کد خبر: ۲۳۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
«مهدی صفری» در نشست خبری امروز (دوشنبه) ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه که به ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی پرداخته شد، با اشاره به وظایف این معاونت گفت: معاونت اقتصادی سه سال نیست که فعالیت می‌کند؛ بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران خبر داد و گفت که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «مهدی صفری» در نشست خبری امروز (دوشنبه) ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه که به ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی پرداخته شد، با اشاره به وظایف این معاونت گفت: معاونت اقتصادی سه سال نیست که فعالیت می‌کند؛ بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.

صفری در تشریح فعالیت این معاونت گفت: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی و... از جمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در موضوع انتقال تکنولوژی به داخل کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی و تنوع‌بخشی به واردات کشور گفت: یکی از مسائل مهم موضوع ترانزیت و کریدور‌هایی مثل کریدور شمال _ جنوب، چابهار و ... است که در این معاونت به آن توجه شده است.

۱/۷ میلیارد دلار درآمدزایی از طریق ترانزیت

صفری همچنین گفت: در سال گذشته حدود ۱۷ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱/۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم که مقدار ترانزیت در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ میلیون تن برسد.

حرکت قطار ایران به چین در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله

وی با اشاره به حرکت قطار ایران به چین گفت: این موضوع در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین انجام شده است و براساس توافق انجام شده میزان تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور در چهار کشور ایران، قزاقستان، ترکمنستان و چین یکسان خواهد بود. هفته گذشته نیز حرکت قطار چین به ایران آغاز شد.

دعوت از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران/برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به زودی

صفری در پاسخ به سوالی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان گفت: از وزیر سرمایه گذاری عربستان برای سفر به ایران برای بازدید از تکنولوژی‌های نوین کشورمان دعوت کردیم.

وی همچنین با بیان این که به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود و با ارائه گزارشی از دیدارش با مقامات عربستان در جریان این سفر تاکید کرد: عربستان مشتاق همکاری با ایران در حوزه اقتصادی و بازرگانی است.

صفری، سفر انجام شده به عربستان در حوزه مسائل اقتصادی را یک خط‌شکنی عنوان کرد و گفت: همانطور که اشاره کردم در عرض ۲ الی سه ماه آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور برگزار خواهد شد.

وی گفت: ان‌شاءالله در سطح سران ۲ کشور نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ملاقات و رایزنی می‌شود و در آن دیدار نیز در مورد گسترش همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی رایزنی و گفتگو انجام می‌شود.‌

نمی‌توانیم صبر کنیم تا در مورد FATF به نتیجه برسیم

صفری در ادامه در بخشی از پاسخ خود در ارتباط با سوالی پیرامون موضوع FATF گفت: اگر همین امروز که یکی دو مورد از موارد مربوط به FATF بیشتر نمانده، یس (بله) بگوییم، روند مربوط به آن حدود ۲ سال طول می‌کشد. من می‌گویم نمی‌توانیم صبر کنیم تا به آن نتیجه برسیم البته خواست ما هست، ولی باید به تلاش خود ادامه دهیم تا از این مسائل ماکسیموم بهره را ببریم.

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌های مرکزی کشور‌ها را توجیه کرده‌ایم و آن‌ها را نسبت به اقدامات ایران آشنا کرده ایم، گفت: در جلسه اخیری که در قزاقستان در ارتباط با موضوع FATF برگزار شد آقای خانی از وزارت اقتصاد و دارایی گزارشی که دادند در جایگاه ایران، بسیار موثر بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار