / 3 کاندیدا کیستند؟

انتخابات روسیه

3 کاندیدا

سه نامزد دیگر، لئونید اسلوتسکی (نامزد حزب لیبرال دموکرات)، نیکولای خاریتونوف (نامزد حزب کمونیست) و ولادیسلاو داوانکوف ( نامزد حزب "مردم جدید") هستند.

 

انتخابات  روسیه

پوتین در این انتخابات با رقابت جدی روبه رو نیست و پیروزی او قطعی است. هیچ کدام از کاندیداهای دیگر، قدرتمند نیستند. کاندیداهای جدی مخالف هم برای ورود به رقابت، تایید صلاحیت نشدند و از ورود آنها به انتخابات، جلوگیری شد.

لئونید اسلوتسکی

لئونید اسلوتسکی رئیس حزب راست افراطی ناسیونالیست "لیبرال دموکرات" است و پس از مرگ ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبری این حزب را در سال 2022 بر عهده گرفت. وی رئیس فراکسیون پارلمانی حزب در دوما (پارلمان) و همچنین از اکتبر 2016 سمت رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی را بر عهده دارد.

 

لئونید اسلوتسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه (LDPR) AP Photo/Alexander Zemlianichenko
لئونید اسلوتسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه (LDPR) AP Photo/Alexander Zemlianichenko


 او در حل و فصل مسائل کلیسای ارتدوکس استونیایی پاتریارک مسکو، به ویژه در موضوع استرداد اموال شرکت کرد. وی همچنین وضعیت شهروندان روسی زبان در کشورهای بالتیک را دنبال کرد.  لئونید اسلوتسکی از مخالفان سیاست غرب و از حامیان الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014 بود که او را تحت تحریم های غرب قرار داد.

اسلوتسکی از حمله روسیه به اوکراین حمایت می کند و در برنامه انتخاباتی خود متعهد شد در صورت موفقیت در انتخابات، به پیروزی نهایی و سریع بر اوکراین دست یابد. اسلوتسکی 50 ساله در سال 2018 توسط گروهی از روزنامه نگاران زن به آزار و اذیت جنسی متهم اما بعدا تبرئه شد.

انتخابات روسیه


نیکولای خاریتونوف

نیکولای خاریتونوف نامزد انتخابات از حزب کمونیست روسیه و رئیس کمیته دوما (پارلمان) روسیه برای توسعه شرق دور و قطب شمال است. او قبل از ممنوعیت حزب کمونیست شوروی در سال 1991 در این حزب، عضویت داشت.

وی در سال 1993 حزب کشاورزی روسیه را تأسیس کرد و معاون آن شد. در همان سال به عنوان نماینده این حزب در پارلمان انتخاب شد و ریاست فراکسیون پارلمانی آن و عضویت در کمیته امور کشاورزی را بر عهده گرفت.



نیکولای خاریتونوف، معاون حزب کمونیست روسیه الکساندر زملیانیچنکو/آپ
نیکولای خاریتونوف، معاون حزب کمونیست روسیه الکساندر زملیانیچنکو/آپ



 او در تمام انتخابات پارلمانی بعدی به عنوان نامزد حزب کمونیست پیروز شد. وی به خاطر جمله‌اش معروف است: «بازی در سرمایه‌داری را باخته‌ایم و به اندازه کافی آزمایش‌های شکست خورده را تجربه کرده‌ایم».
 انتخابات کنونی دومین تقابل بین نیکولای و پوتین است. این پیرمرد 75 ساله در سال 2004 در انتخابات شرکت کرد اما با کسب 13.4 درصد آرا به پوتین شکست خورد و پوتین 71.91 درصد آرا را به دست آورد.

انتخابات روسیه

 

ولادیسلاو داوانکوف

ولادیسلاو داوانکوف ( نامزد حزب "مردم جدید") معاون رئیس مجلس نمایندگان (دوما) روسیه است. حزب "مردم جدید" از ابتدا تنها حزبی است که با به رسمیت شناختن استقلال مناطق لوهانسک و دونتسک تحت کنترل استقلال طلبان روس شرق اوکراین در سال 2022 از سوی روسیه مخالفت کرد.

ولادیسلاو داوانکوف  عضو حزب خلق جدید / مردم جدید و معاون رئیس پارلمان - عکس : الکساندر زملیانیچنکو / آسوشیتدپرس
ولادیسلاو داوانکوف  عضو حزب خلق جدید / مردم جدید و معاون رئیس پارلمان - عکس : الکساندر زملیانیچنکو / آسوشیتدپرس

او خواهان به دنبال نشستن بر سر میز مذاکره با اوکراین برای انجام مذاکرات صلح است. وی در برنامه انتخاباتی خود خواهان عادی سازی روابط روسیه و غرب، توقف آزار و اذیت مخالفان و اجازه آزادی فکری است.

 ولادیسلاو داوانکوف متولد 1984 در شهر اسمولنسک در 400 کیلومتری مسکو پایتخت روسیه است. او در سال 2002 از دانشکده اقتصاد و حقوق فارغ التحصیل شد، سپس برای پیوستن به دانشگاه دولتی مسکو و تحصیل در رشته تاریخ معاصر و معاصر به مسکو رفت و در سال 2006 از آنجا فارغ التحصیل شد و در سال 2008 دکترای علوم اجتماعی گرفت.

انتخابات  روسیه

انتخابات  روسیه

انتخابات روسیه

انتخابات روسیه

انتخابات روسیه

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: