کد خبر: ۲۳۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲
اکوایران : مصاحبه اخیر جو بایدن با شبکه ای‌بی‌سی کمکی به معضل دموکرات‌ها در مورد داشتن نامزدی ناکارآمد و نامحبوب را حل نمی‌کند.

جو بایدن در مصاحبه اخیر و حساس خود با شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا، سرزنده به نظر می‌رسید و با انسجام و حضور حواس بیشتری سخن می‌گفت.

خبر مرتبط
کنایه سنگین ترامپ به رقیبش/ بایدن فاسد باید منتقدان بسیار خود را نادیده گرفته و...

«دونالد ترامپ» گفت می‌خواهد بایدن «با همان هشیاریِ روز مناظره» به رقابت‌ها ادامه داده و سیاست‌هایی مانند «نوکری در برابر چین» را به مردم آمریکا عرضه کند.

به نوشته اکونومیست، جو بایدن نسبت به کارنامه ریاست‌جمهوری خود و تواناییش در شکست‌دادن دونالد ترامپ در ماه نوامبر ابراز اطمینان کرد. او صراحتاً گفت که هیچ برنامه‌ای برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ندارد. اگر مصاحبه بد پیش می‌رفت، بایدن قطعاً هفته آینده انصراف می‌داد و حالا این احتمال کمتر از همیشه به نظر می‌رسد.

همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد،

در قسمت‌هایی از مصاحبه، رئیس‌جمهور ۸۱ساله  به طرز آشکاری بی‌حوصله به نظر می‌رسید و این موضوع که نامزدی او برای دموکرات‌ها به نقطه‌ضعفی برای حزب تبدیل شده را رد کرد. بایدن گفت: «ببین، فقط اگر خدا به من بگوید که از رقابت‌ها خارج شو، من انصراف خواهم داد».

این مصاحبه که یک اتفاق نسبتاً نادر برای بایدن به شمار می‌آید، پس از عملکرد افتضاح او در مناظره ۲۷ ژوئن انجام شد. چهار دموکرات مجلس نمایندگان از او خواستند تا پیش از پخش مصاحبه از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کند. به گزارش واشنگتن پست، مارک وارنر، سناتور ایالت ویرجینیا گروهی از سناتورها را بسیج کرده تا از رئیس‌جمهور بخواهند که انصراف دهد.

بعید است که عملکرد بهتر بایدن در مصاحبه با ای‌بی‌سی مانع از این تلاش‌ها شود؛ اما او با اشاره به اینکه وارنر برای کسب نامزدی تلاش کرده، اما هیچ‌وقت موفق نبوده، این درخواست‌ها را رد کرد. بایدن پس از اذعان به اینکه برخی از دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند او رقابت را ترک کند، اصرار داشت که «اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها چنین نظری ندارند».

این مصاحبه توسط جورج استفانوپولوس انجام شد که در بحبوحه خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان نیز با بایدن گفتگو داشت. برخی محافظه‌کاران پیش‌بینی کرده بودند که این ژورنالیست دموکرات مصاحبه آسانی با رئیس‌جمهور انجام دهد. اما استفانوپولوس سؤالات سخت و مستقیمی پرسید و بایدن را تحت فشار قرار داد.

او مصاحبه را با پرسش در مورد مناظره آغاز کرد. رئیس‌جمهور بارها گفت که هیچ‌کس را به جز خودش برای عملکرد بدی که در مناظره داشت، مقصر نمی‌داند. اما او خستگی، سرماخوردگی و عدم صداقت ترامپ را نیز مقصر دانست. بایدن گفت: «من فقط یک شب بد را سپری کردم. شما نیز هر از چند گاهی مصاحبه‌های بدی داشته‌اید؛ حتی اگر نمونه خاصی را به خاطر نیاورم، اما مطمئن هستم که داشته‌اند».

نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز/کالج سینا نشان داد که بایدن با محبوبیت ۳۶ درصدی و شش درصد کمتر از رقیبش قرار دارد. حالا در مواجهه با جایگاه پایینش در نظرسنجی‌ها، بایدن به راحتی گفت که این آمارها را باور ندارد. مثلاً میانگین نظرسنجی اکونومیست که حساسیت کمتری نسبت به موارد پرت دارد، بایدن را دو درصد عقب‌تر از ترامپ در آرای مردمی قرار می‌دهد. رئیس‌جمهور همچنین به عملکردش در جمع‌آوری‌های کمک مالی و تهییج رأی‌دهندگان افتخار کرد.

این سخنان با حضور پرشور بایدن در گردهمایی بعد از ظهر جمعه در ویسکانسین مطابقت داشت. او هنگام صحبت‌کردن از روی تله‌پرامپتر قوی‌تر ظاهر می‌شود، اما وقتی از یک تله‌پرامپتر استفاده نمی‌کند، معمولاً به تته‌پته می‌افتد. او در یک مصاحبه اخیر رادیویی گفت: «من افتخار می‌کنم که اولین معاون‌اول زن سیاه‌پوست را دارم که با یک رئیس‌جمهور سیاه‌پوست خدمت می‌کند»! احتمالاً او ظاهراً داشت تا بگوید که به معاون‌اولی باراک اوباما که اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا بود افتخار کرده و همچنین مفتخر است که اولین رئیس‌جمهوری بوده که معاون‌اولش یک زن سیاه‌پوست است.

بایدن بیشتر مصاحبه را از پاسخ به سؤالات مربوط به سلامت فیزیکی خود و دستاوردهای قانونگذاری یا سیاست خارجی طفره رفت. استفانوپولوس خاطرنشان کرد که «انتخابات مربوط به آینده است، نه گذشته» و پرسید که آیا بایدن می‌تواند برای چهار سال دیگر خدمت کند یا خیر. رئیس‌جمهور آمریکا با صحبت در مورد برنامه صنعتی‌سیاست خود و تلاش برای احیای ناتو پاسخ داد. بایدن در پاسخ به سؤالی در مورد تواناییش برای ادامه ریاست‌جمهوری، تأکید کرد که تاریخ‌دانان و اقتصاددانان گفته‌اند که ریاست‌جمهوری او به خوبی در یادها خواهد ماند.

تلاش‌های دیگر مجری برای سوق‌دادن بایدن به سمت مسائل شخصیتی و فردی او شکست خورد. استفانوپولوس اظهار داشت که نظرسنجی‌ها سیر صعودی ترامپ را نشان می‌دهد، اما بایدن اصرار داشت که قدرت رئیس‌جمهور سابق پس از رویارویی با او کاهش خواهد یافت. مجری گفت که رئیس‌جمهور ماه‌ها فرصت داشته تا چنین تضادی را ایجاد کند و بایدن نیز پاسخ داد که مشغول رسیدگی به درگیری‌های جهانی بوده است.

این مصاحبه تلویزیونی پرمخاطب‌ترین رویداد رئیس‌جمهور آمریکا از زمان مناظره فاجعه‌بار او بود. اما نتوانست مانند مناظره، ۵۱ میلیون بیننده که شاهد قعر زندگی سیاسیش بودند را جلب کند. کمپین بایدن برای تبلیغات ۵۰ میلیون دلاری برنامه‌ریزی کرده و او در نشست آتی سران ناتو، به سؤالات مطبوعات پاسخ خواهد داد. با این حال، خطر پیش روی بایدن این است که حتی اگر عملکرد قوی‌تری داشته باشد، تصویرش به عنوان یک پیرمرد بدخلق و عصبانی جا افتاده است. اینکه بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری از زمان رونالد ریگان، مصاحبه‌های کمتری انجام داده نیز کمکی به عدم محبوبیتش نکرده است.

استفانوپولوس بارها از نامزد دموکرات‌ها پرسید که آیا با چک‌آپ عصبی موافق است یا خیر. بایدن اصرار داشت که عملاً هر روز به عنوان رئیس‌جمهور، از او تست گرفته می‌شود. البته مشکل اینجاست که حتی اگر توانایی‌های ذهنی و شناختی بایدن با درک عمومی مردم از توانایی او برای انجام کارش سنجیده شود، او در حال شکست است. نظرسنجی سی‌بی‌اس/یوگاو که پس از مناظره منتشر شد نیز نشان می‌دهد که ۷۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند بایدن فاقد آمادگی ذهنی لازم برای ریاست‌جمهوری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار