کد خبر: ۲۳۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
خبرنگار بی‌بی‌سی در گفت و گوی خبری خود گفت: حس ما این است که حمله ایران علیه اسرائیل ممکن است هر لحظه اتفاق بیافتد. آمریکا انتظار دارد ایران ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کند. مردم در سرزمین‌های اشغالی در حال جمع آوری آذوقه هستند.

هشدار بی‌بی‌سی در خصوص حمله قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل

خبر فوری نوشت: خبرنگار بی‌بی‌سی در گفت و گوی خبری خود گفت: حس ما این است که حمله ایران علیه اسرائیل ممکن است هر لحظه اتفاق بیافتد. آمریکا انتظار دارد ایران ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کند. مردم در سرزمین‌های اشغالی در حال جمع آوری آذوقه هستند. 

ارتش اسرائیل هشدار داده است ممکن است دفاعی هوایی از اسرائیل ۱۰۰درصد عمل نکند و تعدادی از موشک‌ها به زمین بخورد.

 پارکینگ های بیمارستان های اسرائیل هم به بخش مراقبت های اورژانسی تبدیل شد

اسرائیل از ترس انتقام ایران حتی پارکینگ های بیمارستان های خود را هم به بخش مراقبت های اورژانسی تبدیل کرده است. همچنین از سایر پارکینگ ها به عنوان پناهگاه استفاده خواهد کرد

صدای انفجار در نزدیکی عین‌الاسد

یک منبع امنیتی در گفتگو با شبکه الجزیره از صدای دو انفجار در نزدیکی پایگاه عین‌الأسد که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، خبر داد.

دونالد ترامپ گفت: شنیده‌ام که امشب حمله‌ای از سوی ایران علیه اسرائیل انجام خواهد شد.

سخنگوی پنتاگون اما به خبرنگار اسکای نیوز عربی گفت که ایالات متحده تا این لحظه تحرکات خاصی در ایران مشاهده نکرده که نشانگر حملاتی احتمالی در ساعات آینده به اسراییل باشد. 

العربیه هم نوشت: ایران قرار است برای اولین بار موشک قدرتمند خرمشهر را عملیاتی و علیه اسرائیل استفاده کند

وزیر امور خارجه مجارستان هم روز دوشنبه در تماس تلفنی با کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل به وی گفت که ایران اوایل امروز به مجارستان اطلاع داده است که در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، به اسرائیل حمله خواهد کرد.

عربستان سعودی هم اعلام کرده است اجازه عبور موشک از حریم هوایی خود را نمی‌دهیم

 وزارت خارجه آمریکا نوشت: بلینکن با نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و همچنین وزیر خارجه مصر در مورد تنش‌ در خاورمیانه گفتگو کرد

منبع اسکای نیوز عربی هم نوشت: اردن به ایالات متحده، اسرائیل و ایران اطلاع داده که به هیچ وجه اجازه استفاده از حریم هوایی خود را نخواهد داد 

باراک راوید خبرنگار اکسیوس از قول مقامات ارشد اسرائیل نوشت: وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه در تماس تلفنی با کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل به وی گفت که ایران اوایل امروز به مجارستان اطلاع داده است که در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، به اسرائیل حمله خواهد کرد.

هاآرتص:چرا پاسخ نظامی ایران به اسرائیل این بار چالش برانگیزتر خواهد بود؟ / تمرکز تهران بر تاسیسات نظامی و دفاعی واقع در شمال و مرکز اسرائیل خواهد بود

ارزیابی اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران و حزب الله در حال حاضر علاقه ای به شروع یک جنگ تمام عیار ندارند همچنان پابرجاست. اما نگرانی از این است که یک تبادل آتش بین دو طرف، یعنی حمله ایران، واکنش اسرائیل و تکرار این چرخه، موجب تشدید تنشی شود که متوقف کردن آن دشوار باشد.

زن رید در هاآرتص نوشت: ایالات متحده همچنان در حال ارسال این سیگنال است که در صورت اقدام انتقام جویانه ایران و حزب الله به تلافی دو ترور اخیر در کنار اسرائیل خواهد ایستاد. به رغم رابطه نه چندان دوستانه بین دو طرف، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در آخرین گفتگوی تلفنی خود با بنیامنین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به وی قول داده که به تل آویو در دفع حملات موشکی و پهپادی ایران کمک خواهد کرد.

به گزارش  «انتخاب»، آمریکایی ها در حال تقویت نیروهای خود در خاورمیانه هستند. روز دوشنبه قرار است ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده مرکزی ارتش آمریکا برای هماهنگی بیشتر این آمادگی ها به اسرائیل سفر کند. 

مقام های دفاعی انتظار ندارند که ایران، حزب الله و دیگر سازمان های عضو محور مقاومت از وعده خود در باره گرفتن انتقام عقب بنشینند. آنها پیش بینی می کنند که حملات به زودی اتفاق خواهد افتاد و تمرکز آن بر تاسیسات نظامی و دفاعی واقع در شمال و مرکز اسرائیل خواهد بود.

ارزیابی اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران و حزب الله در حال حاضر علاقه ای به شروع یک جنگ تمام عیار ندارند همچنان پابرجاست. اما نگرانی از این است که یک تبادل آتش بین دو طرف، یعنی حمله ایران، واکنش اسرائیل و تکرار این چرخه، موجب تشدید تنشی شود که متوقف کردن آن دشوار باشد.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان اخیرا تهدید کرده که اگر اسرائیل به بیروت حمله کند به تل آویو حمله خواهد کرد. اکنون دشوار می توان انتظار داشت که او از این تهدید خود عقب بنشیند.

اما حزب الله ممکن است از حمله به زیرساخت های استراتژیک اسرائیل نظیر سکوهای گازی در دریای مدیترانه امتناع کند. زیرساخت های انرژی لبنان در برابر حمله نظامی بسیار آسیب پذیرند و حزب الله می داند که اسرائیل می تواند با حملات هوایی نسبتا ساده شبکه برق لبنان را برای مدتی طولانی از کار بیاندازد. 

در رویارویی ماه آوریل، حزب الله از پیوستن به حملات ایران امتناع کرد. این بار حزب الله تهدید کرده که در این حملات مشارکت خواهد نمود و حوثی ها هم قول مشارکت داده اند.

این بدان معناست که حزب الله با حملات احتمالی از هر جهتی مواجه است؛ برخی از پرتابه ها ممکن است از سمت حزب الله در لبنان شلیک شوند که نه تنها از نظر جغرافیایی در نزدیکی اسرائیل قرار دارد بلکه برخوردار از مقادیر زیادی موشک، راکت و پهپاد است و برخی از آنها تسلیحاتی نقطه زن به شمار می روند. در نتیجه سامانه دفاع هوایی اسرائیل نسبت به ماه آوریل با چالش سخت تری مواجه خواهد شد.

به رغم تهدیدات پر سر و صدای سخنگویان دولت اسرائیل، پاسخ تل آویو قطعا تا حدودی بستگی به موفقیت حمله ایران خواهد داشت. بر جای گذاشتن تخریب گسترده و به خصوص تلفات بالا احتمالا منجر به واکنش سخت اسرائیل خواهد شد.

در ماه آوریل اسرائیل یک حمله هوایی مشخص به یک سامانه دفاع هوایی ایران انجام داد و بعدا گزارش شد که این حمله موجب تخریب یک بخش مهم از یک سامانه اس 300 این کشور شده که مسئولیت حفاظت از یکی از اماکن هسته ای ایران را بر عهده داشته است.

عدم اعتماد بین آمریکا و اسرائیل

این سومین باری است که از زمان آغاز جنگ غزه، آمریکا نیروهایش را برای دفاع از اسرائیل بسیج می کند. اکتبر سال گذشته در جریان هفته نخست جنگ، بایدن به ایران هشدار داد که به حملات حماس نپیوندد و دو گروه ضربت را به همراه ناوهای هواپیمابر به دریای مدیترانه و دریای سرخ اعزام کرد. دومین بار نیز در جریان حمله ایران در ماه آوریل این اتفاق افتاد.

بر اساس گزارش رسانه های اسرائیلی و آمریکایی، بایدن هفته گذشته به نتانیاهو گفت که آمریکا این بار نیز به اسرائیل در برابر حملات مورد انتظار ایران کمک خواهد کرد. با این وجود، بایدن معتقد است که نتانیاهو با ترور هنیه در تهران تنها چند ساعت پس از ترور فواد شکر در بیروت وضعیت بحران فعلی منطقه را تشدید نموده است. 

این واقعیت که آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده همچنین هشداری به ایران است که باید پاسخ خود را محدود سازد تا از بروز ریسک رویارویی مستقیم با ایالات متحده و توانمندی های نظامی آن اجتناب نماید.

ناخرسندی بایدن از ترورهای اخیر علاوه بر عصبانیت وی از نتانیاهو در خصوص تاخیر در دستیابی به توافق آزادسازی گروگان هاست. به گفته منابع آمریکایی، بایدن نتانیاهو را متهم کرده که به او درباره توافق دروغ گفته و علاقه ای ندارد که مذاکرات آتش بس را به سرانجام برساند.

نتانیاهو می گوید خواهان یک توافق هست اما برای این کار شرایط سختگیرانه تری تعیین کرده است. وی اصرار دارد که حضور اسرائیل در کوریدور نتزاریم که نوار غزه را به دو منطقه تقسیم می کند و کوریدور فیلادلفی که در امتداد مرز غزه و مصر قرار دارد تداوم یابد.

در مقابل، مقام های ارشد دفاعی معتقدند اسرائیل باید بر سر برخی موارد کوتاه بیاید تا بتواند به توافق دست یابد و جان گروگان هایی را که همچنان زنده هستند نجات دهد. گفته می شود بیش از نیمی از 115 گروگانی که در غزه حضور دارند، یا به دلیل مرگ در زمان بازداشت یا به دلیل کشته شدن در حین عملیات 7 اکتبر دیگر زنده نیستند و تنها جنازه شان به غزه برده شده است.

هر چه جنگ طولانی تر می شود (روز چهارشنبه دقیقا ده ماه از زمان حمله حماس به اسرائیل سپری خواهد شد) روشن تر می شود که اسرائیل همزمان در حال دنبال کردن دو هدف است. اول رویارویی نظامی با حماس که به تقابل با حزب الله لبنان و حوثی های یمن نیز کشیده شده و اکنون ممکن است پای ایران نیز به شکلی مستقیم تر به آن باز شود. و دوم تقابل شخصی نتانیاهو برای تداوم حیات سیاسی اش، تا از طریق باقی ماندن در قدرت رسیدگی به اتهامات کیفری خود را کند و یا متوقف کند.

نیاز نتانیاهو به ماندن در قدرت وی را وارد مجادلاتی گسترده با دستگاه نظامی اسرائیل و دولت آمریکا کرده است. آنها مخالف مسیری هستند که از سوی وی در پیش گرفته شده و معتقدند نتانیاهو عمدا اجازه نمی دهد توافق آزادی گروگان ها به نتیجه برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار