کد خبر: ۲۳۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۸
دنیای اقتصاد : بر اساس اسناد منتشر نشده‌ای که توسط نیویورک‌تایمز بررسی شده و مواضع اسرائیل را به تفصیل شرح می‌دهد، اسرائیل در اواخر ژوئیه فهرستی از شروط جدید را به میانجیگران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرد که شرایط «کمتر انعطاف‌پذیری» را در مذاکرات آتش‌بس به وجود آورد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر اسرائیل هفته‌‌‌ها این موضوع را رد می‌‌‌کرد که می‌خواهد با سخت‌‌‌تر کردن موضع مذاکره‌‌‌ای اسرائیل، مانع از توافق آتش‌‌‌بس در غزه شود. نتانیاهو به طور مداوم تمامی تقصیر در به  بن‌بست رسیدن مذاکرات را به گردن حماس می‌اندازد، حتی در شرایطی که اعضای ارشد نهاد امنیتی اسرائیل او را به کند کردن این روند متهم می‌کنند. «رونن برگمن»، «پاتریک کینگزلی» و «آدام راسگون» در گزارش ۱۳ اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، اما در خلوت، نتانیاهو در واقع شرایط جدیدی را به خواسته‌‌‌های اسرائیل اضافه کرده است؛ شرایطی که مذاکره‌‌‌کنندگان اسرائیلی از آن بیم دارند که موانع بیشتری برای توافق ایجاد کند.

بر اساس اسناد منتشر نشده‌ای که توسط نیویورک‌تایمز بررسی شده و مواضع اسرائیل را به تفصیل شرح می‌دهد، اسرائیل در اواخر ژوئیه فهرستی از شروط جدید را به میانجی‌گران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرد که شرایط «کمتر انعطاف‌پذیری» را به مجموعه اصولی که در اواخر ماه مه اعلام کرده بود اضافه کرد.همچنین تردیدهایی در مورد تمایل حماس برای مصالحه در مورد موضوعات کلیدی مطرح شده و این گروه همچنین درخواست بازنگری‌های گسترده خود را در طول این فرآیند اعلام کرد، در حالی که در ماه اوت از کنار برخی از نکات کم اهمیت‌تر گذشت. اما اسناد بررسی شده از سوی نیویورک‌تایمز روشن می‌کند که مانورهای پشت پرده کابینه نتانیاهو گسترده بوده و نشان می‌دهد که ممکن است در دور جدیدی از مذاکرات که قرار است روز پنج‌شنبه آغاز شود، توافق دور از دسترس نباشد.

در میان دیگر شرایط، آخرین سند که اندکی قبل از نشست سران در رم در ۲۸ ژوئیه به میانجی‌گران ارائه شد، پیشنهاد می‌‌‌کرد که نیروهای اسرائیلی باید کنترل مرز جنوبی غزه را حفظ کنند؛ جزئیاتی که در پیشنهاد اسرائیل در ماه مه گنجانده نشد. همچنین در مورد اجازه دادن به فلسطینیان آواره برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه پس از توقف جنگ، انعطاف کمتری نشان داد.به گفته دو مقام ارشد که نخواستند نامشان فاش شود، برخی از اعضای تیم مذاکره‌‌‌کننده اسرائیل می‌‌‌ترسند که این شرایط افزوده شده جدید خطر به هم خوردن توافق را به دنبال داشته باشد. نیویورک‌تایمز اسناد را بررسی کرد و صحت آنها را با مقامات اسرائیل و سایر طرف‌های درگیر در مذاکرات تایید کرد. ماه‌‌‌هاست که اسرائیل و حماس مذاکرات غیرمستقیمی با میانجی‌گری مصر، قطر و ایالات متحده برای توقف جنگ در غزه داشته‌‌‌اند.

اگرچه حماس نیز ناسازگاری خود را نشان داده اما منتقدان اسرائیلی نتانیاهو تا حدی نخست‌وزیر را مقصر این بن‌بست می‌دانند، زیرا شرایط جدید وی در زمانی که توافق در دسترس به نظر می‌رسد، خطر منحرف شدن مذاکرات را در پی دارد. برخی استدلال کرده‌اند که او ثبات کابینه ائتلافی خود را بر آزادی گروگان‌ها ترجیح می‌دهد: اکثریت کوچک او در پارلمان به چند قانون‌گذار راست افراطی بستگی دارد که حمایت خود از دولت را مشروط به جلوگیری از آتش‌بس کرده‌اند.در بیانیه‌ای برای این گزارش، دفتر نتانیاهو که صحت اسناد را رد نکرد، افزودن شروط جدید را تکذیب کرد و گفت که نخست‌وزیر در عوض به دنبال شفاف‌سازی ابهامات پیشنهادی اسرائیل در ماه مه بوده و کار را برای اجرایی کردن آن آسان‌تر می‌کند.

در بیانیه آمده است: «نامه ۲۷ ژوئیه شرایط جدیدی را معرفی نمی‌کند. برعکس، شامل توضیحات ضروری برای کمک به اجرای پیشنهاد ۲۷ مه ‌است.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «حماس طرفی است که خواستار ۲۹ تغییر در پیشنهاد ۲۷ مه ‌شد، چیزی که نخست‌وزیر از انجام آن امتناع کرد.» این بیانیه منعکس‌کننده نظرات مشابه نتانیاهو و دفترش در هفته‌های اخیر است. روز دوشنبه، این دفتر بیانیه‌‌‌ای منتشر کرد و گفت که یحیی سنوار، رهبر حماس، «تنها مانع معامله گروگان‌‌‌ها بوده و هست.»نتانیاهو در نشستی در ۴ اوت با وزرای کابینه گفت که اسرائیل «حتی یک خواسته به طرح کلی اضافه نکرده است» و «این حماس است که خواستار ایجاد ده‌ها تغییر شده است.» با این حال، تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در نامه‌ای به میانجیگران در ۲۷ ژوئیه، پنج شرط جدید را به طرح کلی توافقی که دقیقا دو ماه قبل، در ۲۷ مه، پیشنهاد کرده بود، اضافه کرد.

یکی از بحث برانگیزترین موارد اضافه شده، گنجاندن نقشه‌ای بود که نشان می‌داد اسرائیل همچنان کنترل مرز بین غزه و مصر را در اختیار خواهد داشت؛ منطقه‌ای که به کریدور فیلادلفی معروف است. در مقابل، پیشنهاد اسرائیل در ماه مه حاکی از خروج نیروها از منطقه مرزی بود. اسرائیل متعهد شد که «نیروهای اسرائیلی را به سمت شرق و دور از مناطق پرجمعیت در امتداد مرزها در تمام مناطق نوار غزه خارج کند.» دومین نکته کلیدی اختلاف، پیچیدگی جدیدی را در مسیر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه در جریان آتش‌بس اضافه می‌کند. برای ماه‌‌‌ها، اسرائیل گفته بود که تنها در صورتی با آتش‌‌‌بس موافقت می‌کند که سربازانش بتوانند فلسطینی‌‌‌های بازگشته را در حین حرکت از جنوب به شمال غزه برای یافتن سلاح بازرسی کنند.

برچسب ها: حماس ، اسرائیل ، آتش بس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار