کد خبر: ۲۳۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۰
کنسرت تیلور سوئیفت به علت احتمال تهدید تروریستی لغو شد
دنیای اقتصاد : شاید این بزرگ‌ترین زیان مالی در بازار هنر باشد، لغو کنسرت‌های سریالی تیلور سوئیفت در وین اتریش که احتمالا بازار امسال این خواننده را دست‌کم تاپایان سال میلادی جاری کساد خواهد کرد. اهمیت ماجرا آنجاست که وین به عنوان پایتخت موسیقی جهان یکی از امن‌ترین شهرها برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی است و احتمال بمب‌گذاری در این شهر، عملا به معنای ناامن شدن دیگر شهرهای اروپایی برای برگزاری کنسرت سوئیفت است.

به نظر می‎‌رسد هدف‌گیری کنسرت این هنرمند، به واسطه حضور بسیار گسترده دوستدارانش است. جمعیت حاضران در کنسرت‌های اخیر تیلور، به طور میانگین بین ۴۰ تا ۸۰هزار نفر در هر کنسرت بوده و همیشه بمب خبری رسانه‌ها بوده است. تیلور سوئیفت هم‌اکنون محبوب‌ترین خواننده جهان به شمار می‌آید و دارد مجموعه کنسرت‌های موسوم به «تور دوره‌ها» را در شهرهای مختلف برگزار می‌کند. این تور تنها تور کنسرت تاریخ موسیقی است که مجموع فروش بلیت‌هایش از مرز یک‌میلیارد دلار گذشته و هم‌اینک در آستانه ثبت رکورد دو‌میلیارد‌دلاری است. برخی رسانه‌ها از قول پیتر کوهان، دانشیار مدیریت در کالج بابسون آمریکا، نوشته‌اند که سوئیفت به‌تنهایی بیش از نیمی از درآمد کل صنعت موسیقی را در اختیار دارد. احتمال بمب‌گذاری در کنسرت‌های این خواننده، شوک بزرگی به بازار موسیقی و استقبال از کنسرت‌هایش  وارد خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت این تهدید تروریستی، احتمالا بزرگ‌ترین تهدید تروریستی بازار موسیقی باشد که یک بازار میلیارد دلاری را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که شوک حمله اخیر می‌تواند تا مدتی نامعلوم تیلور سوئیفت را از استیج کنسرت‌ها پایین بیاورد.

جزئیات ماجرا

پلیس اتریش اوایل روز چهارشنبه اعلام کرد که دو مظنون مرتبط و بیعت‌کرده با گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش، را در این کشور دستگیر کرده است. گویا این مظنون قصد داشته با حضور در مجموعه کنسرت‌های تیلور سوئیفت در اتریش اقدام انتحاری کند. این کنسرت‌ها قرار بود روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه در استادیوم ارنست هاپل شهر وین به عنوان بخشی از تور جهانی او موسوم به Eras Tour برگزار شود. تیلور سوئیفت برنامه کنسرت‌های خود را در چهارچوب این تور که در‌حال‌حاضر به اروپا رسیده، مارس سال گذشته از ایالت آریزونای آمریکا آغاز کرد و قرار است آن را پایان سال جاری میلادی در کانادا به انتها برساند.

برگزارکنندگان این رویداد در وین با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام، اعلام کردند: «در پی تایید مقامات دولتی مبنی بر کشف و خنثی شدن یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی‌شده... ما به دلیل اهمیت حفظ امنیت برای همه، چاره‌ای جز لغو سه کنسرت تدارک‌دیده‌شده نداریم.» دو مظنونی که ابتدا بازداشت و به دست داشتن در تروریسم متهم شده‌اند، به گفته رسانه‌های محلی، پس از یک عملیات گسترده پلیس و تخلیه خانه‌های اطراف محل اختفای آنها دستگیر شده‌اند. به نظر می‌رسد افراد یاد‌شده که هویتشان فاش نشده، با گروه تروریستی داعش بیعت کرده و از طریق اینترنت با افکار و دیدگاه‌های افراط‌گرایانه آشنا شده باشند. دستگیری‌ها همچنان نیز ادامه دارد و پلیس اتریش روز گذشته یک فرد اتریشی ۱۷ساله را در همین راستا دستگیر کرد.

با توجه به این دستگیری، مقامات اتریشی نگران حمله‌ای تروریستی به کنسرت‌های تیلور سوئیفت بودند و به همین دلیل، برای حفظ امنیت همه، این کنسرت‌ها را لغو کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است که مقامات اتریشی از طریق یک سرویس امنیتی خارجی در جریان این توطئه تروریستی قرار گرفته‌اند. فرانتس روف، رئیس امنیت عمومی اتریش، اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی و امنیتی این کشور از چنین حملاتی آگاه شده و برای مهار آن به‌موقع اقدام کرده‌اند. به گفته این مسوول ارشد امنیتی در اتریش، تمرکز اصلی مظنونان برای انجام حملات به کنسرت‌های پیش رو در وین بوده است. در مجموع، برای هر یک از روزهای برگزاری کنسرت تیلور سوئیفت در اتریش، ۶۵هزار بلیت فروخته شده بود و انتظار می‌رفت ۲۰هزار نفر دیگر نیز خارج از محل برگزاری برای تماشای این برنامه هنری حضور داشته باشند.

حملات مشابه

در ده سال اخیر حملات نسبتا زیادی به کنسرت‌های مختلف موسیقی در شهرهای مختلف اروپایی انجام شده است که در ادامه برخی از مهم‌ترین این حملات را مرور می‌کنیم.

روسیه: در ۲۲ مارس ۲۰۲۴، یک گروه موسیقی «پیک‌نیک» قرار بود در تالار کروکوس در نزدیکی مسکو کنسرتی اجرا کنند. پیش از آغاز اجرا و حدود ساعت ۲۰، چهار مرد مسلح نقاب‌دار با استفاده از تفنگ‌های خودکار به‌سوی جمعیت شلیک کردند. همچنین گزارش شد که مهاجمان با استفاده از بمب‌های بنزینی، سالن را به آتش کشیدند. ۱۳۳نفر در این حمله کشته و بیش از ۱۴۰نفر زخمی شدند. بر اثر این اتفاق، مراکز خرید و سایر فضاهای عمومی شهر کاملا تخلیه شدند.

انگلیس: در سال ۲۰۱۷ در شهر منچستر انگلیس، یک بمب‌گذار انتحاری به کنسرت پاپ آریانا گراند،  با ۲۰هزار مخاطب حمله کرد که باعث کشته شدن ۲۲تن و مجروح شدن ۱۰۱۷تن شد. در ارتباط با این حمله ۲۲نفر دستگیر شدند که گفته شد با داعش مرتبط بوده‌ا‌ند.

آلمان: در سال ۲۰۱۶ یک بمب‌گذاری انتحاری در حین برگزاری یک جشنواره موسیقی در شهر آنسباخ انجام شد که پس از انفجار منجر به زخمی شدن ۱۵نفر شد. در ادامه این اتفاق، فیلم‌های زیادی از بیعت بمب‌گذار با داعش و ابوبکر البغدادی کشف شد.  این بمب‌گذاری و تعقیب‌وگریز ناشی از آن  منجر به کشته شدن تنها یک نفر شد و آن هم فرد بمب‌گذار بود.

فرانسه: در سال ۲۰۱۵ در پاریس چند اقدام تروریستی سریالی انجام شد. در عملیات مرگبار و تقریبا هم‌زمان در ۱۳ و ۱۴ نوامبر ۲۰۱۵، تروریست‌ها چند کافه و رستوران در نقاط مختلف شهر، استادیوم فوتبال و سالن کنسرت باتاکلان را هدف تیراندازی‌ و انفجار قرار دادند. ۱۳۰ نفر در این حملات جان باختند و ۶۸۳ نفر مجروح شدند. بیشترین قربانیان، جوانانی بودند که برای شنیدن کنسرت راک در سالن باتاکلان حضور داشتند. متهمان در دادگاه داعشی اعلام  شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: