کد خبر: ۲۳۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸
اقتصادنیوز : بررسی داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد، از سال ۹۷ تا کنون نرخ بیکاری در بازه ۷.۶ تا ۱۴.۶ نوسان داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، آنچه گفته شد تصویری از نوسانات نرخ بیکاری در کل کشور محسوب می شود. این نوسانات در میان استان های مختلف یکسان نبوده است. بررسی ها حاکی از آن است که بیشترین مقدار نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۷ به نام استان چهارمحال و بختیاری ثبت شده است.  به بیان دقیق تر در بهار ۹۷ از هر ۱۰۰ نفر فرد جویای کار در استان چهارمحال و بختیاری،‌ بالغ بر ۲۲ نفر بیکار مانده اند. این نرخ کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در بهار ۹۷ و در شش سال گذشته محسوب می شود.

در مقابل استان خراسان جنوبی با ثبت نرخ بیکاری ۴ درصدی کمترین میزان این نرخ را در بهار ۹۹ و در شش سال گذشته در میان استان‌ها داشته به ثبت رسانده است. بررسی ها حاکی از آن است که این استان در ۶ ساله گذشته سه مرتبه کمترین نرخ بیکاری را در میان استان ها داشته است.

بر اساس گزارش اکوایران استان کرمانشاه ۵ بار بیشترین و استان های زنجان و خراسان رضوی ۳ بار کمترین نرخ بیکاری را در میان استان های مختلف به خود اختصاص داده اند. بدین ترتیب نام این استان ها به عنوان پرتکرارترین مناطق کشور در ثبت بالاترین و کمترین نرخ بیکاری فصلی طی شش سال گذشته مطرح شده است.

نرخ بیکاری یکی از مهم ترین شاخص‌هایی اقتصادی در هر جامعه ای محسوب می‌شود. کاهش این نرخ و افزایش اشتغال و نرخ مشارکت می‌تواند منجر به بهبود اوضاع درآمدی خانوارها گردد و افزون بر افزایش رفاه آن‌ها،‌ امنیت جامعه را بالا برده و بر خصیصه‌های فرهنگی و اجتماعی اثر بگذارد.

بررسی داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد، از سال ۹۷ تا کنون نرخ بیکاری در بازه ۷.۶ تا ۱۴.۶ نوسان داشته است. به بیان دقیق‌تر در پاییز ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ فرد جویای کار ۱۵ ساله و بیشتر، بالغ بر ۷ نفر موفق به پیدا کردن شغل نشده اند. این رقم کمترین نرخ ثبت شده از بیکاری کل کشور در دوره ۶ ساله تحت بررسی بوده است. در زمستان ۸۹ نیز،‌ ۱۴.۶ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر که به دنبال کار بوده اند، در جست وجوی شغلی ناکام مانده‌اند. این عدد بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده از سال ۹۷ تا کنون بوده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بیکاری در این استان به قله رسید؛ در خراسان جنوبی در کف ماند» بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار