کد خبر: ۲۳۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
ROCKWOOL یا الیاف پشم سنگ از مواد معدنی بر پایه سنگ به دست می آید و نوعی کالای بازیافتی به شمار می رود. پس از استخراج مواد معدنی مورد نیاز برای تولید پشم سنگ، فرایند پردازش بر این محصولات آغاز می شود. فرآیند تشکیل پشم سنگ چه در طبیعت و چه در محیط های صنعتی تاثیر به سزایی بر کیفیت نهایی این محصولات بر جای می گذارد. پس لازم است که در این زمینه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

ROCKWOOL یا الیاف پشم سنگ از مواد معدنی بر پایه سنگ به دست می آید و نوعی کالای بازیافتی به شمار می رود. پس از استخراج مواد معدنی مورد نیاز برای تولید پشم سنگ، فرایند پردازش بر این محصولات آغاز می شود. فرآیند تشکیل پشم سنگ چه در طبیعت و چه در محیط های صنعتی تاثیر به سزایی بر کیفیت نهایی این محصولات بر جای می گذارد. پس لازم است که در این زمینه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. 

پشم سنگ مرغوب چگونه تولید می شود؟

نحوه تشکیل اولیه پشم سنگ در طبیعت

سنگ های بازآلت مهمترین عناصر تشکیل دهنده الیاف پشم سنگ در طبیعت هستند. این مواد بازمانده سنگ های آتشفشانی در طبیعت هستند و برای صنایع ساخت فولاد و مس نیز کارایی قابل توجهی خواهند داشت. این سنگ ها به وفور در زمین پیدا می شوند و برای ساخت و آماده سازی الیاف پشم سنگ نیز به کار می روند. 

فرآیند تولید پشم سنگ با به استخراج این سنگ ها از دل طبیعت آغاز می شود. مواد خام مورد استفاده در پشم سنگ به روش تولید شیشه پردازش می شوند. مواد اولیه پشم سنگ در دمای خیلی بالا ذوب شده و سپس در دستگاه های مخصوص می چرخند تا الیاف پشم سنگ تشکیل شوند. 

 تولید پشم سنگ در کارخانه

مراحل ساخت و آماده سازی الیاف پشم سنگ سال های سال است که در صنایع بین المللی یکسان بوده و تغییر چشم گیری ندارد. در ساخت و آماده سازی این الیاف از سنگ های متعددی استفاده می کند که بیشترین سهم آن مربوط به سنگ بازالت آتشفشانی است. در این فرایند از دمای 1600 درجه سانتی گراد برای ذوب مواد استفاده می کنند. فرآیند تشکیل پشم سنگ با تولید ماگما یا سیلیکات مواد اولیه تکمیل می شود. در این فرایند هوا در سراسر کوره مخصوص ذوب مواد در جریان است که سبب افزایش میزان دما خواهد شد. 

استفاده از دوار یا چرخ های مخصوص برای دوران سیلیکات طبیعی آماده شده در این فرایند از اهمیت زیادی برخوردار است. این تجهیزات با سرعت بالایی سیلیکات را هدایت می کنند. این مواد در این فرایند به صورت رشته ای تولید شده و سپس در مرحله هوادهی به خوبی سرد می شوند. 

مراحل تخصصی تولید پشم سنگ

در صنایع امروزی فرآیند تولید پشم سنگ به صورت تخصصی انجام می گیرد. این مراحل زیر نظر کارشناسان حرفه ای انجام شده و کیفیت پشم سنگ را به حد مطلوب می رسانند:

  1. در بخش اول سنگ های سرباره از طبیعت استخراج می شوند. 
  2. در ادامه سنگ های اولیه وزن کشی شده و خورد می شوند. 
  3. در ادامه از کوره هایی برای قرارگیری مواد استفاده می کنند که دمای مورد نیاز برای ذوب سنگ ها را فراهم می آورد. 
  4. در فرآیند تشکیل پشم سنگ حرارت دهی به سنگ ها در کنار هوادهی به آن ها در کوره های مخصوص انجام می شود. به این ترتیب حرارت مورد نیاز برای ذوب مواد تامین خواهد شد. 
  5. در مراحل بعدی مواد گداخته شده وارد دوارها می شوند که فرایند ساخت این محصولات را تکمیل خواهد کرد. چرخ های دوار مهمترین بخش تجهیزاتی تولید پشم سنگ به شمار می روند. 
  6. مواد اولیه در داخل دوارها به صورت باریک برش می خورند و به الیاف طویلی تبدیل می شوند. 
  7. سپس از رزین ها و روغن ها برای ایجاد چسبندگی به الیاف استفاده می کنند. این مواد باید به صورت تخصصی انتخاب شوند تا کیفیت اولیه پشم سنگ حفظ شود. 
  8. سپس با استفاده از فن های جمع آوری کننده، الیاف آماده شده را از هم جدا می کنند. 
  9. در مرحله بعدی الیاف تفکیک شده بر روی هم قرار می گیرند. در این زمینه از دستگاه های جداکننده استفاده می شود. 
  10. در ادامه دستگاه های پرس سنگین برای فشرده سازی الیاف به کار می روند که کیفیت نهایی پشم سنگ را تعیین خواهند کرد. 
  11. در ادامه بر اساس سفارشات مشتریان الیاف پشم سنگ تولید شده در ابعاد مورد نیاز برش می خورند. برش تخصصی الیاف با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می گیرد.
  12. محصول نهایی برای پیشگیری از نفوذ رطوبت در بسته بندی های استاندارد روانه بازارهای فروش می شود. 
  13. در ادامه فرآیند تشکیل پشم سنگ، شرایط مناسبی برای انبارداری محصول به دور از رطوبت و با سیستم تهویه مناسب فراهم خواهد شد. 

مهمترین مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

مهمترین مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

در خصوص بررسی فرایند ساخت و آماده سازی پشم سنگ در نظر گرفتن مواد تشکیل دهنده این الیاف نیز اهمیت زیادی دارد. در ساخت و آماده سازی این محصولات به جز سنگ های سرباره از مواد دیگری نیز استفاده می شود که شرح کلی آن ها را در ادامه مشاهده می کنید:

  1. اکسید پتاسیم
  2. اکسید سیلیس
  3. اکسید تیتانیوم
  4. اکسید آلومینیوم
  5. اکسید آهن
  6. اکسید کلسیم
  7. اکسید سدیم

در کنار این متریال از انواع مواد روغنی و رزینی برای چسبنده شدن رشته های طویل پشم سنگ نیز استفاده می کنند که در مراحل تولید محصول به آن اشاره کردیم. این مواد برای ساخت کلیه دسته بندی های الیاف پشم سنگ یکسان هستند. عایق های پشم سنگ لوله ای و پیش ساخته و انواع عایق پشم سنگ لحافی رزین با استفاده از این متریال با بیشترین میزان کیفیت تولید می شوند. در کنار این محصولات عایق های پشم سنگ خام فله یا لحافی دوخته شده نیز روش ساخت و تولید یکسانی دارند و با مواد اولیه ثابتی تولید می شوند. الیاف عایق فشرده یا فنوپانل نیز بسته به سفارش مشتریان تولید شده و از سنگ ها و اکسیدهای یکسانی در ساخت آن استفاده می کنند. 

https://iranayegh.com

نتیجه گیری

فرآیند تشکیل پشم سنگ به صورت تخصصی و زیر نظر کارشناسان فنی این حوزه انجام می گیرد. این فرایند تولیدی با استفاده از ابزارها و دستگاه های تخصصی این حوزه تکمیل می شود. در این بخش به فهرستی از مهمترین مراحل ساخت و آماده سازی پشم سنگ در صنایع امروزی اشاره کردیم. همچنین با برخی از مهمترین مواد ساخت و تولید پشم سنگ آشنا شدیم که هر یک از آن ها برای تولید انواع دسته بندی های لایم های عایق پشم سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. نسبت این مواد در فرمولاسیون اصلی ساخت پشم سنگ مشخص خواهد شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار