کد خبر: ۲۳۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
شیائومی مدتی می‌شود که خود را به عنوان رقیبی جدی برای مدعیان بازار یعنی اپل و سامسونگ معرفی کرده است. شیائومی 14 یکی از جدیدترین مدل‌های عرضه‌شده به بازار است. این پرچمدار برای تصاحب بازار با چالش‌هایی روبه‌روست.

به گزارش تجارت‌نیوز، شیائومی جدیدترین گوشی هوشمند پرچمدار خود شیائومی 14 را با پردازنده‌ای قدرتمند، سیستم دوربین لایکا و اندازه‌ای جمع‌وجور رونمایی کرد. در حالی که این گوشی مجموعه‌ای جذاب از ویژگی‌ها را برای کسانی که به دنبال یک دستگاه رده‌بالا و قابل حمل هستند ارائه می‌کند، با رقابت سختی روبه‌روست و ممکن است آن نسخه انقلابی‌ای نباشد که شیائومی به آن امیدوار است. در این گزارش به بررسی شیائومی 14 و مقایسه آن با دیگر پرچمداران خواهیم پرداخت.

بازگشت به گوشی‌های جمع‌وجور؟

xiaomi_14_1698225343591

در دنیایی که تحت سلطه صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های هوشمند در حال گسترش است، شیائومی 14 به دلیل تعهد به طراحی جمع‌وجورتر خودنمایی می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه اکثر پرچمداران دارای صفحه‌نمایش‌هایی بیش از 6 اینچ هستند، شیائومی 14 با نمایشگر 6.3 اینچی‌اش، خروج از روال و اقدامی تازه به شمار می‌رود. از تصمیم شیائومی برای اولویت دادن به استفاده با یک دست و قابلیت حمل در جیب قدردانی‌های زیادی شده است. کاربر وقتی این گوشی را در دست می‌گیرد احساس راحتی می‌کند و با نمایشگر AMOLED و نرخ تازه‌سازی بالا، کیفیت صفحه‌نمایش فدای اندازه نشده است. نمایشگری با توان پردازش 68 میلیارد رنگ شما را در خودش و تصاویرش غرق خواهد کرد. 

دوربین لایکا: چشمگیر، اما شکست‌ناپذیر نیست

gsmarena_004

شیائومی 14 سیستم دوربین سه‌گانه با برند لایکا را به عنوان یک مزیت فروش برجسته معرفی می‌کند. حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی، لنز تله‌ фото با زوم اپتیکال 3.2 برابر و لنز فوق عریض، تطبیق‌پذیری را برای سناریوهای عکاسی مختلف ارائه می‌دهد. لنز تله‌ фото برای عکاسی پرتره می‌درخشد و جزئیات خیره‌کننده و جلوه‌های هنری را ثبت می‌کند. با این حال، محدودیت‌های دوربین در شرایط خاص آشکار می‌شود. در مقایسه با رقبایی مانند گلکسی‌اس 24 اولترا، آیفون 15 پرو یا پیکسل 8 پرو، شیائومی 14 در بازتولید رنگ طبیعی، رندر بافت و جزئیات سوژه به‌ویژه در شرایط نوری چالش‌برانگیز با مشکل مواجه است. در حالی که این گوشی می‌تواند در طول روز عکاسی خود را به‌خوبی انجام دهد، اما در ثبت تمام‌غنای یک صحنه، کم می‌آورد.

جادوی سیاه و سفید

people-7953814_640

حوزه‌ای که شیائومی 14 در آن می‌درخشد، عکاسی سیاه و سفید است. به نظر می‌رسد همکاری با لایکا بر بهبود تصویربرداری تک‌رنگ اولویت داشته است. این گوشی در ثبت پرتره‌های دراماتیک و هنری سیاه و سفید عالی عمل می‌کند و حتی از آیفون 15 پرو مکس هم در این زمینه پیشی می‌گیرد. کاربران می‌توانند بین سبک‌های «لایکا اورجینال» و «ویبرهنت» (زنده) انتخاب کنند، و بررسی‌کننده طرفدار رنگ‌های واقع‌گرایانه‌ سبک اول است.

غول پردازش (اما فاقد هوش مصنوعی نسل جدید)

xiaomi14protear (3)

شیائومی 14 در زیر قاب، جدیدترین پردازنده اسنپ‌دراگون 8 نسل 3 را جای داده است که عملکردی فوق‌العاده سریع به همراه 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه ارائه می‌دهد. این گوشی به‌راحتی از پس کارهای سنگین برمی‌آید و بدون زحمت برنامه‌های روزمره و حتی بازی‌های موبایل فشرده را اجرا می‌کند.

با این حال، ناامیدی کلیدی در فقدان ویژگی‌های هوش مصنوعی نسل جدید (Gen AI) در سیستم‌عامل جدید HyperOS (بر اساس اندروید 14) نهفته است. این موضوع با در نظر گرفتن توجه فعلی به فناوری هوش مصنوعی تولیدکننده (Gen AI) و پتانسیل آن برای ارتقای تجربیات کاربر، شگفت‌انگیز است. در حالی که نسخه جهانی گوشی در حال حاضر فاقد این ویژگی‌هاست، باید دید آیا به‌روزرسانی‌های آینده به این شکاف رسیدگی خواهند کرد یا خیر.

عمر باتری: یک بازیِ حفظ تعادل

Xiaomi-14-Jade-Green

باتری 4610 میلی‌آمپر ساعتی شیائومی 14 عمر باتری مناسبی دارد که تا یک روز کامل برای استفاده متوسط ​​دوام می‌آورد. با این حال، کاربران حرفه‌ای که به ضبط ویدئو، یادداشت‌برداری و جلسات متوالی و پشت سر هم وابسته هستند، ممکن است قبل از پایان روز به دنبال شارژر باشند. اندازه کوچک‌تر گوشی به‌ناچار به معنای باتری کمی کوچک‌تر نسبت به سایر پرچمداران است.

خوشبختانه، شیائومی یک شارژر سریع 90 وات را در جعبه قرار داده است که می‌تواند دستگاه را تنها در حدود 30 دقیقه به طور کامل شارژ کند.

فستیوال نرم‌افزارهای از پیش نصب‌شده؟

xiaomi-hyperos-mwc-2024-xiaomi-14-ultra

در حالی که HyperOS در مقایسه با رابط کاربری MIUI قبلی شیائومی، تجربه‌ای روان‌تر و قابل شخصی‌سازی‌تری ارائه می‌دهد، همچنان با حجم چشمگیری از نرم‌افزارهای از پیش نصب‌شده عرضه می‌شود. کاربران باید زمانی را برای حذف برنامه‌های غیرضروری شیائومی اختصاص دهند. خوشبختانه، این گوشی از تعهد شیائومی به به‌روزرسانی نرم‌افزار بهره‌مند می‌شود و وعده‌هایی مبنی بر چهار سال به‌روزرسانی اندروید و پنج سال وصله‌های امنیتی می‌دهد.

آیا شیائومی 14 رقبای خود را شکست می‌دهد؟

samsung-galaxy-s23-ultra-4907-vs-apple-iphone-15-pro-max-5148-vs-xiaomi-14-pro-5183

شیائومی 14 برای کاربرانی که به دنبال یک گوشی جمع‌وجور با عملکرد بالا و یک سیستم دوربین قدرتمند هستند، گزینه جذابی به شمار می‌رود. طراحی یک‌دستی، عمر باتری طولانی (برای اکثر کاربران) و قابلیت‌های عکاسی سیاه و سفید چشمگیر آن، نقاط قوت انکارنشدنی هستند. با این حال، محدودیت‌های دوربین در شرایط نوری خاص و فقدان ویژگی‌های هوش مصنوعی نسل جدید، آن را از به چالش کشیدن واقعی مدعیان برتر در بازار گوشی‌های پرچمدار باز می‌دارد. علاوه بر این، این گوشی با رقیب قدرتمند خود، شیائومی 14 اولترا، که از نمایشگر بزرگ‌تر و عملکرد دوربین بالقوه بهتری با قیمت بسیار بالاتری برخوردار است، رقابت سختی در پیش دارد.

حکم نهایی: قدمی در مسیر درست

231025-xiaomi-14-launch-26-october-2023-750x375

شیائومی 14 گامی مثبت در استراتژی پرچمدار شیائومی به شمار می‌رود. این گوشی نشان‌دهنده تمرکز مجدد بر راحتی کاربر و خروج از روند رو به افزایش اندازه صفحه‌نمایش است. در حالی که از تبدیل شدن به یک نسخه انقلابی واقعی فاصله دارد، اما اساس محکمی را برای پرچمداران آینده شیائومی بنا می‌گذارد. این گوشی ثابت می‌کند که یک پرچمدار می‌تواند جمع‌وجور و در عین حال قدرتمند باشد، اما برای اینکه واقعاً در میان بهترین‌ها قرار گیرد، به ارتقای دوربین در سناریوهای نوری دشوار و پذیرش فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی نسل جدید نیاز دارد. مساله‌ای که شاید تحقق آن چندان هم دور از دست نباشد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

برچسب ها: شیائومی ، بازار گوشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار