کد خبر: ۲۳۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲
اکوایران : دلار آمریکا برای اولین بار در طول ۷ هفته گذشته، هفته‌ای کاهشی را ثبت کرد.

استراتژیست‌های ارزی معتقدند اولین هفته کاهشی دلار در بیش از یک۶ماه گذشته احتمالا یک عقب نشینی موقتی است چراکه ریسک‌های سیاسی و تورمی دوباره به مرکز توجهات باز می‌گردند.

شاخص دلار بلومبرگ در روز جمعه به روند نزولی خود ادامه داد، بطوری که در بحبوحه داده‌های ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا با افت مواجه شد. این کاهش درحالی رخ داد که تحولات سیاسی در بریتانیا و فرانسه از افزایش ارزش پوند و یورو در برابر دلار حمایت کرد.

حتی ین ژاپن نیز روز جمعه نسبت به دلار اندکی قوی‌تر بود، بطوری که دلار آمریکا در چنان شرایط رکودی قرار گرفته بود که فعالان بازار هرگونه مداخله مقامات در بازار برای تقویت آن را زیرنظر داشتند.

شاخص دلار بلومبرگ روز جمعه قبل  از جبران کاهش خود با ۰.۳ درصد افت روبرو شد، بطوری که هفته را با کاهش ۰.۷ درصدی به پایان رساند. پایین‌ترین سطح روزانه پس از آن اتفاق افتاد که داده‌های مربوط به اشتغال در ژوئن نشان داد که استخدام‌ها کاهش یافته و رشد دستمزد کندتر است، که انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از آغاز امسال را تقویت کرد.

دلار

دانیل توبون، استراتژیست FX در سیتی گروپ، با اشاره به سخنرانی رئیس فدرال رزرو درباره اقتصاد و سیاست پولی در هفته آینده گفت: این داده‌ها احتمال حمایت پاول از کاهش نرخ بهره در کنگره در روزهای سه شنبه و چهارشنبه را افزایش می‌دهد. در اوایل این هفته، دلار آمریکا با افت بیش از حد انتظار در شاخص خدمات موسسه ISM به پایین‌ترین حد در چهار سال اخیر مواجه شد.

با اینحال، به اعتقاد توبون و دیگران، از بین رفتن انتظارات برای تقویت دلار در بقیه زمان سال به عوامل بیشتری نیاز دارد. استراتژیست‌های سیتی گروپ، کردیت آگریکول و براون برادرز هریمن می‌گویند در حالی که امکان کاهش دلار در هفته آینده وجود دارد، ریسک‌های سیاسی آمریکا و روند تورم از ارز ایالات متحده حمایت خواهند کرد.

توبون که انتظار دارد «ضعف تاکتیکی دلار در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد» معتقد است که ریسک‌های انتخاباتی آمریکا که در نهایت به نفع دلار است می‌تواند در چند هفته آینده دوباره مطرح شود.

رقابت ریاست جمهوری آمریکا که قرار بود در ماه نوامبر مشخص شود با مناظره هفته گذشته جو بایدن که سبب برخی درخواست‌ها برای کناره گیری او شد دگرگون شد. افزایش شانس دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، علاقه به معاملاتی را برانگلیخته است که از ترکیب تورمی سیاست‌های مالی انبساطی‌تر و حمایت گرایی بیشتر سود می‌برند؛ از جمله دلار قوی‌تر و افزایش بازده اوراق.

تقویت ارزهای اروپایی

پوند انگلستان این هفته بیشترین رشد را در مقابل دلار داشت چراکه معامله گران در پی پیروزی گسترده حزب کارگر با پیش بینی دوره ثبات سیاسی و انضباط مالی قیمت دارایی‌های بریتانیایی را افزایش دادند.

یورو نیز بیش از یک درصد رشد کرد، چراکه نظرسنجی‌‎ها در فرانسه نشان داد که حزب اجتماع ملی مارین لوپن در انتخابات روز یکشنبه نمی‌تواند اکثریت مطلق را بدست آورد.

دلار در سال جاری در مقابل یورو تقویت شده است چراکه بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در سال‌های گذشته به سمت کاهش نرخ بهره حرکت کرد. در مقابل، فدرال رزرو در بحبوحه توقف پیشرفت به سمت کاهش تورم، موضعی محتاطانه را اتخاذ کرد.

به اعتقاد وین تین، استراتژیست بازارهای جهانی، سرعت رشد اقتصاد ایالات متحده درحالی رو به کاهش است که همچنان خوب عمل می‌کند، بنابراین فدرال رزرو همچنان محتاط می‌ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار