کد خبر: ۲۳۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۶
یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی عمان، واقع در شهر مسقط، مسجد سلطان قابوس است که بازدید از آن در برنامه تمام تورهای گردشگری این شهر وجود دارد. به‌علاوه همه مسافرانی که به عمان سفر می‌کنند، حتما زمانی را برای رفتن به این مسجد اختصاص می‌دهند.

یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی عمان، واقع در شهر مسقط، مسجد سلطان قابوس است که بازدید از آن در برنامه تمام تورهای گردشگری این شهر وجود دارد. به‌علاوه همه مسافرانی که به عمان سفر می‌کنند، حتما زمانی را برای رفتن به این مسجد اختصاص می‌دهند. این مسجد که یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان محسوب می‌شود، بنایی خاص با معماری خارق‌العاده است که در همان نگاه اول شما را مجذوب خود خواهد کرد. این مسجد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسقط است و اهمیت آن به حدی است که بیشتر هتل‌های معروف این شهر مانند هتل الوفت مسقط در نزدیکی آن قرار دارند.

تجربه‌ای معنوی در مسجد جامع سلطان قابوس + راهنمای بازدید

معرفی مسجد سلطان قابوس

در مرکز شهر مسقط و جایی در میان منطقه ولایت، مسجدی با مناره‌های درخشان وجود دارد که از دورترین فاصله نیز شما را مجذوب خود خواهد کرد. این مسجد که یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان نیز محسوب می‌شود، به دستور سلطان قابوس و به مناسبت سی‌امین سال سلطنت او ساخته شد. ساخت این بنای باشکوه تنها 1 سال زمان برد و در سال 2001 آغاز شد و درسال 2002 به بهره‌برداری رسید.

نکته جالب در مورد ساخت این مسجد، طراحی آن است که طی یک مسابقه انجام شد. سلطان قابوس برای انتخاب بهترین طرح و نقشه جهت ساخت مسجد مورد نظر خود، 6 سال قبل از شروع ساخت، مسابقه‌ای راه انداخت که معماران و طراحان در آن، بهترین طرح‌های خود را ارائه کردند و در نهایت یکی از آن‌ها انتخاب شد.

این مسجد با 416 هزار متر مربع مساحت، ظرفیت حدود 20000 نمازگزار دارد و به جز برپایی نماز، برای برگزاری اعیاد مسلمانان مانند عید فطر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسجد سلطان قابوس، معماری مثال‌زدنی دارد و هم فضای داخلی و هم فضای بیرونی آن، با طرحی خیره‌کننده ساخته و اجرا شده‌اند.

این مسجد علاوه بر اینکه به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد جهان شناخته می‌شود، لقب مسجدی با بلندترین مناره را نیز در اختیار دارد. در مسجد سلطان قابوس 5 مناره وجود دارند که نماد 5 رکن اصلی اسلام یعنی (ایمان، نماز، صدقه، روزه و حج) هستند و بلندترین آن‌ها 90 متر ارتفاع دارد.

تجربه‌ای معنوی در مسجد جامع سلطان قابوس + راهنمای بازدید

طراحی فضای داخلی مسجد

همان‌طور که گفته شد، مسجد سلطان قابوس هم در بخش داخلی و هم در محوطه بیرونی دارای معماری خیره‌کننده و خاصی است که نشان از تبحر و چیره‌دستی طراح دارد. در بخش میانی این مسجد لوستری بزرگ وجود دارد که در طراحی آن از شیشه‌های سواروسکی و طلای خالص استفاده شده است؛ همچنین در بخش دیگری از آن کتابخانه‌ای سه طبقه با چیزی حدود بیست هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف وجود دارد که استفاده از آن برای عموم آزاد است.

نکته جالب در مورد بخش داخلی این مسجد وجود فرش‌ دستباف ایرانی برای نمازگزاران است. فرش ایرانی موجود در این مسجد از اتصال چندین قطعه کوچک و بزرگ تشکیل شده و به‌دست هنرمندان ماهر نیشابوری، در 5000 متر مربع طراحی و تولید شده است. طراحی نقشه این فرش، الهام گرفته از مسجد شیخ لطف‌الله در ایران است و در آن از طرح‌های افشان شاه عباسی و دیگر نگاره‌های ایرانی نیز استفاده شده است. این فرش 21 تن وزن دارد و بافت آن 4 سال طول کشیده و هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی ارزش بالایی دارد.

نکات مهم جهت بازدید از مسجد

مسجد سلطان قابوس، از جمله مساجدی است که بازدید از آن هم برای مسلمانان و هم برای غیرمسلمانان امکان‌پذیر است. برای بازدید از این مسجد بهتر است هتل‌های نزدیک را انتخاب کنید تا در رفت‌وآمد خود مشکلی نداشته باشید. هتل الوفت مسقط بهترین انتخاب برای شما است اگر به بازدید از این مسجد علاقه دارید. انتخاب هتل مناسب، رفت‌وآمد به مسجد را راحت می‌کند؛ اما برای بازدید از این مکان، چند نکته مهم هم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • پوشش در این مسجد اهمیت زیادی دارد و هم خانم‌ها و هم آقایان ملزم به رعایت قوانین آن هستند. برای خانم‌ها پوشش کامل یعنی لباس بلند و پوشیده و روسری به‌صورتی که موی آن‌ها مشخص نباشد و آقایان نیز باید از پوشیدن شلوارک یا لباس‌های آستین‌کوتاه خودداری کنند.

  • پیش از ورود به صحن مسجد باید کفش‌های خود را در بیاورید؛ البته در محوطه مسجد امکان رفت‌وآمد با کفش وجود دارد.

  • بازدید از مسجد رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه برای آن نیست؛ اما اگر قصد استفاده از خدمات راهنما برای آشنایی بیشتر با مسجد را دارید، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

  • مسجد در روزهای جمعه برای انجام فرایض دینی و در اعیاد مذهبی، بازدیدی ندارد.

  • غذا خوردن یا خوابیدن در صحن نماز ممنوع است و در فضاهای داخلی مسجد نباید از تلفن همراه خود استفاده کنید.

تجربه‌ای معنوی در مسجد جامع سلطان قابوس + راهنمای بازدید

مسقط، شهری که باید به آن سفر کرد

مسقط یکی از شهرهایی است که سفر به آن را حتی برای یک بار هم که شده باید تجربه کرد. این شهر با جاذبه‌های گردشگری فراوان، امکانات رفاهی و مکان‌های دیدنی، مقصدی خاطره‌انگیز برای سفرهای خانوادگی و دوستانه است و تجربه‌ای متفاوت از سفر به شهرهای عربی را برای شما رقم خواهد زد. هر آنچه برای سفری به‌یادماندنی نیاز است، در این شهر وجود دارد.

هتل های مسقط دارای بهترین امکانات هستند و خدمات شهری مانند سرویس‌های حمل‌ونقل و... با بهترین کیفیت در اختیار مسافران قرار دارند. برای سفر به این شهر کافی است یکی از هتل‌های آن مانند هتل الوفت مسقط را انتخاب کنید، بلیط هواپیما مسقط را خریداری کنید و چمدان خود را ببندید و ماجراجویی را آغاز کنید. خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های مسقط را می‌توانید از طریق فلای تودی انجام دهید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار