کد خبر: ۲۳۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد بخصوص متخصصان در حوزه های مختلف از ما سوال می کنند، این است که آیا از طریق سوئیفت می توان به ایران پول ارسال کرد؟ چگونه و هزینه ارسال آن چقدر است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد بخصوص متخصصان در حوزه های مختلف از ما سوال می کنند، این است که آیا از طریق سوئیفت می توان به ایران پول ارسال کرد؟ چگونه و هزینه ارسال آن چقدر است؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله ابتدا به چیستی حواله سوئیفت می پردازیم و سپس به سوالاتی نظیر این موارد پاسخ خواهیم داد. از آنجایی که امروزه تعداد دانشجویان و متخصصانی که خارج از ایران مشغول به تحصیل و کار هستند بسیار زیاد شده، این دسته از افراد برای حمایت خانواده، همسر و یا فرزندان شان قصد ارسال پول از خارج به ایران را دارند. حال سوال اینجاست که آیا این امر امکان پذیر است؟ در پاسخ باید بگوییم بله با افزایش روابط و واسطه ها این کار به سادگی در سال های گذشته صورت گرفته است. در این مقاله همراه ما باشید تا در خصوص این مورد توضیحات کاملی را به شما بدهیم.

آیا می توان از طریق سوئیفت به ایران ‌پول ارسال کرد؟

 

حواله سوئیفت چیست و برای افراد چه کاربردی دارد؟

یکی از رایج ترین روش ها برای انتقال پول به ایران، حواله سوئیفت است.  سوئیفت یا society for worldwide interbank financial telecommunication در حقیقت ارتباطی است که بین بانک های جهان جهت نقل و انتقال پول بر قرار است. از این شبکه بانک ها، موسسه های مالی، افراد خارجی برای ارسال سریع و آنی پول از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که بنیانگذاران این شبکه در ابتدا آن را برای خزانه داری و همچنین معاملات کلان طراحی کرده بودند؛ اما در ادامه این شبکه توسعه یافت و در دسترس سایر موسسات و افراد نیز در دسترس قرار گرفت

شبکه بزرگ و توسعه یافته سوئیفت حال با موسساتی شامل:

1-    اتاق های تجاری شرکتی

2-    بانک های جهانی

3-    سپرده ها و سرمایه گذاران

4-    دلالان ارز

5-    شرکت ها و‌موسسات مدیریت دارایی

6-    موسسات ارائه دهنده خدمات مالی

7-    تجارت خانه ها

البته این شبکه تنها به این موسسات ختم نشده و بسیار گسترده تر می باشد. شاید تصور بسیاری از افراد این باشد که با گستردگی این شبکه به طور حتم امنیت انتقال پول در آن پایین آمده است، در صورتی که این باور ها اشتباه است، امنیت شبکه سوئیفت به اندازه ای بالاست که این اطمینان را به موسسات مالی و بانک ها می دهد که نگران انتقال های بین شبکه ای آن نباشند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که با وجود تحریم ها علیه کشور ما باز هم انتقال پول از خارج به ایران امکان پذیر بوده و تمامی افراد می توانند از طریق این شبکه به ایران ارز وارد نمایند. در نظر داشته باشید که در سال های اخیر، شبکه جهانی سوئیفت که توسط بانک های مرکزی کشور های G10 نظارت می شود، با تحریم های اروپا علیه ایران، ارتباط شان را با بانک های داخلی به صورت کامل قطع کردند؛ اما با این حال شرکت ها توانستند روشی را برای انتقال پول از خارج به داخل ایران پیدا کنند. پس نگرانی در خصوص ارائه این خدمات از سوی شرکت های واسطه نداشته باشید

چه اطلاعاتی برای حواله مورد نیاز است؟

 معمولا برای انتقال پول از خارج به ایران، یه سری اطلاعات جهت ثبت در شبکه سوئیفت مورد نیاز است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند. یکی از مهم ترین اطلاعات که جهت ارسال حواله مورد نیاز است، کد سوئیفت می باشد. این کد به عنوان یکی از شماره های شناسایی موسسه مالی به حساب می آید که شرکت ها و‌ موسسات و حتی اشخاص باید برای انتقال پول آن را داشته باشند. سایر اطلاعات مورد نیاز جهت حواله سوئیفت عبارت است از:

1-    شماره حساب یا iban

2-    سوئیفت کد

3-    ۳- آدرس کامل گیرنده حواله که بسیار حائز اهیمت است

4-    ۴-نام بانگی که قرار است حواله به آن ارسال شود

5-    ۵- مشخصات گیرنده حواله سوئیفت

 این موارد جهت ارسال حواله به ایران مورد نیاز بوده و در صورت عدم وجود یکی از این موارد، ارسال حواله امکان پذیر نمی باشد

کارمزد حواله سوئیفت چقدر است؟ و چه کسی باید آن را پرداخت کند؟

از دیگر نکات حائز اهمیت و دغدغه های افراد به میزان کارمزد حواله سوئیفت می توان اشاره کرد. حواله ای که وارد سیستم سوئیفت می شود با توجه به مبلغ ، کشور و بانک مقصد دارای کارمزدی است که از سوی ارسال کننده حواله باید پرداخت شود. همانطور که گفتیم مقدار این کارمزد به ۳ عامل وابسته است چرا که اگر بانک ها نزدیک به هم باشند از لحاظ جغرافیایی کارمزد شان کمتر خواهد بود. بازه ای که می توان برای کارمزد سوئیفت بیان کرد بین 25 الی 60 دلار است. البته توجه داشته باشید که اگر قصد شما ارسال حواله به صورت بسیار فوری باید باید کارمزد دیگری را نیز پرداخت نمایید

 

سه روش پرداخت کارمزد سوئیفت

به سه روش می توان کارمزد حواله سوئیفت را پرداخت کرد. در روش اول فرد ارسال کننده می تواند از طریق این شبکه تعیین کند که کارمزد را بانک های واسطه بپردازند . و یا در روش دوم از پولی که می خواهد انتقال دهد این کارمزد کم شود. در سومین روش هم می تواند تعیین کند که این کارمزد به صورت اشتراکی بین گیرنده و ارسال کننده پول تقسیم شود.

مزایای استفاده از حواله سوئیفت چیست؟

متقاضیان و شرکت ها جدا از آن که فرستنده پول و یا گیرنده آن هستند، می توانند از این شبکه مزایای بسیاری را دریافت کنند. از مهمترین مزیت های حواله سوئیفت عبارت است از

1-    دسترسی بدون محدودیت

2-    امنیت انتقال بین شبکه ای بسیار بالا

3-    سرعت بالا جهت صدور حواله

4-    کارمزد مناسب و پایین

5-   طراحی استاندارد های مناسب برای موسسات و‌کاربران

سخن پایانی

در این مقاله ما ارسال پول از خارج به ایران را از طریق حواله سوئیفت بررسی کردیم و در کنار آن به مزایا و میزان کارمزد انتقال پول بین شبکه سوئیفت پرداختیم. شما در هر کشوری که اقامت داشته باشید، می توانید در صورت نیاز از طریق شبکه سوئیفت به ایران پول انتقال دهید. همچنین نگرانی در خصوص امنیت این شبکه نداشته باشید. امیدواریم اطلاعات مناسبی را در اختیار شما عزیزان قرارداده باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار