یک متخصص هوش مصنوعی در مصاحبه با دیلیمیل گفت که کارکنان مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده جای انسانها را خواهند گرفت و با افزایش بهرهوری، روزهای کاری را به سه روز در هفته کاهش خواهند داد.
به گزارش ایسنا، کارکنان آینده، رویایی هستند. آنها مرخصی نمیگیرند، به تعطیلات نمیروند و برای ملاقات با رئیس درخواست نمیکنند.
به نقل از دیلیمیل، برخی از صنایع ممکن است به زودی این نوع کارکنان را استخدام کنند. چندین شرکت در ماههای اخیر اعلام کردهاند که در حال ساخت عوامل هوش مصنوعی یا «کارمندان مصنوعی»(synthetic employees) هستند.
این کارکنان دیجیتال میتوانند محل کار را به کلی تغییر دهند. کارهایی مانند پاسخ دادن به ایمیلها، سازماندهی صورتحسابها، پاسخ دادن به پرسشهای خدمات مشتریان و مدیریت در آینده به آن صورتی که ما میشناسیم نخواهند بود و تغییر خواهند یافت.
دیلی میل با «اد بروسارد»(Ed Broussard) مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی «تومورو.ایآی»(Tomoro.AI) صحبت کرد. بروسارد معتقد است که میزان بهرهوری این کارمندان مصنوعی بسیاری عالی است؛ به طوری که یک هفته کاری سه روزه را ایجاد خواهد کرد.
بروسارد که با شرکت «OpenAI» تحت مدیریت «سم آلتمن»(Sam Altman) کار میکند، در مصاحبه با دیلیمیل گفت: طی دو سال آینده شاهد جهش و پشت سر گذاشتن مرزهای پیشرفت توسط این نوع کارکنان خواهیم بود.
شرکت فناوری هوش مصنوعی «انویدیا»(Nvidia) و شرکت هوش مصنوعی پزشکی «هیپوکراتیک ایآی»(Hippocratic AI) اخیرا اعلام کردند که در زمینه کارکنان حوزه مراقبتهای بهداشتی هوش مصنوعی همکاری خواهند کرد. این شرکتها امیدوارند که پرستاران هوش مصنوعی جدیدشان بتوانند کمبود مراقبتهای بهداشتی را در سراسر جهان برطرف کنند.
پژوهشگران هیپوکراتیک ایآی گفتند که پرستاران مصنوعی با مجموعه بزرگی از دادههای اختصاصی مانند برنامههای مراقبت بالینی، اسناد نظارتی مراقبتهای بهداشتی، کتابهای راهنمای پزشکی، پایگاههای اطلاعاتی داروها و سایر اسناد باکیفیت پزشکی آموزش خواهند دید. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ پرستار و ۱۰۰ پزشک در آمریکا، کارکنان مراقبتهای بهداشتی هوش مصنوعی را آزمایش کردهاند.
شرکت نرمافزار هوش مصنوعی «کاگنیشن»(Cognition) در اوایل ماه جاری به اولین شرکتی تبدیل شد که یک مهندس نرمافزار هوش مصنوعی مستقل ساخت و نام آن را «دوین»(Devin) گذاشت.
دوین در عرض ۲۰ دقیقه میتواند به تنهایی وبسایتها و برنامههای رمزگذاری را ایجاد کند و از اینترنت برای آموزش دادن مهارتها به خود بهره ببرد. دوین برای استخدام در دسترس است اما یک فهرست انتظار طولانی برای آن وجود دارد.
علاوه بر کارکنان هوش مصنوعی، شرکتها در حال حاضر از برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده میکنند؛ به طوری که ۴۰ درصد از منابع انسانی شرکتهای سراسر جهان از هوش مصنوعی بهره میبرند.
نیروی کار هوش مصنوعی تازه کار خود را آغاز کرده است. بروسارد گفت: من معتقدم که این پیشرفت تنها در دو سال آینده حاصل خواهد شد و از همه پیشرفتهایی که در ۷۵ سال گذشته در حوزه صنعت دیده شدهاند، بیشتر قابل توجه خواهد بود. تا پایان دهه جاری، همه شغلهای اداری توسط عوامل هوش مصنوعی تغییر خواهند کرد.
این مدیرعامل فناوری تنها متخصصی نیست که در مورد تغییرات عمده حاصل از هوش مصنوعی صحبت کرده است. «بیل گیتس»(Bill Gates) بنیانگذار شرکت «مایکروسافت»(Microsoft) تقریبا سه دهه پیش در کتاب خود با نام «راه پیش رو»(The Road Ahead)، استفاده کردن از هوش مصنوعی را پیشبینی کرد.
گیتس اکنون معتقد است که کارکنان مصنوعی، تاثیر زیادی را در آموزش و مراقبتهای بهداشتی خواهند داشت. او ادعا میکند از زمانی که ما از تایپ کردن دستورات به سوی کلیک کردن روی نمادها برویم، بزرگترین انقلاب در محاسبات شکل خواهد گرفت. همچنین، او معتقد است که عوامل هوش مصنوعی، جایگزین سایتهای جستجو و خرید اینترنتی مانند «آمازون»(Amazon) خواهند شد.
بروسارد باور دارد افزایش بهرهوری ارائهشده توسط کارمندان دیجیتال به قدری زیاد خواهد بود که یک هفته کاری سهروزه را به همراه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد که این فناوری در آینده نزدیک، وظایف مدیریت و پژوهش را در چندین صنعت از جمله قانون، سرمایهگذاری و بازاریابی بر عهده خواهد گرفت.
بروسارد در وبسایت خود نوشت: یکی از عواملی که ما بیشتر از همه از آن استفاده میکنیم، «عامل استخراج واقعیت»(Fact Extraction Agent) است که در خواندن تعداد زیادی از اسناد و استخراج حقایق و اطلاعات سودمند تخصص دارد و آنها را به شکلی ارائه میدهد که سایر عوامل هوش مصنوعی بتوانند به راحتی آنها را بخوانند.
سپس میتوان از این اطلاعات برای بسیاری از برنامههای تجاری مانند بررسی اسناد حقوقی، تحلیل سرمایهگذاری، پژوهشهای حوزه مشتری، ارائه اطلاعات مناسب به کارکنان مرکز تماس یا مذاکره قیمت برای قراردادهای بزرگ استفاده کرد.
بروسارد معتقد است سازمانهای بزرگی که موفق نمیشوند از کارکنان مصنوعی استفاده کنند، در دهه آینده نابود خواهند شد. وی افزود: سازمانهایی که به سرعت تصمیم میگیرند، آزمایش و کار کردن را روی تعامل انسان و هوش مصنوعی آغاز خواهند کرد و دستاوردهای بزرگی را از نظر بهرهوری، اثربخشی و رفاه خواهند دید. شرکتهایی که از این جریان عقب میمانند، اساسا از بین خواهند رفت.
سازمانهای بزرگ دارای مزیت بزرگی هستند زیرا مشتریان زیاد، دادههای خصوصی و دسترسی به قدرت محاسباتی دارند اما ارزش هر سه مورد از بین خواهد رفت و شرکتهای بزرگی که از این مزایای خود استفاده نمیکنند، به زودی کوچک میشوند و در نهایت ناپدید خواهند شد تا شرکتهای جدید هوش مصنوعی جای آنها را بگیرند.
همچنین، بروسارد پیشبینی کرد که مردم دیگر مجبور نخواهند بود تا به جستجوی اطلاعات بپردازند، فرمها را پر کنند یا هتل رزرو کنند. در عوض، آنها از یک دستیار دیجیتال میخواهند تا این کارها را انجام دهند.
بروسارد ادامه داد: ما روشهای بسیار متفاوتی را از کار کردن خواهیم دید. نقشهای جدید ظاهر خواهند شد و سازمانها کار خود را تغییر خواهند داد که معمولا خروجی خلاق انسان را به سوی عوامل هوش مصنوعی خواهد برد. این کار میتواند به انسانها آزادی بدهد.
از آنجا که تأثیر انسان میتواند از ساعات کاری او جدا شود، این کاملا امکانپذیر است که به یک هفته کاری سهروزه یا کمتر برویم. لزوما باهوشترین و سختکوشترین افراد بهترین عملکرد را ندارند، بلکه افرادی میتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند که در آموزش عوامل هوش مصنوعی بهترین هستند.
بروسارد معتقد است که عوامل هوش مصنوعی کاملا آماده نیستند که در کل نقشها جایگزین شوند. وی افزود: ما هنوز با یک عامل هوش مصنوعی که به طور کامل جایگزین یک پرستار یا یک توسعهدهنده نرمافزار شود، فاصله داریم.
ما دیدهایم که عوامل هوش مصنوعی، بخشهایی را از این نقشها انجام میدهند و به خوبی از عهده آنها برمیآیند. برای مثال، هوش مصنوعی اغلب در شناسایی سلولهای سرطانی در اسکنها بهتر از انسان عمل میکند اما این همه کار یک متخصص رادیوگرافی نیست.