کد خبر: ۲۳۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
گزارش «تجارت آنلاین» از آینده کرسی ریاست جمهوری بعد از شهادت رئیس‌جمهور:
حدود یک ماه دیگر شخص جدیدی از سوی مردم به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده خواهد شد اما شاید پرسش مهم برای افکار عمومی این باشد که احتمال کدام جریان یا اشخاص‌ از شانس بیشتری برای ریاست پاستور برخوردار هستند؟

بازار داغ شایعه درباره نامزدهای احتمالی پاستور

گروه سیاسی: بعد از وقوع سانحه تلخ برای رئیس‌جمهور و همراهانشان، اکنون موضوع برگزاری انتخابات و برگزیده شدن رئیس جدید قوه مجریه جدید، به موضوع اصلی محافل سیاسی کشور تبدیل شده است. حدود یک ماه دیگر شخص جدیدی از سوی مردم به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده خواهد شد اما شاید پرسش مهم برای افکار عمومی این باشد که احتمال کدام جریان یا اشخاص‌ از شانس بیشتری برای ریاست پاستور برخوردار هستند؟
به گزارش «تجارت آنلاین»، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، ۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود. سپس شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزد‌های انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. به‌گفته سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیدا‌ها از ۲۳ خرداد الی ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت. ستاد انتخابات برای برگزاریِ رأی‌گیریِ الکترونیک در چند حوزه از جمله کلانشهر تهران و برخی دیگر کلانشهر‌ها اعلام آمادگی کرده، اما این مسئله منوط به تأیید از سوی شورای نگهبان است که هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

جناح‌های قدرت و دو خواست متعارض حفظ یا تغییر وضع موجود
در سطح ابتدایی، حامیان رئیس‌جمهور شهید که نسبت به راه و روش او وفادارند و منافع جمعی خود را در گرو چنین وفاداری‌ای می‌بینند به‌یقین ترجیح می‌دهند وضعیت موجود را حفظ کنند. طرفداران این‌گونه القا خواهند کرد که هر تغییری به‌واسطه همفکران سیاسی رئیس‌جمهور شهید عملی خواهد شد. پس چندان دور از ذهن نیست که آنان برای صیانت از شیوه و روش سیاست‌ورزی خود و حفظ منافعشان بیش از هر جناح دیگری برای دستیابی به قدرت پیش‌قدم باشند. شاید بی‌دلیل نباشد که گهگاه عکس‌هایی از آنان کنار رئیس‌جمهور متوفی منتشر شده است. تصاویری از چهره‌های وابسته به جناح پایداری که می‌توانند در انتخاباتی آرام و بدون جنجال تبلیغاتی، پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ را تکرار کنند. این خواسته نه خواسته‌ای دور از ذهن است و نه دست‌نیافتنی. اما آنان که جور دیگری فکر می‌کنند، جدا از سودای قدرت و نشستن بر مسند قوه مجریه به این نکته هم باور دارند که در گسست موجود می‌توان مسیر تازه‌ای را در پیش گرفت و برای مشکلات به‌وجودآمده در سال‌های اخیر اقدام عاجل کرد؛ آنان این گسست ناخواسته در جریان قدرت را فرصتی برای تغییر ارزیابی می‌کنند و به آن امیدوارند. البته که این سودا خالی از منافع سیاسی و اقتصادی نیست که کمترین آن بازگشت به قدرت است. این طیف از چهره‌های سیاسی را، اصلاح‌طلبان آری‌گوی تشکیل می‌دهند که در انتخابات مجلس اخیر وفاداری خود را اثبات کرده‌اند، وگرنه بعید است اصلاح‌طلبان دگراندیش در این میانه شانس و تمایلی برای حضور داشته باشند. اصولگرایان معتدل هم در این انتخابات از دیگر جریان‌های سیاسی اقبال بیشتری دارند. این اقبال نه به دلیل وجهه مردمی آنان که از آن محروم هستند، بلکه به این دلیل است که آنان نه آن هستند و نه این. اصولگرایان معتدل جریان قدرت را به نرمی تغییر خواهند داد، با این تأکید که از مسیر اصلی خودش خارج نخواهد شد. آنان همچنین می‌توانند مورد حمایت اصلاح‌طلبان آری‌گوی هم باشند. البته این امکان آری‌گویی دوطرفه است.

از طرح کاندیداهای احتمالی تا به میان آمدن اسامی چهره‌های مشهور
در روزهای اخیر اسامی زیادی به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری مطرح شده‌اند. رسانه‌ها اسامی افرادی همانند، عباس آخوندی، محمد جواد آذری جهرمی، محمود احمدی‌نژاد،مجید انصاری، محمد باقری، مهرداد بذرپاش، مسعود پزشکیان، عزیز جعفری، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، غلامعلی حداد عادل، محمد جواد حق‌شناس، حسین دهقان، علی ربیعی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محمد شریعتمداری، علی شمخانی، محمد صدر، عزت‌الله ضرغامی، علی طیب نیا، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، حسین علایی، پرویز فتاح، محمد باقر قالیباف، مصطفی کواکبیان، علی لاریجانی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمد مخبر، علی مطهری، شهیندخت مولاوردی، محسن مهرعلیزاده، محمدباقر نوبخت، محسن هاشمی و ناصر همتی را مطرح کرده‌اند.
در این میان آن گونه که تسنیم روایت کرده، اخبار منتشر شده از نشست روز گذشته جبهه اصلاحات ایران به عنوان متولی فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی اصلاح‌طلبان حکایت از آن دارد که گردانندگان این جبهه سیاسی برخلاف انتخابات اسفند مجلس شورای اسلامی که در آن حداقل در ظاهر ماجرا شرکت فعال نکردند، این بار عزم خود را برای کنش‌گری انتخاباتی جزم کرده‌اند و به همین منظور جلسه فردای جبهه اصلاحات، صرفاً با دستور کار نحوه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. این رسانه مطرح می‌کند: شنیده‌ها حاکی از این است که از میان کاندیدا‌های مطرح جریان اصلاحات، تاکنون حضور چهره‌هایی، چون محمدرضا عارف، عبدالناصر همتی محتمل به نظر می‌رسد.
با وجود مطرح شدن تمامی این اسامی به نظر می‌رسد آرایش نامزدها به تصمیمات شورای نگهبان در تایید صلاحیت افراد مختلف بستگی دارد. برخی از رسانه‌ها در چند روز اخیر چهره‌های مطرحی همانند محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف را مطرح کرده‌اند اما نباید فراموش کرد که در سوی مقابل این اسامی چهره‌های مطرحی در جبهه پایداری وجود دارد که اعتقاد راسخی به حفظ وضع موجود و ادامه راه دولت سیزدهم دارند.

شایعه نامزدی احتمالی جمیله علم الهدی؛ آیا نامزدی زنان برای ریاست جمهوری محقق می‌شود؟
یکی از اسامی عجیبی که برخی رسانه‌ها اخیرا از او به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یاد کرده‌اند، همسر رئیس‌جمهور شهید، یعنی خانم جمیله علم الهدی است. جمیله علم‌الهدی بزرگترین دختر احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد است؛ نام او پیش از اینکه ابراهیم رئیسی، همسرش به ریاست‌جمهوری برسد کمتر شنیده شده است (مگر در چند مورد به‌عنوان دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در شورایعالی انقلاب فرهنگی)، اما حالا که رئیسی و همراهانش در حادثه سقوط هلی‎کوپتر درگذشتند؛ نام او هم در میان چهره‎های مورد نظر اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری به چشم می‎خورد. این حضور از دو سو برای اصولگرایان همسو قابل توجه قرار گرفته است؛ هم از آن جهت که بتواند راه همسرش را در دولت ادامه دهد و هم از آن جهت که اولین رئیس‌جمهور زن ایران باشد که البته درباره دومی باید منتظر واکنش شورای نگهبان در صورت ثبت‌نام او در انتخابات باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار