کد خبر: ۲۳۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
نشست خبری « اهمیت داده، دانش تحلیل و نقش مراکز آموزشی در ارتقا سطح مارکتینگ» برگزار شد.

اهمیت داده، دانش تحلیل و نقش مراکز آموزشی در ارتقا سطح مارکتینگ

به گزارش تجارت آنلاین، نشست خبری با موضوع « اهمیت داده، دانش تحلیل و نقش مراکز آموزشی در ارتقا سطح مارکتینگ» با میزبانی گروه دی ان یونیون برگزار شد.

دی ان یونیون، نزدیک به 23سال است که در گروه مارکتینگ و تحقیقات بازار، فعالیت گسترده‌ای دارد و به تولیدکنندگان کمک می‌کند، بتوانند نقشه و روند جامعی از وضعیت بازار به دست آورند. این شرکت امسال نیز مانند سال‌های گذشته در جمع خبرنگاران به ارائه آنچه در طی یک سال گذشته کسب کرده، پرداخت و به پرسش‌های رسانه‌ها، پاسخ داد.

بررسی داده‌های رسانه، بازار و مصرف‌کننده

ناصر پاشاپور نیکو، مدیرعامل گروه دی ان ای یونیون و رئیس هیئت مدیره گروه گفت: از سال 1380 تا 1403، داده‌هایی را جمع‌آوری کردیم که در سه دسته بازار، رسانه و مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. داده‌های مربوط به رسانه‌ها می‌گوید که مخاطب چه برنامه‌ای‌ را دوست دارد؛ به چه میزانی آن‌ها را تماشا می‌کند و تحت تاثیر چه برنامه‌ای قرار دارد. گروه دوم، یعنی در بررسی بازار مشخص می‌شود که چه محصولی در خرده‌فروشی‌ها برای خریداران آماده است و مشتری‌ها با چه نسبتی از محصولات مواجه می‌شوند. گروه سوم هم اطلاعاتی است که از خود مصرف‌‌کننده تهیه می‌شود.

رئیس هیئت مدیره گروه دی ان یونیون به صورت دقیق‌تر به توضیح این سه دسته پرداخت و گفت: X*POS   یا پایش فروش خرده‌فروشی، تحقیقات مربوط به بازار است. تیم‌های تحقیقاتی به طور مداوم در خرده‌فروشی‌ها به بررسی موارد مختلفی می‌پردازد. اینکه چه میزان کالا توسط خرده‌فروش از عرضه‌کننده خریداری شده. چه میزانی در انبار است و چه میزانی در قفسه و چقدر فرخته شده است.  

دیتاهایی برای تیم‌های فروش و بازاریابی

مدیرعامل گروه دی ان ای یونیون ادامه داد: ما همه این داده‌ها را از X*POS دریافت می‌کنیم و آن‌ها به لیستی از شاخص‌های عملکردی یا KPI ها تبدیل می‌شود و به ما سهم حجمی یا volume share  را نشان می‌دهد. یعنی اینکه من چند لیتر فروختم؛ رقیبم چقدر فروخته است. در volume sale هم مشخص می‌شود، چند لیتر محصول از مغازه بیرون رفته است. همینطور متوسط قیمت چقدر بوده و سهم برند من در قفسه‌ها چقدر است. میزان فروش ریالی برند و رقبا به چه میزان است و ...

پاشاپور افزود: این دیتاها مورد استفاده تیم‌های فروش و تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها قرار می‌گیرد. همچنین این اطلاعات، پالایش و تحلیل می‌شود و در یک نگاه روی نموادرهای مختلف قابل فهم است.

پایش خرید خانوار

رئیس هیئت مدیره گروه دی ان ای یونیون دسته دوم اطلاعات را مربوط به مصرف‌کننده‌ها دانست و گفت: دراین داده، خرید خانوار پایش می‌شود. این تحقیق هم دانش‌بنیان است و توسط اپلیکیشن‌ها جمع‌آوری می‌شود و در اختیار اعضای پژوهش قرار می‌گیرد. X*ACT  یا پایش خرید خانوار به طور دقیق می‌گوید هر خانواده در طول هفته چه چیزی را خریده است. همینطور ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آن خریدار را می‌گوید. اینکه محصول نامبرده را یک خانواده c1 یا  c2  خریده است. همینطور از کجا خریده است. از مغازه سر کوچه یا شاپینگ مال یا از اسنپ مارکت خرید کرده است.

مقایسه برندها روی یک نمودار

داده سوم درباره MA*X  یا ارزیابی کمیپن‌های تبلیغاتی است. پاشاپور در این باره نیز توضیح داد: این داده‌ها نشان می‌دهد چه برندی در چه زمانی، در چه رسانه‌ای و با چه قدرت صدایی تبلیغ کرده است. همچنین شاخص‌های به دست آمده نشان می‌دهد، چند درصد از افراد در معرض تبلیغات شما بوده‌اند. چند بار به طور متوسط تبلیغات شما را دیده‌اند و شانس دیده‌شدن تبلیغ به چه میزان بوده است و همینطور ساعت و میزان تبلیغ و مبلغش را می‌گوید. مثلا شرکت دامداران تاکنون 201 آگهی داشته است. این تحقیقات روی نمودار نشان می دهد بعد از مدتی، تعداد تیلغ این شرکت بالا رفته اما ریچ آن بالا نرفته و فلت شده است.

اما این سه بخش یعنی بازار، رسانه و مصرف‌کننده را می‌توان درباره یک برند کنار هم گذاشت و روی نمودارهای مختلف بررسی کرد. حتی رقبا را هم می‌توان در کنار آن‌ها گذاشت و موارد مختلفی را که عنوان شد، بررسی کرد.  

اطلاعاتی که بی‌طرفانه جمع می‌شود

در ادامه نشست، محمد موسوی، مدیرعامل آژانس ارتباط تصویر اشاره و عضو هیئت مدیره دی ان یونیون در پاسخ به این سوال که در یک سال گذشته قدرت خرید مردم افزایش یا کاهش داشته گفت: سال گذشته هم گفتیم که قدرت خرید خانوار کاهش پیدا کرده است. این روندی است که در دو سه سال گذشته شدت گرفته است و هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکرده است. ولی سرعت کاهش قدرت خرید، قدری کمتر شده است. این موضوع را با توجه به تغییر قیمت‌ها و افزایش حقوق کارمندان و میزان تورم می‌توان گفت.

پاشاپور هم در پاسخ به این سوال که اطلاعات این پایش فقط بر اساس تبلیغات عیان است یا پویش خبری برند‌ها هم در آن بهره برده شده، گفت: اگر تبلیغات، شبیه به رپورتاژ آگهی باشد در پایش ما استفاده شده اما تبلیغات شبه خبری و اطلاعیه‌های روابط عمومی در این دسته قرار نمی‌گیرند. چون مخاطبش مصرف کننده نیستند و بیشتر اتحادیه و دولت هستند. ضمن اینکه برای این تحقیق از خود برندها اطلاعاتی گرفته نمی‌شود و آن‌ها تاثیری روی این داده ندارند. بنابراین این اطلاعات بی‌طرفانه جمع‌آوری می‌شود.

چرا شرکت‌ها از این داده‌ها بهره نمی‌برند

مدیرعامل گروه دی ان ای یونیون همچنین درباره اینکه تولیدکنندگان چقدر به داده‌های این پایش اهمیت می‌دهند، توضیح داد. وقتی پژوهشی در بخش خصوصی 23سال ادامه می‌یابد، حتما مصرف کننده دارد. اما سوال این است آن گروهی که استفاده نمی‌کنند، چرا بهره نمی‌برند و اطلاعاتشان را چگونه کسب می‌کنند. سوال دیگری را هم می‌توان مطرح کرد که چرا فقط ما تهیه‌کننده این اطلاعات هستیم. درحالی که این داده‌ها را می‌توان در چندین شرکت تولید کرد. او گفت: کمتر از 10درصد شرکت‌های  B2Cاز این داده‌ها استفاده می‌کنند. باقی شرکت‌ها هم مبتنی بر شهود و حتی سعی و خطا پیش می‌روند. دلایل این موضوع هم متعدد است. مهم‌ترینش اینجاست که همچنان مارکت ما رقابتی نیست. رقابتشان در فروش نیست بلکه در تولید و گرفتن ارز و ... است. وقتی در بازار رقابت سالم وجود داشته باشد اهمیت این پایش‌ها نیز بیشتر می‌شود. همچنین نگرش تولیدکننده‌ها هم مهم است. البته باید گفت اگر بازار رقابتی باشد، نگرش هم درست می‌شود.

باید در شرکت‌ها تحلیل‌گر وجود داشته باشد

بابک کاظمی مدیر مدرسه بازاریابی آو و عضو هیئت مدیره آژانس 1001 برندینگ نیز در این نشست گفت:

در بازار امروز، فقدان دانش در استفاده از این داده‌ها هم وجود دارد. درواقع برای خوانش و تحلیل این داده‌ها و تسلط بر آن باید در شرکت‌ها تحلیل‌گر وجود داشته باشد. بنابراین این سوال مهمی است که آیا فردی در سازمان هست که به دنبال بهره از داده‌ها باشد و احساس نیاز کند. رسالت مدرسه بازاریابی آو همین است که این حلقه و چرخه را تکمیل کند. درواقع مدیران مارکتینگ در کنار شرکت‌های مجری تبلیغاتی باید دانش خود را در زمینه تحلیل داده‌ها ارتقا بدهند و به دنبال خلق تصویر از برندشان با توجه به این داده‌ها در بازار باشند.
وقتی این دانش در سطح مارکتینگ وجود داشته باشد این داده‌ها قابل استفاده می‌شود.

 

برچسب ها: دیتا ، داده پردازی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار