کد خبر: ۲۳۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
رضایت جامعه ورزش از دولت پزشکیان، با اعجاز اعتماد و اکسیر مشارکت حاصل می‌شود.

خواسته‌های جامعه ورزش از دولت چهاردهم

دکتر مجید خاتونی

رئیس انجمن جامعه و ورزش و فرهنگ ایران

 

امروز، ورزش همانند سایر نهادهای اجتماعی با انباشتی از مسائل حل نشده مواجه است؛ تقریبا در تمامی جنبه‌ها و بخش‌های ورزش، اشکالات اساسی و ضعف‌های بنیادین وجود دارد.

اصلاح اندیشه حکمرانی و تغییر نگاه دولت به ورزش، از یک نهاد ثانویه به یک نهاد مهم و اثربخش اجتماعی باید در اولویت امور و برنامه‌ها باشد.

چانه ورزش باید به اندازه کارکردهایش بزرگ گرفته شود و سهم خود را از حوزه‌های سلامت، آموزش، اقتصاد، امنیت و فرهنگ بگیرد.

رضایت جامعه ورزش از دولت پزشکیان، با اعجاز اعتماد و اکسیر مشارکت حاصل می‌شود.

کنار زدن حصارهای دور قدرت برای ورود نیروهای جوانِ توانمند و مشاوران باتجربه علاوه بر حل مسائل، تحولاتی را به همراه دارد.

تغییر نگاه و مشارکت پذیری دولت، با خود برنامه‌محوری، تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی را به دنبال خواهد داشت و استقلال ساختار و استحکام مدیریت ورزش را تقویت می‌کند.

توجه و شناخت کارکردهای جامعه‌ساز ورزش باید در ستاد فرماندهی (شورای عالی ورزش) و دستگاه‌های اجرایی (وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه) دولت نهادینه شود، تا منجر به نگاه اکوسیستمی به ورزش شود.
با این رویکرد، ورزش تنها در وزارت ورزش و جوانان خلاصه نمی‌شود و به صورت شبکه‌ای دیده و مدیریت می‌شود.

اعمال حکمرانی مشارکتی نه تنها منجر به چابکی و کارآمدی دولت می‌شود، بلکه بخش خصوصی، نهادهای اجتماعی و تشکل‌های ورزشی از قدرت اثرگذاری و نقش آفرینی قابل توجهی برخوردار می‌شوند.

دولت باید متمرکز و متعهد به وظایف ذاتی و نقش‌های اصلی خود در قبال ورزش شود و در توزیع عادلانه و امکانات قابل دسترس به اقشار مختلف جامعه خدمت‌رسانی کند.

با حمایت کافی و بدون مداخله‌گری، حوزه قهرمانی را به فدراسیون‌ها و حوزه حرفه‌ای را به باشگاه‌ها یعنی متولیان اصلی آنها واگذار کند.

تعامل با مجلس برای تصویب لوایح و طرح‌های کلان و حمایت از برنامه‌های توسعه محور، از مهم‌ترین ماموریت‌های دولت در ۴ سال پیش روست، که می‌تواند جز خدمات ماندگار آن محسوب شود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار