کد خبر: ۲۳۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:
بورس تهران در نخستین ماه سال از رقبای خود بازماند. کنترل نرخ ارز نیما، نرخ بهره بیش از 30 درصدی، در کنار قیمت‌گذاری دستوری و تنش‌های سیاسی، بورس تهران را با مشکلات جدی مواجه کرده است. راه حل برون‌رفت بورس از بحران چیست و چه سرنوشتی در اردیبهشت‌ماه انتظار بازار سرمایه را می‌کشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، فروردین‌ماه 1403، با وجود شروع خوب نماگرهای تالار شیشه‌ای، خاطره خوشی در ذهن سهامداران بورس تهران ثبت نکرد. با پایان آخرین روز معاملاتی فروردین‌ماه، شاخص کل تنها 0.46 درصد معادل 10 هزار و 173 واحد پیش رفت. در سوی دیگر، اوضاع نمادهای کوچک و متوسط بازار بدتر هم بود. شاخص هم‌وزن در پایان فروردین‌ماه، بالغ بر 2.7 درصد، معادل 20 هزار واحد عقبگرد داشت.

حالا سهامداران و اهالی تالار شیشه‌ای چشم انتظار فرارسیدن اردیبهشت‌ماه و تحول جریان معاملات هستند. اما امید به تغییر شرایط بازار سرمایه تا چه حد می‌تواند به واقعیت نزدیک شود؟

افزایش نرخ بهره بدون فایده بود و به بازار آسیب جدی زد!

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی شرایط فعلی بازار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: «بازار در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. در حال حاضر، بورس با چهار مانع مواجه است. در ابتدا باید به نرخ بهره 30 درصدی اشاره کرد که در انتهای سال گذشته اوراق آن منتشر شد و آسیب جدی را هم به بازار سرمایه و هم به نظام بانکی زد.»

وی توضیح داد: «این اتفاق باعث شد تا نرخ بهره در کشور، بدون فایده افزایش پیدا کند. چرا که افزایش نرخ بهره، نتوانست تاثیری بر نرخ‌ها، نرخ ارز یا تورم داشته باشد.»

این کارشناس بازار سرمایه افزود: «شایان ذکر است، عملا هیچ‌وقت، تاثیر مثبتی از سمت نرخ بهره بر روی موارد یاد شده ندیده‌ایم. این بحث آسیب جدی را به بازار سرمایه زد.»

حذف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها بورس را تهدید کرد

دارابی تصریح کرد: «موضوع دیگر، لایحه بودجه و مالیات‌های پیش‌بینی شده در آن است. بخشی از این مالیات‌ها به ویژه در رابطه با حذف برخی از معافیت‌ها، در حال آسیب رساندن به شرکت‌های هلدینگی، تامین‌اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و موارد دیگر است.»

نرخ ارز به کلاف سردرگم بازار سرمایه تبدیل شده است

وی اظهار کرد: «از سوی دیگر، بحث جدی‌تری در رابطه با مسائل مرتبط با نرخ ارز وجود دارد. فاصله‌ای که میان ارز دولتی و ارز آزاد به وجود آمده است، آسیب‌های خود را تشدید کرده است.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «همچنین موضوع قیمت‌گذاری دستوری در کنار کنترل نرخ ارز، مانع مهم دیگری است که سر راه شرکت‌ها وجود دارد. در حالی که حقوق و دستمزد و سایر بخش‌ها افزایش پیدا کرده، اجازه افزایش نرخ به شرکت‌ها داده نمی‌شود و این اتفاق، کلاف بورس را سردرگم کرده است.»

قیمت‌گذاری دستوری دولت، مانع مهمی سر راه شرکت‌های تولیدی است

دارابی در ادامه افزود: «امروز دیدیم که برق برخی از شرکت‌های فولادی و همچنین آلیاژسازان از جمله شرکت فروآلیاژ ایران، طبق اطلاعیه‌ای، توسط وزارت نیرو قطع شده است. این موضوع باعث شده تا 700 کارگر از شرکت فروآلیاژ ایران بیکار شوند. چرا که نرخ برق به شکل ناگهانی از 600 تومان به هزار و 200 تومان افزایش یافته است.»

دارابی در رابطه با شرایط شرکت‌ها در تقابل با قیمت‌گذاری دولتی، گفت: «متاسفانه دولت وقتی می‌خواهد نرخ‌های خود را بالا ببرد، هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد اما زمانی که نوبت به نرخ‌گذاری شرکت‌ها می‌رسد، این امر به نوعی پیش نمی‌رود.»

سرنوشت بورس در دستان دولت است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «این مسائل در کنار هم باعث شده تا وضعیت بازار سهام، شرایط مطلوبی را تجربه نکند. حال اگر به این شرایط، نااطمینانی‌ها نسبت به فضای سیاسی را اضافه کنیم، این کلاف کاملا پیچیده می‌شود.»

دارابی گفت: «به همین واسطه، امید زیادی به تحول شرایط در اردیبهشت‌ماه وجود ندارد. مگر اینکه دولت با فوریت شروع به حل مسائل کند. به این معنا که دولت، روی مسائل و مشکلات فعلی بازار سهام متمرکز شود و تصمیمات کاربردی و دقیقی بگیرد.»

وی اظهار کرد:« در صورت نبود این دست تصمیمات، اهالی تالار شیشه‌ای و سهامداران دچار مشکل خواهند شد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار