کد خبر: ۲۳۶۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷

چالش های این روزهای صنعت تایر

جمال میرزایی
کارشناس صنعت

در حال حاضر مطالبات تایرسازان از صنایع خودروسازی به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. قیمت لاستیک خودرو در بازار کاهشی شد، خبری که پس از سه سال می تواند نگرانی مالکان خودروها را کاهش و زمینه سودجویی در این بازار را از بین ببرد. البته پارامترهای تولید و بازار بیانگر آن است .که وزارت صمت با اتخاذ سیاست حمایتی باید این شرایط را در تایرهای سنگین نیز ایجاد و پایداری قیمت را فراهم سازد. صنعت تایر از ابتدای سال جاری با چالش تامین ارز و نقدینگی مواجه شده و تاکنون وزارت صمت اقدامی در راستای حل این معضل انجام نداده است. تایرسازان برای تامین ارز چالش های عدیده ای دارند، با وزارت صمت و بانک مرکزی در حال مذاکره و رایزنی جهت رفع این معضل هستیم. امیدواریم شرایط تامین و تخصیص ارز سال گذشته تکرار نشود. در حوزه تایرهای سواری بازار اکنون شرایطی خوبی دارد، صف های خرید تایر از بین رفته و اختلاف قیمت لاستیک از کارخانه تا بازار نیز حذف شده است. قیمت تایر رینگ ۱۳ نیز به تعادل نرخ رسیده و انتظار داریم در ماه های آتی بازار سیاه برای لاستیک خودرو حرف شود. خوشبختانه تقاضا کاذب در بازار لاستیک خودت کاهش یافته است، اما در عرصه تایر خودروهای سنگین هنوز مشکل قیمت گذاری وجود دارد. تایرسازان امیدوار هستید تا این مشکل با اتخاذ سیاستی از سوی وزارت صمت رفع شود. نسبت به تغییر سود بازرگانی برای واردات تایر معترض هستیم، زیرا زنجیره تامین تایرسازان باید با نرخ ارز ۵۰ تا ۶۰ هزارتومانی اقدام به تامین مواد اولیه کنند، اما بازرگانان چنین چالشی ندارند. از سوی پتروشیمی ها مواد اولیه صنعت تایر را گران تر از نرخ های جهانی عرضه می کنند، این درحالی است که تولید تایر در کشور پاسخگو نیاز مصرفی است. تایرسازان انتظار سیاست حمایتی از وزارت صمت داشتند تا منافع تولیدکننده در آن لحاظ شود، بنابراین انتظار ما و صف تعرفه واردات ۲۸ درصدی بود. در حال حاضر مطالبات تایرسازان از صنایع خودروسازی به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است، یکی از چالش های اصلی تایرسازان تامین نقدینگی با هزینه های بسیار بالا است، متاسفانه نرخ بهره برای این صنعت در تامین مالی اکنون ۴۰ درصد شده است. این درحالی است که تعرفه واردات برای تایر به پایین ترین سطح رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار