کد خبر: ۲۳۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۹
«تجارت آنلاین» از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گزارش می‌دهد
تنها 10 روز به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده و مناظره نامزدهای انتخاباتی که دیشب انجام شد، بیش از بیش تنور انتخابات را گرم کرد.

تمرکز نامزدها روی تورم و معیشت

گروه سیاسی: تنها 10 روز به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده و مناظره نامزدهای انتخاباتی که دیشب انجام شد، بیش از بیش تنور انتخابات را گرم کرد. به گزارش «تجارت آنلاین»، همچنان طرح وعده‌های بزرگ از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره حوزه‌های مختلف ادامه دارد. اکثر نامزدها با نارضایتی از وضعیت موجود بر اصلاح امور و تغییر رویه در سیاست‌ورزی تاکید دارند. در این بین موضوع اقتصاد کانون اصلی تمرکز تمامی نمایندگان است که به شکلی برجسته از سوی نامزدها مورد تاکید واقع شده است.

تاکید پزشکیان بر ضرورت اصلاح روند و نگاهها
در آخرین اظهارنظرها، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در بخشی از اظهارات خود در برنامه تلویزیونی «صف اول» در پاسخ به این پرسش در صورتی که به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید، سازوکار شما برای انتخاب مسئولان چیست؟ تاکید کرد: در روند اولیه نیاز به ارزیابی‌ها، مشارکت‌ها و مشورت‌ها است و با این کارها گام اول را برمی‌داریم، اما هر کسی هم برای مسئولیتی انتخاب شد، باید تعهد دهد که برنامه و سیاست‌های کلی را در چارچوب یک روش علمی اجرا کند و ما موظف به پیگیری برای اجرا هستیم؛ در انتخاب مسئولان پاسخگویی و توانمندی برای من جایگاه دارد و نه خط و طیف سیاسی. این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در نشست خبری و دانشجویی با دانشجویان در دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر اصلاحات قرار است انجام شود باید راه جدل کنار گذاشته شود؛ وگرنه باید انقلاب کرد. راه اصلاح قطعا از انقلاب آسان‌تر خواهد بود. راه باریک آزادی با نسخه آسان حل نخواهد شد. به جامعه ‌ای قدرتمند برای عدم حرکت حاکمیت به دیکتاتوری نیاز داریم. اعتراض حق دانشجو است و با اغتشاشات متفاوت است. عده زیادی خارج از کشور منتظرند تا در کشور هرج و مرج شود. اگر به اصل نظام منتقدید رای ندهید اما بی احترامی نکنید. وی در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به اینکه تنها کسی بودم که درباره مهسا امینی صریح صحبت کردم و در همین باره نیز تایید صلاحیتم با اما و اگر بود، افزود: دانشجویان احترام بزرگان کشور و مخالفان خود را نگه دارند. اگر عقیده من مبنی بر احترام و سر سپردن به رهبری را قبول ندارید، حق ندارید به من توهین کنید. آزادی به این معنا نیست که به هرکه می‌خواهیم توهین کنیم.

تاکید ستاد جلیلی بر عدم عقب‌نشینی و انصراف
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز تاکید کرد: شعار ما حاصل یک ماه اخیر نیست، حداقل یازده سال بر روی آن کار شده است. او در نشست با برخی صنعتگران اظهار کرد: برخی مشکلات صنعتی ریشه قدیمی دارد که لازم است به‌صورت ویژه برای آن کار شود؛ مطالعات و پیشنهادات ما به دولت‌های مختلف در این زمینه سالیان سال است انجام شده و منحصر به دولت شهید رئیسی هم نیست. وی افزود: به لحاظ روش شناسی، اینکه ما بیاییم و صرفاً برخی مشکلات را مطرح کنیم هنر نیست. اگر می‌خواهیم مشکلات خصوصی‌سازی را برطرف کنیم باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم؛ البته ضعف‌هایی در بخش خصوصی وجود دارد که خود این موضوع باعث جلوگیری از تسهیل کار شده است. در سطحی دیگر، جلسه شورای مرکزی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بصورت ویدئو کنفرانس و بصورت همزمان در ۳۱ استان کشور برگزار شد. محسن منصوری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در این جلسه گفت: رقابت ما با دیگر کاندیداها کاملا اعتقادی است و با هیچ‌کس در این مورد شوخی و مماشات نداریم و هیچ قصد عقب نشینی از انتخابات نداریم. انصراف در کار نیست مگر آنکه آن لحظه که احساس کنیم که کاندیدایی بهتر از آقای جلیلی وجود دارد. وی افزود: نمی‌شود یکی در خلوتش طور دیگر زندگی کند و در جامعه طور دیگر عمل کند و ادعای انقلابی بودن بکند. منصوری با بیان اینکه بچه های ما در تله اخلاقی گرفتار نشده و در این بداخلاقی‌ها و بی‌حرمتی شرکت نکنند، گفت: اگر کسی هم بی اخلاقی انجام داد، بچه‌های ما تذکر بدهند. الان می‌گویم هر کسی از این بداخلاقی‌ها، لجن پراکنی‌ها و دروغگویی‌ها بکند، از ما نیست؛ از او برائت می‌جوئیم.

دعوت قالیباف به واقع‌بینی در سیاست‌ورزی خارجی و مقابله با مشکلات اقتصادی
همچنینف محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی» تاکید کرد: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و اینکه حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. همچنین آرمان گرایی واقع بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است. این کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنین در برنامه تلوزیونی «با مردم» با بیان اینکه ما از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوارها شرمنده ایم و برای رفع آن در دولت چهاردهم «خدمت و پیشرفت» برنامه و روش اجرا داریم که ضمانت آن کارنامه عملکردم در سالیان گذشته است، افزود: نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها برای مسکن هزینه می شود که باید این مشکل را حل کنیم؛ در زمینه خودرو و اتباع بیگانه هم مشکل داریم که برای آن ها برنامه دارم.

تاکید زاکانی بر خشکاندن ریشه‌های فساد
در سطحی دیگر، علیرضا زاکانی در نشست با جامعه محیط زیست و کشاورزی که در مسجد علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) منطقه ۱۲ تهران برگزار شد، گفت: گمشده این کشور برنامه‌ریزی و تدبیر درست برای انجام اقدامات است. در سال اول دولت خود می‌توانم در موضوع تأمین گوشت و مرغ، تخم مرغ و روغن و شیلات به گونه‌ای عمل کنیم که ۲۰ درصد قیمت کاهش یابد و به سمت ارزان‌سازی حرکت کنیم. این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در دیدار مردمی که در مسجد جامع ابوذر تهران کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: تا ریشه فساد در این کشور خشک نشود راه برای رشد و تعالی آنگونه که شایسته است باز نخواهد شد. امروز سفره ملت کوچک شده و مردم فشار اقتصادی را احساس می‌کنند.

اصرار پورمحمدی بر عدم سر دادن وعده‌های واهی به مردم
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشستی با فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت اگر می‌خواهد موفق باشد باید پشت مردم و بخش خصوصی حرکت کند، اظهار کرد: مهم این است که در حد معقولی امواج سهمگین اقتصادی را برای جامعه و فعالان اقتصادی آرام کنیم تا پیش‌بینی‌پذیر باشد و سناریوهای قابل‌تحققی در این زمینه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: نقدهای جدی بر کل نظام برنامه‌ریزی و به‌ویژه برنامه هفتم دارم. وجود ثبات مهمترین موضوع در اقتصاد کشور است. نمی‌شود همیشه اوضاع را برمبنای شرایطی با تلاطم بسیار جدی تنظیم کنیم.
ما به اعتمادسازی نیاز داریم و تا این امر برقرار نشود، نقشه‌های ما عقیم خواهد بود.
این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با یادآوری اینکه برنامه هفتم را یک دولت و مجلس دیگری تصویب کرده است و حالا این برنامه را دولت جدید با شعارهای جدید می‌خواهد اجرا کندف گفت: همین امر مشکلاتی را در نظام برنامه‌ریزی ایجاد می‌کند. تطبیق این فضاها مشکلات جدی برای ما ایجاد می‌کند. شکل برنامه هفتم داد می‌زند که نمی شود آن را درست اجرا کرد. ماده مکمل ۳۵ الحاقی در برنامه هفتم با ۲۵ عنوان داریم که برنامه، همین موارد است و باید عدد و رقم می‌شد؛ اینها اساس برنامه است. همگی اینها را به زمان دیگر حواله داده‌اند.

تمرکز قاضی‎‌زاده هاشمی بر حل مشکلات اقتصادی
در نهایت، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی»، اظهار کرد: سیاستگذاران ما با عواملی همچون دادن یارانه، قیمتگذاری سنتی، ارز تریجیحی و ... سعی در کنترل بازار دارند. متاسفانه یارانه‌ها جوابگوی خرج مردم نبود. از سوی دیگر ارز ترجیجی نیز منجر به فساد در کشور شد. یارانه انرژی نیز باعث افزایش شدت انرژی، هدررفت بالا و قاچاق انرژی در کشور شد. اقدامات دولت‌ها برای مقابله با ناترازی انرژی فقط سطحی از جبران انرژی را انجام داد و انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در آن کاهش داد. مهار تورم، ایجاد اشتغال و ریشه کنی فقر مطلق سه اولویت اقتصادی دولت آینده بنده خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار