کد خبر: ۲۳۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
ایرنا : روابط عمومی راه آهن شمال شامگاه دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قطار تهران- چین با توقف در ایستگاه پل‌سفید بررسی ایمنی شد.

نخستین قطار ترانزیتی ایران به مقصد چین که یکشنبه ۳۱ تیر از تهران به سمت اینچه برون حرکت کرده است، برای انجام آزمایش ایمنی در بررسی ترمز و صدور مجوز به علت متراژ بالای این قطار باری امروز دوشنبه حدود ۲ ساعت در ایستگاه پل سفید توقف کرد.

این اطلاعیه می افزاید: این قطار به طول تقریبی ۷۰۰ متر از مسیر ریلی گردنه های سوادکوه سرازیر که در روند بررسی واگن‌ها به ۲ قسمت و با چهار دیزل از فیروزکوه به سوادکوه جا به جا شد و پس از بررسی کامل بخش های ایمنی و سیر حرکت، مسیر خود را به سمت بندر امیر آباد ادامه داد.

به گزارش ایرنا، فعالیت راه‌آهن شمال به عنوان بخشی از راه‌آهن سراسری ایران از سال ۱۳۱۶ آغاز شد و از همان زمان به عنوان عنصری برجسته از مدرنیته در زندگی مردم منطقه جا باز کرد.

جاذبه‌های معماری و صنعتی این مسیر ریلی از یک سو و پیوند عمیق آن با فضای اجتماعی، اقتصاد و صنعت در مازندران از سوی دیگر سبب شد که راه‌آهن و قطار به جزئی جدانشدنی و کاملا پررنگ از زندگی روزمره تبدیل شود.

 

توقف قطار تهران- چین در مازندران

سوم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۵ جولای ۲۰۲۱ در چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو رای نهایی برای پرونده ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران صادر شد و این زیرساخت مهم حمل‌ونقلی ایران و منطقه، به عنوان نخستین اثر صنعتی ایران و بیست‌وپنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. مسیری با طول تقریبی یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر که اکنون طولانی‌ترین راه‌آهن تاریخی جهان و پنجمین مسیر ریلی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

زیباترین و منحصربه‌فردترین قسمت این مسیر یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتری تاریخی و جهانی که از بندرترکمن در استان گلستان تا بندر امام خمینی(ره) ادامه دارد، از مازندران و دل رشته‌کوه‌های البرز می‌گذرد.

پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن سراسری شمال - جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با ویژگی‌های مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شده و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز به‌دلیل اهمیت ارزش‌های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت. بر همین اساس نیز مقرر شد در هشت استان پایگاه استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران تاسیس و فعال شود که مازندران با توجه به جذابیت‌های تاریخی و طبیعی مسیر راه‌اهن شمال در این زمینه پیشگام و آبان سال گذشته با معرفی سرپرست پایگاه، نخستین واحد از پایگاه‌های استانی میراث جهانی راه‌آهن ایران در این استان راه‌اندازی شد.

برچسب ها: قطار تهران - چین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار