کد خبر: ۲۳۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
اقتصاد نیوز : سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به ۲ روز و کاهش ۴ ساعته کار کارکنان خبر داد ،حال سئوال این است که این مصوبه ازچه زمانی به قانون تبدیل شده و قابل اجرا می شود.

 

 

در هفته جاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت مصوب شد که ،روزهای تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روزهای کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود همچنین در راستای این طرح، یک تصمیم اساسی دیگر هم گرفته شده که ساعت کاری هفتگی از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته کاهش یابد. 

از سال‌های دور، بحث کم بودن تعطیلات رسمی در کشورمان مسئله مورد اختلاف بوده است چراکه در بیشتر کشور‌های جهان دو روز در هفته تعطیل است .

 فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار معتقدند، روز شنبه برای تعطیل شدن انتخاب بهتری است، چون پنجشنبه به فرصت تبادلات بین المللی افزوده خواهد شد و شنبه که در اغلب کشور‌های جهان تعطیل است، انتخاب بهتری برای اعمال تعطیلی در ایران است.تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگناهای داخلی،  زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

روند جاری قانون گذاری در کشورمان  به این صورت است که ، مصوبه کمیسیون تخصصی به عنوان گزارش از جزئیات لایحه به صحن علنی ارجاع می شود؛ گزارشی که می تواند توسط پیشنهادات نمایندگان در روز بررسی دستخوش تغییراتی شود. این پایان کار نیست و در صورت تصویب جزئیات در صحن علنی نیز مصوبه مجلس برای تبدیل به قانون، نیازمند تایید شورای نگهبان است لذا تا تبدیل شدن این مصوبه به قانون و ابلاغ آن برای اجرا، راه طولانی در پیش است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار