کد خبر: ۲۳۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
گرانفروشی بلیت پروازهای داخلی از سوی برخی ایرلاین ها و خطوط هواپیمایی و همچنین روی آوردن ایرلاین ها به باشگاه داری در فوتبال و هتلداری و ... موجب اعتراض شدید رییس انحجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران صبح امروز در نشست با خبرنگاران با اعتراض به رفتار برخی ایرلاین ها و دفاتر هواپیمایی در گران کردن نجومی بلیت های پرواز که منجر به افزایش هزینه های سفر و گردشگری در کشور شده است اعلام کرد: ایرلاین های متخلف مسیر برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما را منحرف کردند و هر چه هم در اینباره نامه نوشتیم و به مراجع مختلف ارسال کردیم راه به جایی نبرد.

«حرمت‌الله رفیعی» با اعلام این که وضعیت گرانفروشی بلیت پرواز در دولت های گذشته هم به همین منوال ادامه یافت افزود: پرسش ما این است که چرا باید بلیت هواپیما این اندازه گران به دست مصرف کننده برسد؟ این موضوع را در جلسه ای با نمایندگان مجلس که مدیران ایرلاین ها هم حضور داشتند مطرح کردیم و آن ها معتقد بودند با گران شدن دلار بلیت پرواز هم گران می شود. اما همانجا اعلام کردیم که ایرلاین ها دروغ می‌گویند و تاثیر گران شدن نرخ دلار بر بلیت هواپیما تنها 10 تا 15 درصد است نه 50 تا 100 درصد.

او در واکنش به اظهارات برخی مدیران ایرلاین ها که گفته بودند رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیسواد است اعلام کردک بله درست می گویند بنده به عنوان رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی سواد حقه بازی و خالی کردن جیب مردم و غارت بیت المال را ندارم. اما از رسانه ها درخواست دارم پیگیری کنند که چگونه کارمند یک دفتر هواپیمایی اکنون مالک یک ایرلاین اتفاقا گرانفروش شده است؟ رسانه ها پیگیری کنند که این افراد با چه سرمایه ای به این حوزه ورود کردند و امروز کمترین موجودی حساب‌شان چقدر است؟ چون با سرمایه ایرلاین داری اکنون به باشگاه داری و هتل داری رو آورده اند. در حالی که باید از آن ها پرسید چگونه با ایرلاین داری به اداره باشگاه های فوتبال که زیانده هم هستند روی آورده اند؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تاکید بر این که هیچ کجای جهان به اندازه ایران ایرلاین ندارد افزود: رسانه ها ببینند چین و روسیه با آن وسعت چند ایرلاین دارند و ما در ایران چه تعداد ایرلاین داریم؟ اگر آنطور که مدیران برخی ایرلاین ها ادعا می کنند که صنعت هوانوردی زیانده است پس چرا اینقدر متقاضی ایجاد دفاتر هواپیمایی در کشور وجود دارد؟

او گفت: صنعت هوانوردی پردرآمدترین صنعت است و در جهان به ازای هر نفر ساعت پرواز باید 30 دلار از مسافر گرفته شود اما این رقم در ایران 100 دلار است و بعد هم ایرلاین ها مدام غر می‌زنند که زیانده هستند. اگر زیانده هستند پس چگونه برخی از آن ها سالیانه هزار میلیارد تومان درآمد دارند؟

حرمت الله رفیعی با انتقاد از رفتار ایرلاین ها در افزایش قیمت بلیت هواپیما و گران کردن هزینه های سفر به موضوع آزادسازی قیمت بلیت پرواز و دخالت ایرلاین ها در اجرا نشدن برخی قوانین بین المللی پروازی در ایران گفت: آزادسازی بلیت هواپیما به معنای آن است که دولت و ایرلاین ها از دخالت در تعیین نرخ بلیت هواپیما خودداری کنند. اما آیا این اتفاق افتاده است؟ ایرلاین ها سوخت را لیتری 600 تومان از بیت المال می‌گیرند در حالی که نرخ یک آب معدنی کوچک در کشور 5 هزار تومان است. بعد هم اقدام به گران کردن بلیت پرواز می کنند. یعنی جیب مردم را خالی می‌کنند و به خودشان خدمات می دهند.

او افزود: زمانی که بحث آزادسازی مطرح شد آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی بنده را خواست و دراین مورد صحبت شد و همانجا تلفنی با آقای رییسی رییس‌جمهوری وقت تلفن زد و به ایشان گفت که موضوع آنطور که گفته می شود نیست. متاسفانه ایرلاین ها هیچ وقت زیر بار ارزان کردن بلیت پرواز نمی روند. آن ها حتی اجازه اجرای قانون جهانی آزادی پنجم که می گوید یک ایرلاین که از یک مبدا به مقصد دیگر می رود بین راه مجاز است بنشیند و مسافران مقصد مورد نظر را سوار کند در ایران نمی دهند. خب اجازه دهند ایرلاین های خارجی که مقاصد مختلف را پرواز می کنند در فرودگاه های ایران بنشینند و مسافران را جابه‌جا کنند تا ببینید هزینه حمل و نقل هوایی کاهش می‌یابد یا نه؟ منتها آن ها اجازه اجرای این قانون را در ایران نمی دهند.

او افزود: در ماجرای آزادسازی قیمت هواپیما به هیچوجه قیمت بلیت پرواز ارزان نشده است و همین امروز یک بلیت رفت و برگشت هواپیما به مشهد مقدس 8 تا 9 میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین نه تنها آزادسازی قیمت بلیت پرواز کاهش نداشته که افزایش هم یافته است و شخص رییس قوه قضاییه برای دومین بار به این موضوع ورود کرد و خواستار جلوگیری از این اقدام شد. ولی هنوز ایرلاین های گرانفروش کار خود را انجام می دهند و جلوی ارزان شدن قیمت بلیت پرواز را گرفته اند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع کمیته تعیین وزیر میراث فرهنگی در دولت چهاردهم پرداخت و گفت: بسیاری از افرادی که در کمیته انتخاب وزیر حضور دارند در وعده گندم به دانه جو هم نمی‌رسند. چون می بینید که 12 نفر از اعضای کمیته تعیین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در سودای وزارت از این کمیته استعفا کردند و برای گرفتن پست وزارت ثبت نام کردند. در حالی که نمی دانند 90 درصد بدنه صنعت گردشگری در بخش خصوصی با بدنه دولتی آن اختلاف دارند. چون در تمام این سال ها کاری برای این صنعت نکرده اند و در شرایطی که تمام جهان از این صنعت ارتزاق می کند، در ایران نه تنها دست این صنعت را نمی گیرند که پای این صنعت را هم گرفته اند. همه معاونان سابق گردشگری کشور که عضو این کمیته بودند استعفا کردند تا وزیر شوند. در هیچیک از اعضای کمیته انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز نامی از بخش خصوصی صنعت گردشگری وجود ندارد.

منبع : ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار