کد خبر: ۲۳۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
گزارش «تجارت آنلاین» از نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:
نتایج قطعی انتخابات تکلیف مقیم جدید (چهاردهم) پاستور را به جمعه این هفته (15 تیر) موکول کرد. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، نتوانستند 50 به علاوه یک آرا مردمی را کسب کنند که همین امر موجب شد تا انتخابات در نهایت به دوئل بزرگ میان آن‌ها تبدیل شود. این دو نفر برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی پس از سال 1384 در دور دوم انتخابات به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

رقابت داغ پزشکیان و جلیلی در دور دوم

گروه سیاسی: نتایج قطعی انتخابات تکلیف مقیم جدید (چهاردهم) پاستور را به جمعه این هفته (15 تیر) موکول کرد. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، نتوانستند 50 به علاوه یک آرا مردمی را کسب کنند که همین امر موجب شد تا انتخابات در نهایت به دوئل بزرگ میان آن‌ها تبدیل شود. این دو نفر برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی پس از سال 1384 در دور دوم انتخابات به مصاف یکدیگر خواهند رفت.
به گزارش «تجارت آنلاین»، بنابر اعلام محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از شمارش 58 هزار و ۶۴۰ شعبه که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای اخذ شد که معادل مشارکت 40 درصدی بود. از مجموع این آرا مسعود پزشکیان: ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای، سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای، محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای و مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای را کسب کردند. بر اساس قانون و موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از نامزدها نتوانستد اکثریت مطلق آرا را به دست آورند. بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود. البته بعد از تایید شورای نگهبان. زمانِ تبلیغات بعد از اعلام وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت.

آغاز دور دوم انتخابات از امروز
بعد زا اعلام نتیجه قطعی انتخابات، احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در وزارت کشور اظهار کرد: پایان مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم. وی ادامه داد: یک بار دیگر در این چند ماه گذشته موفق شدیم همگی با هم یک کار بزرگ دیگری را تحقق ببخشیم و این انتخابات 40 روز پس از شهادت شهید رئیسی برگزار شد. این انتخابات با امنیت و سلامت کامل و با رقابت بسیار جدی و حضور ارزشمند مردم برگزار شد. وزیر کشور خاطرنشان کرد: در اسرع وقت، آرا شمارش و نتایج اعلام شد. انتخابات سر وقت تعیین شده برگزار شد و شهادت شهید رئیسی خللی در روند اجرای انتخابات ایجاد نکرد. وحیدی افزود: امیدواریم دو داوطلب باقیمانده و ستادهای شان قانون را کاملا رعایت کنند و شاهد رقابت اخلاقی از سوی آنها باشیم. وزیر کشور بیان کرد: از قبل احتمال دور دوم پیش بینی شده و تعرفه های مرحله دوم از قبل آماده شده و از طریق سفارتخانه ها به کشورهای دیگر نیز ارسال شده و مشکلی نخواهیم داشت. بعید است انتخابات در کانادا برگزار شود؛ زیرا این کشور اجازه نداد انتخابات مرحله اول هم برگزار شود. البته وزارت خارجه رایزنی می کند ولی با توجه به شناختی که از آنها داریم، بعید است موافقت کنند. از سایر دولت هایی که بستر لازم برای انتخابات فراهم کردند، تشکر می کنم. وحیدی خاطرنشان کرد: از فردا تبلیغات داوطلبان را خواهیم داشت و آنها تا چهارشنبه می توانند تبلیغات کنند، ولی پنجشنبه تبلیغات ممنوع است.

حمایت قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی از جلیلی در دور دوم
بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات، بلافاصله شخصیت‌ها و جریان‌های اصول‌گرا حمایت خود را از جلیلی اعلام کردند. در مهم‌ترین سطح، محمدباقر قالیباف پس از اعلام نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود را از جلیلی اعلام کرد. او در بخشی از بیانیه خود نوشت: راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیرو‌های انقلابی و حامیان خودمی‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند. رئیس مجلس دوازدهم با العام وزارت کشور پس از پزشکیان و جلیلی با ۳۳۸۳۳۴۰ رأی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نفر سوم شد؛ بنابراین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با دوقطبی پزشکیان - جلیلی برگزار خواهد شد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد. متن پیام وی در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است: «و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات…» وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند. همچنین، علیرضا زاکانی، کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست جمهوری در پیامی تاکید کرد: وظیفه همگان بویژه تمام ستادها و هواداران اینجانب است تا تمام تلاش خویش را بکار گیرند و علاوه بر خویش، دیگران را هم برای رای به جلیلی در دور دوم متقاعد و آرای بیشتری جلب کنند.

حمایت تشکل‌های اصول‌گرایان از جلیلی
علاوه بر نامزدهای انتخابات، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد. این جبهه اعلام کرد: اعضای شورای ائتلاف در همه سطوح کلیه امکانات خود را برای حمایت از برادر گرامی جناب آقای دکتر سعید جلیلی به کار گیرند و مردم عزیز را نیز به مشارکت پر شور در مرحله دوم انتخابات دعوت کنند.
همچنین، شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب با انتشار اطلاعیه‌ای از هواداران کاندیداهای مستعفی و حامی سعید جلیلی دعوت کرد تا از او در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند. در این بیانیه آمده است: «همانطور که در بیانیه نخست «شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب» اشاره شد، آقایان دکتر محمد باقرقالیباف و دکتر سعید جلیلی، مصلحت جبهه‌ انقلاب را در ادامه رقابت دیدند و حداکثر تلاش خود را در رقابتی سازنده با معرفی برنامه های خود برای انتخاب توسط مردم عزیز بکار گرفتند. از این دو برادر عزیز که از سرمایه‌های جبهه انقلاب هستند و ستادها و هواداران آنها صمیمانه تشکر می‌کنیم. اکنون که انتخابات به دور دوم رفته است، ضمن تشکر از تلاش همه نامزدهای انتخابات و قدردانی از مشارکت شما ملت عزیز ایران در دور اول انتخابات، تقاضامندیم که با حضور گسترده خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دشمنان ملت ایران را مایوس کنید. همچنین، از نیروهای انقلابی و آقایان دکتر قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی تقاضا می‌کنیم مطابق دغدغه‌های انقلابی و ملی خود، ستادها و هواداران‌شان را به حمایت از جناب آقای دکتر جلیلی دعوت کنند تا جبهه انقلاب بتواند برنامه‌های باقی مانده خود را اجرایی و مشکلات کشور را در ادامه راه دولت شهید رییسی مرتفع سازد.»

حمایت رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از جلیلی!
فراتر از حمایت افراد و جریان‌های اصول‌گرا، دیروز شنبه، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز از جلیلی حمایت کرد. سپهر خلجی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت :همه برادران بزرگوار آقایان جلیلی، قاضی‌زاده، قالیباف و زاکانی که با احساس تکلیف انقلابی در انتخابات شرکت و از کارنامه و شعارهای جمهوری اسلامی دفاع و برنامه خود را برای تداوم و ارتقاء مسیر و جریان انقلاب ارائه کردند مأجورند، ان‌شاءالله. مسیر نورانی خدمت که شهید رییسی عزیز آنراسرِدست گرفت فقط با همت، وحدت و انسجام همه نیروها و دلسوزان زیر خیمه مستحکم انقلاب ادامه می‌یابد. پیشرفت اقتدارآفرین ایران سربلند در این ۳ سال و جلوگیری از بازگشت به عقب و دوران سیاه گذشته میثاق جبهه متحد فعالان انقلاب است. همه در یک سنگرند برای آینده ایران. همچنین، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز فصل جدیدی از هم افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب خبر داد. محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: اعلام آمادگی برادران گرامی آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی و ستادها و حامیان آن ها برای کمک به دکتر سعید جلیلی، فصل جدیدی از هم افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب است که به فضل الهی در ۱۵ تیرماه و پس از آن با تشکیل دولت چهاردهم به ثمر خواهد نشست.

رقایت سخت جلیلی و پزشکیان در دور دوم
پس از پایان دور اول انتخابات و اعلام نتایج حالا برای بسیاری این مساله جدی مطرح است که سبد رای قالیباف به سوی کدام یک از نامزد‌ها سرازیر می‌شود. قالیباف با ۳۳۸۳۳۴۰ رأی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نفر سوم شد. در صورتی که این سبد رای به سوی مسعود پزشکیان یا جلیلی سرازیر شود، مقیم جدید پاستور برگزیده خواهد شد. شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که کار جلیلی برای پیروزی در دور دوم به نسبت آسان‌تر خواهد بود. چرا که او ۹ میلیون رای حال حاضر خود را دارد و با توجه به این‌که از سبد رای قالیباف سهم بیشتری را دارد، در دور دوم پیروز انتخابات خواهد بود. باید توجه داشت که مفرض پیروزی جلیلی با اتکا بر آرای قالیباف بر تداوم مشارکت ۴۰ درصدی استوار است. به طور حتم جلیلی سبد رای ثابت خود در محدوده ۱۰ میلیون را در انتخابات ۴۰ درصدی دارد، اما اگر میزان مشارکت در دور دوم افزایش پیدا کند، وضعیت کاملا به ضرر نماینده جبهه انقلاب خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار