کد خبر: ۲۳۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۲
سرعت رشد شاخص کاهش یافت
دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : پنجمین روز متوالی سبزپوشی بازار، روز یکشنبه در سایه بهبود انتظارات درخصوص آینده بازار رقم خورد. بازار سرمایه که هفته‌های گذشته نوسان چندانی از خود آشکار نساخته بود و هفته‌های گذشته را با ثبت عملکرد مثبت کم‌جان کار خود را به پایان رسانده بود، در دو روز گذشته عملکرد خوشایندی را از خود به یادگار گذاشته‌است، به‌طوری‌که سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع مشخصی را پس از رشد پرقدرت روز شنبه به‌ثبت رساندند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۱.۷۲درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲‌میلیون و ۲۲۶‌هزار‌واحدی ایستاد.

رشد ۳۷‌هزار و ۶۳۰‌واحدی شاخص‌کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن با صعود ۱.۶درصدی، روبه‌رو و در سطح ۷۰۹‌هزار و ۲۶۸‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۲۶درصد سبزپوش شد و در نهایت در سطح ۲۳‌هزار و ۲۶۱‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز یکشنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار ۴‌هزار و ۹۸۴‌میلیارد‌تومانی را ثبت‌کرد. به‌علاوه ۱۵۵‌میلیارد‌تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فارس»، «فولاد» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «شگویا» و «ارفع» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند.

همچنین«ذوب»، «شستا» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار سرمایه در شرایطی وضعیت مساعدی را به‌ثبت می‌رساند که بسیاری از فعالان بازار در ماه‌های گذشته تغییرات نرخ بهره را اصلی‌ترین عامل سقوط بازار می‌دانستند، با این‌وجود در دو روز گذشته که نرخ بهره بدون‌ریسک تغییرات خاصی نداشته، شاهد رشد نماگر‌ها و فتح قله ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار‌ واحدی هستیم. رشد بازار در روزهای گذشته را می‌توان به تغییر معادله‌ انتظارات سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار نسبت داد، از این‌رو در شرایط فعلی که بازار کمی در مدار رونق قرارگرفته به‌نظر می‌رسد سیاستگذار می‌تواند از فرصت فعلی استفاده‌کرده و موانع و مشکلات بازار را یکی پس از دیگری از سر راه بردارد؛ در واقع تجربه سال ۹۲ به‌خوبی نشان می‌دهد زمانی‌که اقبال نسبی به بازار بازمی‌گردد و بازار مقصدی جهت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود، می‌توان زیرساخت‌های فنی به مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری و نرخ بهره را بهبود داد تا به بازار غرق در رکود و خستگی رونق خوشایندی بخشید.

تعادل با پس‌زمینه صعود

آراد پورکار؛ کارشناس بازار سرمایه سبزپوشی در روز ابتدایی هفته را این‌گونه تحلیل کرد: بازار دو روز ابتدایی هفته‌جاری با سبزپوشی به انتخاب‌شدن مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس دولت واکنش نشان‌داد، از این‌رو متعادل‌شدن بازار پس از رشد هیجانی نخستین روز هفته و افزایش ارزش معاملات با فروکش‌کردن نسبی فشار تقاضا و افزایش حجم عرضه‌ها که خود عاملی برای رشد ارزش معاملات است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد با مشخص‌شدن سکاندار جدید قوه مجریه و ثبت کندل‌های قدرتمند، بازار مسیر روشنی را برای صعود کوتاه‌مدت درنظر گرفته‌است. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص افزایش ارزش معاملات با وجود روند تعادلی نماگرها گفت: افزایش ارزش معاملات به نوبه خود می‌تواند نقش موثری در رشد نماگرهای اصلی بازار داشته‌باشد، با این‌وجود افزایش ارزش معاملات را می‌توان از دو جنبه رشد تقاضا و رشد عرضه‌ها بررسی کرد.

رشد ارزش معاملات روز یکشنبه از نوع افزایش عرضه‌ها بود، با این‌وجود در کل نمی‌توان این صعود را امری نامطلوب در مسیر رشد بازار قلمداد کرد. باید منتظر ماند و دید ارزش معاملات در روزهای آینده چه رفتاری از خود بروز می‌دهد. این کارشناس بازار در ادامه افزود: رئیس‌جمهور منتخب در مناظرات و نشست‌های گوناگون پیش از انتخابات، درخصوص بهبود شرایط اقتصادی و وضعیت بازار سرمایه‌ برنامه‌های امیدوارکننده‌ای را ارائه داد. بر همین مبنا بود که انتخاب وی بارقه‌هایی از امیدواری مبنی‌بر برداشته‌شدن دید دستوری قیمت‌گذاری را در دل سرمایه‌گذاران زنده کرده‌است. از اینجا به بعد باید دید سکانداران بخش‌های اصلی پولی، مالی و سیاستگذاری با چه دیدی فعالیت خود را آغاز و چه عملکردی را از خود ثبت خواهند کرد، از این‌رو از تیم اقتصادی دولت جدید انتظار می‌رود نسبت به قیمت‌گذاری‌های دستوری، تغییرات نرخ بهره و کاهش شکاف نرخ دلار نیما با دلار بازار آزاد برنامه‌ریزی جامعی را تدوین کند و بازار کم‌توان و غرق در رکود چند سال‌گذشته را التیام بخشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار