کد خبر: ۲۳۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف ۳۰ سال گذشته هزار و ۶۵۰ برابر شده و تقریبا به‌همین اندازه روی قیمت زمین رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت زمین در تهران ۳۰ سال قبل به‌طور متوسط متری ۴۵ هزار تومان بوده است. تصویری که این روزها به‌نقل از سرویس اقتصادی روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۷۲ در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، نشان می‌دهد کسی که آن زمان برای خرید زمین هزار متری اقدام کرده، به‌طور میانگین ۴۵ میلیون تومان در خرج افتاده است.

قیمت زمین و افسانه بابابزرگ‌ها یکی از داستان‌های تمام‌نشدنی است و احتمالا تا به‌حال آه و افسوس کسی که پدربزرگش چندین سال قبل در ازای پول ناچیزی اقدام به فروش زمین کرده باشد را شنیده باشید. آمار و ارقام رسمی و پراکنده‌ای که وجود دارد، مشخص می‌کند متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف ۳۰ سال گذشته هزار و ۶۵۰ برابر رشد داشته و تقریبا به‌همین اندازه روی قیمت زمین رفته است.

قیمت زمین در تهران سال ۷۲ البته مثل همین الان محله به محله تفاوت داشته و طبق گزارش روزنامه اطلاعات بیشترین قیمت‌ها در منطقه سه تهران حاکم بوده است. جایی که الان محله‌هایی مثل قلهک، دروس، ونک و ... واقع شده و آنطرف در منطقه ۱۹ یعنی جایی که الان به اسم خانی‌آباد و اسماعیل‌آباد معروف است، قیمت‌ها از بقیه مناطق پایتخت کمتر اعلام بوده.

قیمت زمین در تهران بعد ۳۰ سال از گزارشی که در روزنامه اطلاعات چاپ شده، از سوی منابع رسمی به شکل دقیق اعلام نمی‌شود و تنها راه پی بردن به عددورقم‌های فعلی، مراجعه به بازار و آگهی‌های منتشرشده از سوی فروشنده‌هاست. مثلا در محله نعمت‌آباد که بخشی از منطقه ۱۹ یعنی ارزان‌ترین محدوده بازار مسکن تهران است، زمین ۳۲۰ متری از سوی فروشنده‌ای معادل ۹۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته است.

قیمت هر متر زمین در موردی که بررسی می‌کنیم، تقریبا دو میلیون و ۸۱۲ هزار تومان تعیین شده است که رسما ۶۳ برابر متوسط قیمت زمین در سال ۱۳۷۲ است.

قیمت زمین از زبان هر فروشنده‌ای با نرخ دلخواه اعلام می‌شود و در همان محدوده منطقه ۱۹ تهران از طرف فروشنده دیگری متری ۵۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. از ما نشنیده بگیرید، اما شانس فروش این زمین با چنین قیمتی، زیاد نیست و رقم پیشنهادی فروشنده حتی از متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۹ نیز بیشتر اعلام شده است. بانک مرکزی خرداد امسال متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران را تقریبا متری ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

قیمت زمین رابطه مستقیمی با قیمت مسکن دارد و وقتی بانک مرکزی در خرداد امسال منطقه یک را گرانقیمت‌ترین محدوده بازار مسکن تهران معرفی می‌کند، می‌توانیم بیشترین ارقام درخواستی فروشنده‌های زمین را هم در همین بخش تهران انتظار داشته باشیم.

قیمت زمین ۱۴۰ متری در محدوده سوهانک تهران توسط فروشنده‌ای هفت میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. زمینی که طبق اطلاعات اعلام‌شده از سوی فروشنده فعلا جوازی برای ساخت ندارد وگرنه رقم درخواستی بیشتر از این حرف‌ها خواهد بود و فعلا متری ۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. فراموش نکنیم متوسط قیمت مسکن در این محدوده از تهران به متری ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت زمین ۷۰۰ متری همان حوالی توسط فروشنده دیگری متری ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. فروشنده به این ترتیب منتظر خریداری است که برای این ۷۰۰ متر زمین، ۱۴۰ میلیارد تومان ناقابل پرداخت کند. چیزی معادل چهار هزار و ۵۰۰ برابر متوسط قیمت زمین در سال ۱۳۷۲!

قیمت زمین در محله‌های دیگری مثل نیاوران، زعفرانیه و ... قاعدتا بالاتر است. به‌عنوان مثال زمین ۱۷۵ متری جوازدار در یکی از فایل‌های موجود در پلتفرم‌های آنلاین، متری ۴۰۰ میلیون تومان قید شده است. متراژ ۱۷۵ متری باعث شده فروشنده نهایتا روی عددی نزدیک ۷۰ میلیارد تومان دست بگذارد، که به زبان ساده معادل ۸۲۳ متر آپارتمان مسکونی در تهران است.

قیمت زمین در ۳۰ سال گذشته رفتاری شبیه سایر بازارها داشته است. ۳۰ سال قبل یعنی در سال ۱۳۷۲ که متوسط قیمت زمین در تهران متری ۴۵ هزار تومان برآورد می‌شد، هر گرم طلا ۱۸ عیار قریب دو هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شد. یا مثلا سکه تمام که ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به‌فروش می‌رسید و دلار آمریکا کمتر از ۳۵۰ تومان ارزش داشت.

 

منبع : فرارو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار