کد خبر: ۲۳۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا از اعمال مجازات های سنگین در کشور عراق برای آن دسته از زائرانی که در هنگام سفر به این کشور در ایام اربعین حسینی(ع) اقدام به حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوعه کرده باشند، خبر داد.

داروهای ممنوعه برای سفر اربعین چیست؟

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا از اعمال مجازات های سنگین در کشور عراق برای آن دسته از زائرانی که در هنگام سفر به این کشور در ایام اربعین حسینی(ع) اقدام به حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوعه کرده باشند، خبر داد.

سرهنگ علیرضا داسارگر با اشاره به نزدیک شدن به ایام راهپیمایی اربعین حسینی گفت: کشور عراق، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد، حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمین برخورد می‌کند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در بخش دیگری از سخنان خود بر ارتقاء توانمندی‌های اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هرگونه مواد مخدر جاساز شده توسط مجرمان تاکید کرد و گفت: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت عراق در سال‌های اخیر، مبادی خروجی و ورودی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده‌اند، لذا با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های موادیاب؛ در چهره زنی، رصد و بازرسی وسایل همراه زائران و نیز شناسایی متهمان و کشف جاسازهای مواد مخدر از قابلیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

داروهای ممنوعه در کشور عراق چیست؟

وی در ادامه به حبس های طولانی مدت و جریمه های سنگین نقدی حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد کشور عراق اشاره کرد و گفت: حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین( b۲ )، داروهای بیماری صرع و سرطان و ... که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و برا تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

داسارگر افزود: از این رو از زائران گرانقدر درخواست داریم از همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی مشکوک مانند شیرین بیان، قره قروت و... که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و از طرفی ممکن است برای مامورین کشور عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

وی اظهارکرد: بازداشت هریک از مرتکبان جرایم ذکر شده در کشور عراق تابع محدودیت سنی و جنسیت نبوده و به صرف کشف موادمخدر، فرد حامل آن بازداشت خواهد شد و در در برخی موارد افرادی با سن بالای ۸۰ سال نیز بازداشت شده‌اند. افزون بر آن مراحل دادرسی و محاکمه با قاطعیت انجام پذیرفته و زائران به حبس طولانی مدت محکوم می‌شوند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین تصریح کرد: از آنجایی که بلای خانمان سوز مواد مخدر و اعتیاد، استطاعت زائر را از نظر جسمی و روانی از بین می‌برد؛ بنابر این توصیه می‌شود، اگر فردی به هر نحو مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا روانگردان‌ها است پیش از اعزام نسبت به درمان و بازپروری روحی و جسمی مبادرت ورزیده تا ضمن آماده شدن برای ورود به سرزمین عتبات عالیات با بازسازی جسمی و روحی برای پاکسازی صفات اماره از خود حرکت کند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس، داسارگر اظهار کرد: امیدواریم با مطالعه و به کار بستن تذکرات، شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار