کد خبر: ۲۳۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴
یک روز پس از اعلام نتایج آرای مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از نفس نسبتاً راحت بورس بعد از مدت‌ها می‌گذشت به یکباره، رنگ تابلوی معاملات سرخ شد. ویدا مهاجر، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با نبض بورس به چرایی این موضوع پرداخت.

به گزارش نبض بورس، ویدا مهاجر، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درمورد تأثیر نتیجه مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر بازار سرمایه بیان کرد: روز شنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳، با وجود این که نتیجه آراء هنوز قطعی نشده بود، ولی بازار سرمایه، حرکتی از خود نشان داد و روند مثبتی داشت.

اگرچه هفته گذشته، روند بازار سرمایه را متعادل مثبت ارزیابی کردم، ولی امروز، یک شوک آن‌چنانی به بازار وارد شد و به یکباره، شاخص کل ۲۳ هزار واحد کاهش پیدا کرد و به محدوده ۲ میلیون و ۷۰ رسید و ارزش معاملات امروز نیز، حدود ۴ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر بنده، هر دولتی روی کار بیاید باید به یک نکته توجه کرد و آن هم، این است که صندوق کشور خالی است و دلیلش تحریم‌ها و مشکلات فراوان ناشی از آن، مثل واردات و صادرات، ارز و... است؛ بنابراین کسی که می‌خواهد مسئولیت رئیس‌جمهور شدن را بپذیرد باید به گونه‌ای عمل کند که بتواند این اثرات را ازبین ببرد و عملکرد دولت‌های قبلی را کم‌کم و پله پله پوشش دهد. زیرا این که توقع داشته باشیم در بازه زمانی یکی - دو ماهه یا حتی ۶ ماهه اتفاق عجیبی بیفتد و همه چیز، روند خوبی را در پیش بگیرد کاملاً نادرست است و نباید چنین توقعی را داشته باشیم. 

ویدا مهاجر با اشاره به تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران و در صورت برنده شدن دونالد ترامپ تأکید کرد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا چه اندازه می‌تواند بر روند اقتصاد ایران تأثیرگذار باشد؟ با توجه به اطلاعات و شناختی که از شخصیت دونالد ترامپ داریم، نظر شخصی بنده این است که احتمال دارد در بدو ورود ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مثل دور قبل، حرکت‌هایی را با ایران انجام دهد، ولی احتمال دارد بعد از ۲-۳ ماه، نوع عملکردش با ایران متفاوت شود و از آن‌جایی که در حال حاضر، کشور‌هایی مثل ایران، روسیه، چین و آمریکا جزء کشور‌های کلیدی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، فکر می‌کنم مراوداتمان بهتر خواهد شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به شرایط امروز بورس خاطرنشان کرد: امروز، واقعاً حرکت و ترس در بازار سرمایه مشهود بود و یکی از نکات قابل توجه این است که حقوقی‌ها حدود ۹۳۶ میلیارد تومان از حقیقی‌ها خرید کردند و توجه کردن به این نکات بسیار مهم است. زیرا این پرسش مطرح شود که چرا حقوقی‌ها خریداری کردند؟ شاید خیلی به تحلیل‌های بنیادی اهمیت داده نشود، ولی موضوع بسیار مهم این است در این بازه زمانی که هنوز وضعیت ریاست‌جمهوری مشخص نیست و شرایط باثباتی وجود ندارد کاش دامنه نوسان را تغییر نمی‌دادند تا سهامداران ما کمتر دچار هیجانات بازار شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار