کد خبر: ۲۳۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
دکتر پزشکیان در آیین تحلیف:
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به آینده امیدوارم، گفت: گر چه گزارش‌های کارشناسی، وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوان مواجه است، اما بی‌گمان، توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

برای رفع تحریم ها از پا نخواهم نشست

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران عصر امروز سه شنبه،‌ پس از ادای سوگند در صحن مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی با بیان اینکه دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان محترم عهده‌دار مسئولیت‌های اجرایی خواهد بود، «دولت وفاق ملی» است، تصریح کرد:  دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر می‌داند.

رئیس جمهور در ادامه محور همگرایی در کشور را التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری عنوان کرد و با اشاره به دغدغه و مطالبه مردم در انتخابات چهاردهم افزود‌:‌ مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت، صلح و آرامش به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی چیزی جز حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی، چیزی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟ و مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته‌اند؟

دکتر پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به نیازمندی ها متقابل جمهوری اسلامی ایران و جهان اشاره کرد و گفت‌: ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

رئیس جمهور بازگرداندن عزت، کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده‌اند، را نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان و نهادهای حاکمیت به ویژه قوای محترم مقننه و قضائیه، دانست و تصریح کرد: فرصت پیش‌روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است. حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.

 دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه گر چه گزارش‌های کارشناسی، وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوان مواجه است، اما بی‌گمان، توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد، اظهار داشت‌: ایران، کشوری امن، منسجم و با ثبات است. ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پر تلاطم منطقه و در پی حادثه‌ای هولناک که منجر به شهادت رئیس جمهور کشور گردید، یک انتخابات کاملا رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و -در کمال آرامش و همدلی- فصل جدیدی را در اداره کشور رقم زدیم.

رئیس جمهور در ادامه اولویت سیاست خارجی دولت خود را  بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت‌: کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان یک «منطقه قوی» خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام‌های مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین شود و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آنها ستانده شود.

دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه دولت من با ایجاد «تعادل» و «توازن» در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد، تصریح کرد‌:  ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست؛ با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد، برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد، کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه من «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان» را حق مسلم مردم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پا نخواهم نشست، تاکید کرد‌: دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، ادامه خواهیم داد.

دکتر پزشکیان گفت‌: من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است :‌

 

بسم الله الرحمن الرحيم

با سلام و ادب به مردم بزرگ، ایران نمایندگان محترم مردم، سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان؛

و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت: شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی.

حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانکه اصل یکصد و بیست و یک قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت‌آفرین است.

با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، فرصتی نو برای ایران و جهان گشود:

فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم

فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر

فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی

فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو

و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و  درون جامعه است.

دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت‌های اجرایی خواهد بود، «دولت وفاق ملی» است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود.

قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز، آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌نماید.

آنچه امروز نیاز داریم، بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده است.

در این چشم‌انداز؛

- ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی.

- برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی.

- امن، مستقل و مقتدر.

- برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع متناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب.

- فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

- تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه.

- دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.

انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت، صلح و آرامش به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی چیزی جز حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟

پس اختلاف ما بر سر چیست؟

مگر نشانه ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی، چیزی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟

وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیات شکل نگرفته و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز.

مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته‌اند؟

ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

باید به مردم ایران، به زنان، جوانان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تا کنون در حاشیه بوده‌اند، فراهم کنیم.

دولت چهاردهم، پیشرفت و توسعه عادلانه، پایدار و همه‌جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد. رفع تبعیض و بسط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، جنسیتی و بین نسلی لازمه تحقق این هدف است.

مردم، صرفنظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای کشور و مردم است.

باید به عزت، کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده‌اند، بازگردیم.

ما در این مسیر نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان و نهادهای حاکمیت به ویژه قوای محترم مقننه و قضائیه، هستیم.

فرصت پیش‌روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است. حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.

 

هم‌میهنان گرانقدر؛

من به آینده امیدوارم.

گرچه گزارش‌های کارشناسی، وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است، اما بی‌گمان، توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ، راه را برای گشودن افق هموار می‌کند.

 

حضار محترم؛

ایران، کشوری امن، منسجم و با ثبات است. ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پر تلاطم منطقه و در پی حادثه‌ای هولناک که منجر به شهادت رئیس جمهور کشور گردید، یک انتخابات کاملا رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و - در کمال آرامش و همدلی- فصل جدیدی را در اداره کشور رقم زدیم.

من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

«تامین منافع ملی»، «پاسداری از امنیت مردم»، «توسعه اقتصادی کشور» و «بهبود کیفیت زندگی مردم» -در چارچوب سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت»- مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود.

برای رسیدن به این اهداف، «تعامل سازنده و متوازن با جهان» و احقاق حقوق مردم را سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است.

کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان یک «منطقه قوی» خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام‌های حذف شد مشترک بردارند.

منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین شود و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آنها ستانده شود.

منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به دو میلیارد مسلمان صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کند.

اسلام دین سلام است. برخی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را از مسلمانان که در تاریخ، نماد مدارا و سردمدار علم و پیشرفت بوده‌اند برتر بدانند. آنها که سلاح‌های کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند.

هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و زبان و دینشان سنجیده می‌شود.

ما نوادگان سعدی، آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که:

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد.

ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرفراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.

ما می‌توانیم با هم این آرزو را -که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است– محقق کنیم.

دولت من با ایجاد «تعادل» و «توازن» در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد. ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست؛ با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد، برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان، تلاش خواهیم کرد، کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفتگو کنیم.

من «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان» را حق مسلم مردم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.

دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد.

ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد.

 

دوستان و همکاران عزیز!

ایران، منطقه و جهان امروز نیازمند تفاهم، همبستگی و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا

ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران و منطقه هستیم. بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ و تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم.

همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم.

در آخر از همه حضار محترم برای شرکت در این مراسم سپاسگزاری می‌کنم به ویژه از  نمایندگان محترم مردم که افتخار داشته‌ام 4 دوره در میان آنها باشم به طور ویژه تشکر کرده و انتظار همراهی دارم.

همچنین از مقامات دولت‌های دوست برای حضور در این مراسم قدردانی می‌کنم امیدوارم روابط میان ما ملت‌ها و دولت‌ها هر روز گسترش پیدا کند.

رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً

و السلام علیکم و رحمه الله و بركاته.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار