شرکت ایران خودرو محصولات جدیدی را برای عرضه به بازار ایران در دست توسعه دارد. پیش از این نیز برخی از این محصولات جدید معرفی و شروع تولید تجاری یا آزمایشی آنها اعلام شده بود؛ اما حالا لیست کاملتری از خودروهای جدید این شرکت داخلی را در دست داریم. تعدادی از این خودروها در حال تجاریسازی برای عرضه به بازار هستند و برخی دیگر نیز در مرحله تولید آزمایشی قرار دارند.
در این لیست میتوانیم چند خودرو مونتاژی بنزینی، چند خودرو چینی هیبریدی یا برقی مونتاژی و همچنین چند محصول داخلی بازطراحی شده یا ارتقا یافته را مشاهده کنیم. در ادامه به معرفی اجمالی محصولات جدید ایران خودرو برای بازار ایران میپردازیم:
بهزودی نسخه جدید و ارتقا یافته تارا اتوماتیک، سدان گرانقیمت و پرچمدار ایران خودرو روانه بازار میشود. تارا در سال ۱۴۰۰ با موتور TU۵ پلاس که یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بود وارد بازار شد؛ اما حالا قرار است این خودرو با گیربکس اتوماتیک به همراه موتور EF۷P توربو به بازار عرضه شود. موتور EF۷P توربو، مدتی پیش روی خودرو دنا پلاس، دیگر محصول ایران خودرو به کار رفت؛ موتوری که علاوه بر برخورداری از سیستم توربوشارژ، حالا حداکثر توان خروجی آن به ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۴۰ نیوتنمتر افزایش یافته است. همچنین گفته میشود این موتور نسبت به پیشرانه تی یو ۵ پلاس، مصرف بنزین کمتری دارد.
هنوز بهطور دقیق مشخص شده که این مدل از چه آپشنها و امکاناتی بهره میبرد؛ اما سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل فشار باد لاستیکها (TPMS)، صندلیهای جلو برقی مجهز به گرمکن، سنسور نور، سنسور باران، صندوق عقب برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب و سنسور پارک عقب از جمله آپشنهایی هستند که احتمالا در این نسخه وجود دارند.
همانطور که بالاتر گفتیم، مدتی پیش ایران خودرو، سدان دنا پلاس با موتور EF۷P توربوشارژ را به بازار عرضه کرد که قدرتمندتر از قبل بود. حالا گفته میشود که مدل دوگانه سوز این خودرو نیز در دست تولید قرار دارد و احتمالا بهزودی، آن را در خیابانهای کشور مشاهده خواهیم کرد. بعید است که این نسخه نسبت به مدل قبلی تفاوتهای خاصی داشته باشد و احتمالا دوگانه سوز بودن، مهمترین و اصلیترین تغییری است که ایجاد میشود.
در ماه گذشته در خبرها خواندیم که تولید سورن پلاس دوگانه سوز در کارخانه ایران خودرو خراسان آغاز شده است تا این محصول، جایگزین پژو پارس شود. هنوز اطلاعات بیشتری درباره این مدل منتشر نشده و مشخص نیست بهجز دوگانه سوز شدن، چه تغییرات دیگری نسبت به سورن توربوشارژ خواهد داشت؛ اما احتمالا شاهد این آپشنها خواهیم بود: ترمزهای جلو و عقب دیسکی، جعبه دنده ۵ سرعته دستی، ترمز ABS-EBD-BA، نمایشگر دمای جدید، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، بلوتوث، پشتی صندلی های برقی، چراغ روشنایی روز، رینگ های آلومینیومی تراش خورده، غربیلک فرمان چرمی، کامپیوتر سفر و پیمایش، دو کیسه هوا.
پژو ۴۰۵ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو است که دهه ۷۰ شمسی در خط تولید آبیپوشان جاده مخصوص قرار داشت؛ اما در پاییز ۱۴۰۱ بهدلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، تولید آن بهطور رسمی متوقف شد. حالا پس از دو سال، شنیده میشود که قرار است نسخه جدید و فیس لیفت شدهای از پژو ۴۰۵ با عنوان پژو ۴۰۵x در خط تولید ایران خودرو قرار بگیرد. بهجز این خبر، هیچ اطلاعات دیگری درباره طراحی، مشخصات و امکانات این نسخه منتشر نشده است و باید منتظر انتشار خبرهای جدید از این خودرو از سوی ایران خودرو باشیم.
هایما S۵ یکی از محصولات چینی و مونتاژی ایران خودرو که چند نسخه از آن مثل نسخه عادی، نسخه توربو و نسخه پلاس به بازار ایران عرضه شد. حالا شنیده میشود که ایران خودرو قصد دارد هایما اس ۵ پرو را نیز در کارخانه خود مونتاژ و به بازار داخلی عرضه کند. ظاهرا این خودرو از پیشرانه ۱.۶ لیتری T-GDI استفاده میکند که در دو کراس اوور دیگر هایما یعنی هایما ۸s و هایما ۷x نیز بهکار رفته بود. این پیشرانه به گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل میشود و توان تولید قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتنمتر را دارد.
تاکنون اطلاعات بیشتری درباره سایر تغییرات این مدل منتشر نشده است.
کراس اوور Kaiyi X۳ Pro یک محصول چینی است که طبق شنیدهها، قرار است با برند ایران خودرو در ایران مونتاژ و عرضه شود. برند کایی، محصولات خود را بر اساس پلتفرم خودروهای چری تولید میکند و کایی ایکس ۳ پرو را میتوان برادر MVM X۵۵ یا چری تیگو ۴ دانست. این خودرو یک کراس اوور کامپکت یا جمع و جور است که در طراحی آن میتوان رگههایی از کراس اوورهای چری یا حتی نمای جلوی بهمن ریسپکت را مشاهده کرد.
کراس اوور Kaiyi X۳ Pro به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر مجهز شده و این نیرو بهوسیله گیربکس CVT با قابلیت تعویض مصنوعی در ۹ دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. نمایشگر دیجیتال کلاستر یا پشت آمپر، نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی روی داشبورد، فرمان دی کات، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، سیستم پایش فشار باد لاستیکها، دوربین عقب، ترمز دستی، پارک خودکار، سیستم کمکی در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، ورود و استارت بدون کلید و سانروف از جمله آپشنهای این خودرو چینی مونتاژی محسوب میشوند.
دانگ فنگ شاین مکس یا Aeolus Yixuan Max، یک سدان چینی است که با دو پیشرانه بنزینی و هیبریدی در بازارهای جهانی عرضه میشود و مدتی پیش، ایران خودرو این سدان را بهصورت وارداتی به بازار ایران عرضه کرد و از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به فروش رساند. از مدتها قبل شنیده شده بود که ایران خودرو قصد دارد در مرحله بعد، این خودرو را در داخل کشور مونتاژ کند و حالا ظاهرا آبیپوشان جاده مخصوص مراحل مونتاژ و تجاریسازی این محصول را پیگیری میکنند.
دانگ فنگ شاین مکس، سدان زیبایی است و از طراحی بهروز و جذابی بهره میبرد. مدل بنزینی این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر مجهز شده و گیربکس DCT هفت سرعته از نوع تر، نیروی تولیدی را به چرخهای جلو منتقل میکند. حداکثر سرعت این سدان چینی به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن به ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
استاندارد آلایندگی یورو ۵، فرمان برقی، رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی، کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، پارک خودکار، سنسور جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو و عقب، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، اتولایت، چراغهای روشنایی در روز، دکمههای کنترلی روی فرمان، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و سانروف از مهمترین آپشنهای این خودرو محسوب میشوند.
ایران خودرو، سدان چینی دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی را در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ به نمایش گذاشت و عرضه این محصول وارداتی به بازار ایران نیز آغاز شد. اما مانند نسخه بنزینی، حالا ایران خودرو قصد دارد نسخه هیبریدی این خودرو را در داخل کشور مونتاژ کند.
شاین مکس هیبریدی به موتور ۱.۵ لیتری توربو به همراه موتور برقی مجهز شده که قدرت ۱۷۶ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر را تولید میکنند. گیربکس E-CVT، نیروی تولیدی را به چرخهای جلو منتقل میکند و مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز ۴.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
شرکت ایران خودرو یک خودرو سدان دیگر از دانگ فنگ را با نام دانگ فنگ E۷۰ بهعنوان یک تاکسی برقی در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ معرفی کرد. موتور این خودرو برقی میتواند قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر را تولید کند و ظرفیت باتری آن نیز ۴۷.۵ کیلوواتساعت است. این باتری در حالت شارژ سریع ظرف مدت ۳۶ دقیقه به شارژدهی میرسد و در حالت عادی، هشت ساعت طول میکشد تا بهطور کامل شارژ شود.
سامانه بازیابی انرژی، سامانه هوشمند کنترل دمای باتری، ترمز پارک برقی، فرمان برقی مجهز به دکمههای کنترلی روی غربیلک، سامانه هشدار صوتی، ایزوفیکس، ترمز ضد قفل بههمراه EBD و کمک ترمز (BA)، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، سامانه هرزگردی چرخها (TCS)، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، پشت آمپر تمام ال سی دی، تنظیم شش حالته صندلی راننده، صندلیهای چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک و ورود و استارت بدون کلید از جمله آپشنهای دانگ فنگ E۷۰ برقی بهشمار میروند.
لونا GRE برقی یک سدان تمام الکتریکی است که بهعنوان تاکسی در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ رونمایی شد. این خودرو با دو موتور ۱۱۰k و ۱۳۰k عرضه میشود و تاکنون در چند نوبت، فراخوان ثبت نام آن از سوی ایران خودرو انجام شده است. لونا GRE برقی با قیمت مصوب فروش ۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان بههمراه گارانتی شش ساله باتری به بازار عرضه میشود.
این سدان برقی چینی به باتری ۴۳.۹ کیلوواتساعتی با برد ۴۰۰ کیلومتری مجهز شده و از موتور برقی با توان ۱۱۰ کیلووات یا ۱۳۰ کیلووات و گشتاور ۲۲۵ نیوتنمتر بهره میبرد. حداکثر سرعت این خودرو به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز حدود ۹.۵ ثانیه اعلام شده است.
فرمان دی کات، نمایشگر یکپارچه سیستم اطلاعات و سرگرمی، باتری لیتیوم فروفسفات، ترمز کمکی اضطراری، استارت دکمهای، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب و رادار نقطه کور از جمله آپشنهای لونا GRE برقی محسوب میشوند.
بستیون نات برقی، یکی دیگر از خودروهای چینی است که ایران خودرو بهعنوان یک تاکسی در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ از آن رونمایی کرد و احتمالا بهزودی نسخه مونتاژی آن نیز از راه میرسد. این خودرو یک مینی ون برقی است که از باتری لیتیوم فسفات و استانداردهای بهروز بهره میبرد. باتری این مینی ون برقی در ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ میشود و با یک بار شارژ میتواند مسافت ۴۲۵ کیلومتر را طی کند. موتور برقی این خودرو، توان ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر را تولید میکند.
فرمان برقی، صندلیهای چرمی شش حالته برای راننده و چهار حالته برای سرنشین، تعویض دنده الکترونیکی، سامانه بازیابی انرژی ترمز و گرمای اضافی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز اضطراری، سامانه کمک حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی، کروز کنترل، سامانه پایش فشار باد لاستیکها، ترمز پارک برقی، اتوهلد، چراغهای جلوی LED و در عقب کشویی برقی در سمت راست، برخی از آپشنهای بستیون نات برقی هستند.