کد خبر: ۲۳۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۲
اکوایران : این روزها بحث تشکیل کابینه و انتخاب افرادی که قرار است سکان هدایت وزارتخانه‌ها و ساختارهای مدیریتی را به دست گیرند، برای بسیاری جدی شده است.

مسعود پزشکیان پس از انتخاب به عنوان نهمین رییس‌جمهور ایران، روزهای شلوغی را می‌گذراند؛ از دیدار با سیاسیون کشور و تماس‌های تلفنی با مقامات کشورهای خارجی تا بررسی و انتخاب افراد کابینه‌اش.

خبر مرتبط
شرط حضور در کابینه احتمالی مسعود پزشکیان اعلام شد/ این گروه حذف می شوند!

شهاب طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان اعلام کرد : کابینه پزشکیان باید خالی از سالمندان و وزرای تکراری باشد ودیگر قرار نیست ترکیب کابینه جنسیتی و فقط شامل مردان باشد.

درخصوص افراد کابینه مسعود پزشکیان گمانه‌زنی‌های بسیاری در فضای مجازی و مطبوعات کشور شنیده می‌شود. بسیاری از مردم منتظرند که ترکیب دولت چهاردهم چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ همچنین روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی بایدها و نبایدهای انتخاب اعضای کابینه جدید را بررسی کرده است.

ظریف: من در دولت نخواهم بود

محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امورخارجه را شاید بتوان مردم اول ستاد مسعود پزشکیان دانست؛ فردی که از روزهای ابتدایی تبلیغات نامزدها و از میزگرد تخصصی سیاسی تا حضور در حرم امام خمینی (ره) در فردای پیروزی در انتخابات، همواره در کنار پزشکیان بود. پس از پیروزی پزشکیان شایعات زیادی مبنی بر سپرده شدن سکان ریاست دستگاه دیپلماسی کشور به ظریف به گوش می‌رسید.

اما محمدجواد ظریف، ۱۷ تیرماه در جلسه فعالان ستادی و رسانه مسعود پزشکیان اعلام کرد که در کابینه دولت نخواهد بود.

آذری جهرمی در مسیر ظریف

محمدجواد ظریف، تنها وزیر دولت روحانی نبود که به حمایت از مسعود پزشکیان برخواست؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات نیز از حامیان اصلی پزشکیان در انتخابات چهاردهم بود. او نیز با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش از عدم حضورش در دولت چهاردهم خبر داد و نوشت: «همانطوری که از ابتدای آغاز تبلیغات انتخابات نوشته بودم، امروز که کار انتخابات به سرانجام رسید، مسوولیتی در کابینه جدید نخواهم پذیرفت. معتقدم باید با مردم صادق بود و نباید با بازی با کلمات از وعده‌ای که داده شده عدول کرد؛ نیاز است نفس‌های تازه در روح دولت چهاردهم دمیده شود. چهره‌های تکراری برای مردم ملالت آورند.»

عراقچی، گزینه اصلی وزارت خارجه؟

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از منابع آگاه‌اش امروز -۲۰ تیرماه- نوشت که مشاوران و نزدیکان حاضر در دفتر مسعود پزشکیان تقریباً به جمع بندی نهایی درباره وزارت خارجه رسیده‌‌اند و محتمل‌ترین گزینه برای وزارت خارجه عباس عراقچی است.

به گفته این منبع آگاه «تسنیم»، عباس عراقچی تقریباً اولین وزیری است که کارگروه‌های مشورتی دفتر رئیس‌جمهور منتخب درباره او، جمع بندی دارند و اگر اتفاق خاصی نیافتد ایشان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه به مجلس معرفی خواهد شد.

حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، در روزنامه «فرهیختگان» صبح امروز -۲۰ تیر- در خصوص احتمال حضور عراقچی در دولت چهاردهم نوشت: احتمالا ظریف به خاطر هزینه‌ای که معرفی او به‌عنوان وزیر خارجه برایش به همراه خواهد داشت، گزینه وزارت خارجه نخواهد بود. لذا احتمال زیادی وجود دارد عراقچی گزینه اصلی وزارت خارجه باشد؛ همسویی خوبی با ظریف دارد، چهره متعادل‌تری در ساختار حاکمیت شناخته می‌شود و سابقه مذاکره هم دارد و نفر دوم مذاکرات بوده. نکته‌ مهم اما این است آیا ایشان قرار است در سطح وزیر، مذاکره کند یا خیر.»

حضور پورمحمدی در چهارمین دولت؟ 

بنابر شنیده‌های «خبرآنلاین»  محتمل‌ترین گزینه دبیر شورای عالی امنیت ملی دولت‌ چهاردهم، مصطفی پورمحمدی است. 

مصطفی پورمحمدی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ ریاست اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات را برعهده داشت. او از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ نیز در اولین دولت محمد خاتمی، قائم‌مقام وزیر اطلاعات بود. او در دولت نهم نیز به مدت ۳ سال وزیر کشور بود. پورمحمدی همچنین در دولت اول حسن روحانی از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ وزیر دادگستری بود. 

حال باید دید شنیده‌های سایت «خبرآنلاین» تا چه حد صحت دارد و آیا شاید حضور مصظفی پورمحمدی در چهارمین دولت تشکیل شده در کشور هستیم یا خیر.

طیب‌نیا، معاون اول یا وزیر اقتصاد؟

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دوره اول روحانی در روزهای پایانی رقابت‌های انتخاباتی به کمپین انتخاباتی پزشکیان پیوست. روزنامه «هم‌میهن» احتمال معاون اولی و یا ریاست وزارت اقتصاد دولت چهاردهم طیب‌نیا را مطرح کرده است.

سایت خبری «اقتصاد ۲۴» نیز در مطلبی نوشت: «یکی از اولین پرسش‌ها درباره گزینه وزارت اقتصاد و دارایی کابینه پزشکیان است و اولین نامی که در این میان شنیده می‌شود، علی طیب نیا است»

اقتصاد ایران با چالش‌‌‌های متنوع عمیقی مواجه است. رفع این چالش‌‌‌ها حتی در شرایط وفور منابع و آمادگی اجتماعی بالا، بسیار دشوار است؛ چه رسد به شرایط فعلی کشور که منابع اندکی در دسترس دولت است و آمادگی اجتماعی در حداقل خود قرار دارد. از این رو دولت چهاردهم و رئیس‌جمهور منتخب، به اولویت‌‌‌بندی دقیق برای مواجهه با این چالش‌‌‌ها نیاز دارند. اولویت‌‌‌بندی اقدامات اصلاحی بر اساس دو معیار اثرگذاری و آمادگی می‌‌‌تواند انجام شود. چالش‌‌‌هایی هستند که رفاه اجتماعی را به میزان زیادی افزایش می‌دهند؛ ولی ممکن است آمادگی لازم برای اجرای اصلاحات موردنیاز وجود نداشته باشد.

۱۸ معیار پزشکیان برای انتخاب کابینه‌ چهاردهم

دفتر مسعود پزشکیان در اطلاعیه‌ای شاخص‌ها و معیارهای تعیین افراد را برای خدمت در دولت چهاردهم اعلام کرد.

در این اطلاعیه ۱۸ شاخص و معیار برای انتخاب برترین‌ها اعلام شده است که برخی از این معیارها عبارت است از:

ـ اعتقاد به قانون اساسی و قوانین بالادستی

ـ اشتهار به پاک‌دستی

ـ صداقت و شجاعت

ـ داشتن نگرش ملی

ـ دوری از گرایش‌های جناحی قومی مذهبی و منطقه‌ای

ـ باور به ضرورت توسعه عدالت

ـ باورمند به ایده صدای بی‌صدایان و تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام

ـ باور به ضرورت همگرایی وفاق و انسجام ملی

ـ معتقد و عامل به تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی

ـ باور به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی

ـ اعتقاد به کار کارشناسی.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار