کد خبر: ۲۳۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
سوال اساسی این است که عمر لاستیک چند کیلومتر است؟ آیا لاستیک خودرو تاریخ انقضا دارد؟ اگر کنجکاو هستید که چگونه می‌توانید عمر مفید لاستیک خودرو را تشخیص دهید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، خیلی از راننده‌ها نسبت به زمان تعویض روغن، فیلتر سوخت و هوای ماشین خود حساس هستند؛ اما بعضا درباره زمان تعویض لاستیک خودرو بی‌توجهی می‌کنند. واقعیت از این قرار است که رانندگی با لاستیک‌های فرسوده، خطرات جدی را در پی دارد. کنترل خودرو با لاستیک‌های فرسوده کار بسیار دشواری است و این موضوع می‌تواند منجر به بروز تصادفات خطرناک شود. 

عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟

کارشناسان معتقدند که عمر مفید لاستیک خودرو بین ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است. البته باید توجه داشته باشید که نوع لاستیک در افزایش یا کاهش عمر لاستیک ماشین تاثیرگذار است:

  • عمر مفید لاستیک تابستانی: بین ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر
  • عمر مفید لاستیک زمستانی: ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر
  • عمر مفید لاستیک چهار فصل: ۴۵ تا ۵۵ هزار کیلومتر

شما ممکن است تجربه استفاده از لاستیک‌های خودرو را تا ۸۰ هزار کیلومتر هم داشته باشید اما آنچه در اینجا اشاره کردیم، استاندارد اعلام شده از سوی شرکت‌های تولیدکننده لاستیک داخلی و خارجی است.

البته باید توجه داشته باشید که از نظر زمانی هم لاستیک‌ها دارای تاریخ انقضا هستند. به‌عبارت دیگر حتی اگر از خودرو استفاده هم نکنید، لاستیک آن به‌مرور زمان فرسوده خواهد شد. بر این اساس زمان تعویض لاستیک خودرو چیزی در حدود ۴ تا ۶ سال در نظر گرفته می‌شود.

عوامل موثر بر عمر لاستیک ماشین

باید توجه داشته باشید که عوامل مختلفی روی افزایش یا کاهش عمر مفید لاستیک خودرو تاثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۱. نوع لاستیک

اولین عامل تابستانی، زمستانی یا چهار فصل بودن لاستیک است. مواد اولیه‌ای که در ساخت این لاستیک‌ها به‌کار می‌روند، بعضا با هم تفاوت دارند. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، عمر لاستیک‌های تابستانی در مقایسه با زمستانی کمتر است. دلیل این موضوع هم فشار بیشتری است که به این لاستیک‌ها در اثر گرما وارد می‌شود.

۲. نحوه رانندگی

رفتار رانندگی نیز روی عمر لاستیک یزد تایر و سایر برندها تاثیرگذار است. رانندگانی که عادت به حرکت با سرعت بالا دارند، در شهر پرترافیکی مانند تهران مدام مجبور به گرفتن ترمزهای شدید می‌شوند. این موضوع باعث تشدید سایش لاستیک‌های خودرو با کف خیابان می‌شود و طبیعی است که فرسایش لاستیک را تسریع می‌کند.

۳. شرایط آب و هوایی

آب و هوای گرم و خشک عمر مفید لاستیک خودرو را کاهش می‌دهد. لاستیک‌ها از مواد اولیه پلیمری تولید می‌شوند که در برابر حرارت بیش از حد به‌مرور زمان تغییر ماهیت می‌دهند. از طرفی دیگر آب و هوای سرد و مرطوب می‌تواند به افزایش عمر لاستیک ماشین کمک کند.

۴. میزان بار خودرو

هر خودروی سواری در حالت عادی برای رانندگی با میزان بار مشخصی طراحی شده است. اگر از ماشین برای حمل بار سنگین و نامتعارف استفاده می‌کنید یا اغلب اوقات ظرفیت سرنشینان خودروی شما پر است، باید توجه داشته باشید که این موضوع فشار زیادی را به لاستیک‌ها وارد خواهد کرد. در نتیجه عمر مفید لاستیک خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۵. فشار باد لاستیک‌ها

تنظیم بودن باد لاستیک‌های ماشین اهمیت بسیار زیاد در عقب انداختن زمان تعویض لاستیک بارز و سایر برندها دارد. باد اضافه موجب کاهش اصطکاک آن‌ها با سطح جاده شده و در صورت اصابت با هر چیزی احتمال آسیب دادن لاستیک وجود دارد. باد کم لاستیک‌ها نیز اصطکاک لاستیک با خیابان را افزایش داده و طبیعتا موجب فرسایش آن می‌شود. حتما حداقل ماهی یکبار باد لاستیک‌های خودروتان را تنظیم کنید.

۶. کیفیت مسیر تردد خودرو

مسیرهای تردد روزمره شما نیز روی عمر مفید لاستیک خودرو تاثیرگذار هستند. اگر در جاده‌هایی خاکی یا آسفالت ناهمواره تردد می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که لاستیک‌ها برای طولانی مدت سالم باقی بمانند. بد نیست بدانید که اطلاعات مربوط به عمر مفید لاستیک ایرانی و خارجی معمولا برای رانندگی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها هستند.

علائم فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک خودرو

مهم‌ترین نشانه تشخیص عمر لاستیک خودرو، بررسی عمق آج آن است. عمق آج یک لاستیک نو معمولا حدود ۵.۹ میلی متر است. اگر عمق آج از ۱.۶ میلی متر کمتر شود، نشان‌دهنده فرسوده شدن لاستیک است. نیازی نیست کولیس دست بگیرید و عمق آج لاستیک را اندازه‌گیری کنید. کافیست یک سکه را درون آج قرار دهید. اگر بخش کمی از آن پوشیده شد و مابقی بیرون باقی ماند، در نتیجه عمق آج کاهش پیدا کرده است.

سایر علائم که نشان‌دهنده پایان عمر لاستیک ماشین هستند، عبارت‌اند از:

  • ترک خوردن سطح لاستیک
  • ساییدگی لاستیک
  • ایجاد پستی و بلندی در سطح لاستیک
  • لرزش فرمان حین رانندگی (حتی پس از میزان فرمان)


چگونه عمر مفید لاستیک خودرو را افزایش دهیم؟

چند راهکار ساده و کاربردی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید عمر مفید لاستیک خودرو را تا حدی افزایش دهید. این موارد عبارت‌اند از:

  • ماهانه حداقل یکبار باد لاستیک خودرو را تنظیم کنید.
  • از رانندگی با سرعت بالا در معابر پر ترافیک برای جلوگیری از ترمزهای شدید بپرهیزید.
  • بار بیش از حد با ماشین حمل نکنید.
  • ماشین را برای طولانی مدت زیر نور آفتاب پارک نکنید.
  • هر ۱۰ هزار کیلومتر یکبار لاستیک‌های خودرو را ضربدری تعویض کنید.
  • مراقب باشید مواد شیمیایی روی سطح لاستیک خودروتان نریزند.
  • با توجه به‌نکاتی که اشاره کردیم، زمان تعویض لاستیک جلو با عقب خودرو به‌صورت ضربدری حدود ۱۰ هزار کیلومتر یکبار است. این کار کمک می‌کند تا بار وارد شده به لاستیک‌ها تقسیم شود.

کلام پایانی

در این مطلب آنچه باید درباره عمر مفید لاستیک خودرو بدانید را بررسی کردیم. بار دیگری تاکید می‌کنیم که بین ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر (حداکثر ۶ سال) لاستیک خودروتان را عوض کنید. حتما هنگام خرید لاستیک جدید، تاریخ تولید آن را مد نظر قرار دهید. لاستیک‌هایی که مدت زمان زیادی از تاریخ تولیدشان سپری شده، حتی اگر قیمت کمتری دارند، گزینه مناسبی برای خرید نیستند. سعی کنید با رعایت مجموعه نکاتی که در این مطلب ذکر شد، عمر لاستیک ماشین خود را تا جای ممکن افزایش دهید.

قیمت انواع لاستیک خودرو در بازار 

برند قیمت

لاستیک خودرو یزد تایر مدل SKY سایز ۲۰۵/۵۵R۱۶ - دو حلقه

۳,۳۰۰,۰۰۰

لاستیک خودرو یزد تایر مدل SKY سایز ۲۰۵/۵۵R۱۶ - دو حلقه

۳,۳۰۰,۰۰۰

لاستیک خودرو واکایاما مدل VK۶۶ سایز ۲۲۵/۴۵/۱۸ - ۲ حلقه

۶,۵۵۰,۰۰۰

لاستیک خودرو جِی‌ پِلَنِت تایر مدل CP۶۷۲ سایز ۲۰۵/۶۰/۱۴ - ۲ حلقه

۶,۳۵۰,۰۰۰

لاستیک خودرو هابیلد مدل H۲۰۲ سایز ۲۰۵/۶۰/۱۴ - دو حلقه

۴,۹۲۰,۰۰۰

لاستیک خودرو کویر تایر مدل WONDERFULL KB۷۰۰ سایز ۲۳۵/۶۵/۱۷ - تک حلقه

۲,۵۳۸,۴۰۰

لاستیک خودرو نکسن مدل N PRIZ AH۸ سایز ۲۲۵/۵۰/۱۸ - دو حلقه

۱۰,۲۰۰,۰۰۰

لاستیک خودرو تراینگل مدل TR۹۲۸ سایز ۱۸۵/۶۵R۱۴ - دو حلقه

 ۵,۱۵۰,۰۰۰

لاستیک خودرو بارز مدل S۶۷۷ سایز ۲۲۵/۶۵R۱۷ - دو حلقه

۳,۵۶۸,۸۰۰

لاستیک خودرو رودستون مدل +N۵۰۰۰ سایز ۲۰۵/۶۰/۱۴ - ۲ حلقه

۶,۵۰۰,۰۰۰

لاستیک خودرو ترازانو مدل Z۱۰۷ سایز۱۹۵/۶۰/۱۵-دو حلقه

۵,۰۵۰,۰۰۰
لاستیک خودرو دورون مدل T۹۰A سایز ۱۶۵/۶۵/۱۳ - دو حلقه ۳,۹۵۰,۰۰۰

لازم به ذکر است که اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد. ممکن است لاستیک خودروهای ایرانی و خارجی در سطح بازار تحت تاثیر عوامل مختلف با اندکی افزایش یا کاهش قیمت خریدوفروش شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار