کد خبر: ۲۳۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛
معاملات هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه 1403 در حالی آغاز شد که سایه تهدیدات ریسک سیستماتیک از سر بورس برداشته شد و همین موضوع سبب شد تا بازدهی بورس طی این هفته مثبت شود و بازار سهام پول حقیقی جذب کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی معاملات بازار سهام در هفته اول اردیبهشت 1403 حکایت از آن دارد که شاخص‌های بورسی پس از یک هفته نزولی بر مدار صعود قرار گرفتند. این موضوع به واسطه کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار بود؛ به نحوی که شاخص کل طی پنج روز معاملاتی این هفته با افزایش 4.36 درصدی از تراز دو میلیون و 208 هزار واحد در پایان هفته گذشته به دو میلیون و 304 هزار واحد در پایان بورس امروز رسیده است.

در طرف سهم‌های کوچک بازار سهام، بازدهی بیشتری رقم خورده است؛ چرا که میانگین هم‌وزن بازار در این هفته معاملاتی با افزایش 5.52 درصدی از تراز 723 هزار واحد به 763 هزار واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات بالا رفت

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد افزایش حجم و ارزش معاملات است. چرا که در این هفته محدودیت مثبت و منفی دو درصدی دامنه نوسان لغو شد و محدودیت دامنه به حالت عادی بازگشت؛ این موضوع در کنار افزایش تقاضا در بازار سبب شد تا بازار سهام طی هفته اول اردیبهشت به طور میانگین روزانه 10.3 میلیارد برگه سهم حجم بخورد که ارزشی معادل چهار هزار و 351 میلیارد تومان را رقم زده است.

همچنین برآیند تراز پول حقیقی در این هفته مثبت بود؛ به طوری که در این هفته مجموعا هزار و 267 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شده است.

بورس هفته اول اردیبهشت 1403 در یک نگاه

معاملات بورس این هفته در حالی آغاز شد که شاخص کل در روز ابتدایی هفته حدود 3.52 درصد افزایش ارتفاع داد. شاخص هم‌وزن نیز در این روز 2.97 درصد به ارتفاع خود افزود. در یکشنبه اما از شدت رشد بازار کاسته شد و شاخص کل و شاخص هم‌وزن به ترتیب 1.19 و 1.13 درصد افزایش ارتفاع دادند.

این روند در دوشنبه نیز تکرار شد و شاخص‌های بورسی در این روز نیز صعودی بودند؛ به طوری که شاخص کل 0.17 درصد و شاخص‌ هم‌وزن 0.57 درصد رشد کردند. اما در روز دوشنبه سهم‌های بزرگ بازار تغییر جهت دادند و به طور میانگین 0.58 درصد کاهش داشتند. این موضوع در سهم‌های کوچک دیده نشد و شاخص‌ هم‌وزن خبر از رشد 0.17 درصد میانگین آن‌ها داد.

در روز پایانی هفته اما هر دو نماگر صعودی بودند و شاخص کل 0.05 درصد و شاخص هم‌وزن 0.61 درصد رشد کردند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار