کد خبر: ۲۳۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
بهداشت عمومی علم و هنر پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت و طول عمر بشر با استفاده از اقدامات سازماندهی شده مردمی و سازمان‌های دولتی و خصوصی است که براساس آموزه‌های کارشناسان بر آن توجه و تأکید فراوانی شده‌است.

بهداشت :

بهداشت عمومی علم و هنر پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت و طول عمر بشر با استفاده از اقدامات سازماندهی شده مردمی و سازمان‌های دولتی و خصوصی است که براساس آموزه‌های کارشناسان بر آن توجه و تأکید فراوانی شده‌است.

برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصات بهداشت ، محیط زیست و کنترل آلاینده ها ، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

بهداشت فردی:

متشکل از روش‌ها و اصولی جهت پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها و پاکیزه نگه‌داشتن اعضای بدن است. ساده‌ترین کارها مانند شستوشوی دست یا یا کل بدن، پاکیزگی مو و ناخن و رعایت اصول پاکیزگی لباس و پوشش‌های فردی می‌تواند سلامت  یک فرد را تا حدود بسیار زیادی تأمین کند. بهداشت فردی پایهٔ اصلی سلامت فرد و در نهایت یک جامعه را تشکیل می‌دهد. با رعایت چندین نکتهٔ ساده و روزمره در زندگی فرد، امنیت بالایی برای وی حاصل می‌شود که نتیجهٔ آن پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود .

بهداشت غذایی :

بهداشت مواد غذایی شاخه‌ای از علم بهداشت عمومی است با هدف بهداشت غذایی پیشگیری از آلودگی غذایی، گسترش بیماری‌ها، و جلوگیری از مسمومیت غذایی است. قوانین بهداشتی غذایی راه‌های امنی را برای آماده کردن و نگهداری مناسب مواد غذایی، و خوردن درست غذا ذکر میکنند .

بهداشت حرفه ای :

شاخه‌ای از علم بهداشت است که با شناسایی، ارزشیابی و کنترل عوامل زیان‌آور در محیط کار از بروز بیماری‌ها و عوارضی که ممکن است توسط عوامل زیان‌آور فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، ارگونومیکی به وجود آید، جلوگیری می‌کند.

محیط زیست :

محیط زیست به همهٔ محیط‌هایی که در آنها زندگی جریان دارد ، گفته می‌شود مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند، محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.

محیط زیست عبارت ترکیبی از دانش‌های متفاوت در علم است که شامل مجموعه‌ای از عوامل زیستی و محیطی در قالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) است که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد. امروزه این تعریف غالباً به انسان  و فعالیت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کرهٔ زمین همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که پیرامون انسان هستند، خلاصه کرد

مناقصات بهداشت ، محیط زیست و کنترل آلاینده ها

عوامل موثر بر محیط زیست :

  • تنوع آب و هوایی
  • تنوع شرایط اقلیمی
  • اختلاف ارتفاع و ناهمواری‌ها
  • نوع خاک

زیست بوم :

زیست بوم ها به لحاظ تاریخی شبیه به مفهوم  اکوسیستم هستند و از مناطق جغرافیایی، عرض جغرافیا شرایط آب و هوایی مرتبط با محیط زیست بر روی زمین، مانند جمعیت گیاهان، جانوران و شرایط محیط زندگی‌شان، اغلب به عنوان اکوسیستم نامیده می‌شوند. زیست بوم‌ها بر مبنای عوامل نظیر ساختار گیاهان (مانند درختان، درختچه‌ها و گیاهان)، انواع برگ‌ها (مانند ورق‌های عرضی و سوزنی)، فاصله گیاه (جنگل، جنگل، ساوانا) و آب و هوا تعریف می‌شوند. برخلاف اکوژنزها، زیست بوم‌ها به واسطه ژنتیک، طبقه‌بندی یا شباهت‌های تاریخی تعریف نمی‌شوند. زیست‌بوم‌ها اغلب با الگوهای خاصی از جانشینی زیست‌محیطی و پوشش گیاهی اوج شناخته می‌شوند

مناقصات بهداشت ، محیط زیست و کنترل آلاینده ها

آلاینده چیست :

آلاینده ماده‌ای در هوا است که می‌تواند بر روی انسان و اکوسیستم اثرات منفی بگذارد. این ماده می‌تواند ذرات جامد، قطره‌های مایع، یا گاز باشد. آلاینده می‌تواند منبع طبیعی داشته یا ساخته دست انسان باشد. آلاینده‌ها به دسته‌های اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند.

کنترل آلاینده ها :

بعد از شکل گیری و تولید آلاینده ها، از سیستم های کنترل جهت کاهش خروج و انتشار آلاینده استفاده می شود. اگرچه با نصب سیستم کنترل آلاینده ها نمیتوان مطمئن بود که به طور کامل بتوان از خروج آلاینده ها جلوگیری کرد، ولی در صورت طراحی مناسب یک سیستم کنترل آلاینده مزایای دیگری علاوه بر حفاظت کارگران دارد. مانند:

  • جلوگیری یا کاهش ریسک انفجار گردوغبار
  • جلوگیری از بوهای ناخوشایند
  • کاهش هزینه های سرویس و نگهداری و تمیز کردن
  • کاهش فرسودگی تجهیزات، به ویژه برای تجهیزاتی مانند یاتاقان ها و پولی ها که گردوغبار ریز می تواند بر روی آنها سبب خوردگی و افزایش فرسودگی گردد
  • بهبود روحیه کارگران و افزایش تولید

در تولید آلودگی چندین حالت اتفاق می افتد:

  • مقداری آلودگی در یک زمان تولید، مقداری از آن دفع و مقداری در محیط تجمع می یابد، تهویه نیز در محیط وجود دارد و تولید آلودگی نیز ادامه دارد.
  • مقداری آلودگی در محیط تولید، ولی در محل تجمع نمی یابد یعنی میزان تولید و دفع برابر است و یا بعبارت دیگر, تهویه بسیار مؤثر و مناسب است.
  • آلودگی در محل تولید و میزان تهویه ناچیز است.
  • آلودگی در محل تجمع می باشد.

تهویه :

در حال حاضر با توجه به تکنولوژی های موجود، تولید آلودگی یک امر اجتناب ناپذیر بوده و نمی توان از پخش و انتشارآنها کاملاً جلوگیری نمود و بهترین راهی که می توان تأثیر آنها را کاهش داد، استفاده از سیستم های مختلف تهویه با توجه به نوع صنعت و شرایط موجود می باشد. لذا در این بخش سعی بر ان است که سیستم های مختلف تهویه تشریح و بهترین نوع آنها پیشنهاد گردد.

انواع تهویه :

  • طبیعی: عمل تهویه طبیعی در اثر اختلاف دما بین دو سطح پدید می آید.
  • موثر : هر گاه در سیستم تهویه مقداری هوا از محل به خارج کشیده شود، تمامی این هوا حاوی الودگی نبوده و مقداری از هواي تمیز را نیز به همراه هوای آلدوه از محیط خارج می سازد و مقداری از آلودگی در محیط باقی می ماند، تهویه مؤثر میزان هوایی است که تمامی آلودگی را با خود حمل نموده و از محیط خارج می سازد.
  • نفوذی : در این نوع تهویه هوا از خلال دیوار، سقف و شکافها و مکانهای پیش بینی شده نفوذ نموده و مقدار آن به وضع ساختمان کارگاه و اختلاف فشار و حرارتی که بین ساختمان و محیط اطرافش وجود دارد، بستگی داشته میزان تهویه به وسیله کارگران قابل تغییر است.
  • محیط های کنترل شده : تقریباً در کلیه فرآیندهای صنعتی که لازم است برای حفاظت از محصول هوای پاک تأمین شود، باید اصول کنترل آلاینده ها باکمی دخل تصرف مورد استفاده قرار داد.این اصول در زیر شرح داده شده اند:
  1. هوا را تا حدی که برای حفظ محصول یا فرایند لازم است پاکسازی کنید.
  2. محصول یا فرایند کاملا تحت پوشش هوای پاک قرار داده شود.
  3. برای خارج کردن هوای آلدوه, مقدار کافی هوای پاک وارد کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار