کد خبر: ۲۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
معامله گران معتقدند تغییر مسیر بازار از نزولی به صعودی ناشی از اشباع فروش در قیمت‌های پایین و عدم تزریق ارز توسط بازارساز است. به عقیده این گروه بازارها در کف قیمتی خود اشباع فروش را تجربه کردند و برای تداوم روند نیازمند بازگشت به مسیر افزایشی بودند و با بازگشت قیمت‌ها، این اشباع فروش تخلیه خواهد شد.

صعودی شدن قیمت ها در بازار دلار ، طلا و سکه

قیمت ها امروز در بازار طلا و ارز مسیری متفاوت با روز یکشنبه را در پیش گرفتند و ساز افزایش کوک کردند؛ موضوعی که به گفته معامله گران بخشی از آن ناشی از اتمام مهلت ثبت نام در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و کاهش فشار بر بازار ارز تهران است. این روند بازار قیمت دلار هرات را هم بی نصیب نگذاشت و اسکناس آمریکایی در جریان معاملات امروز سیر صعودی را دنبال کرد.

اقتصاد نیوز در خبری نوشت:دلار هرات که صبح امروز در کف کانال ۵۸ هزار تومان بازگشایی کرده بود؛ در ادامه معاملات امروز با پیشروی در کانال ذکر شده، ۵۸ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت خورد. این اسکناس در بازار تهران هم امروز با نرخ ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در نیمه دوم معاملات با در پیش گرفتن مسیر صعودی، ۵۸ هزار و ۶۵۰ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت درهم امارات هم به تبعیت از دلار در بازار هرات و تهران امروز افزایشی بود و پس از گذشت دو روز، دوباره به کانال ۱۶ هزار تومان بازگشت. هر درهم صبح امروز را با قیمت ۱۵ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد و سپس به تبعیت از روند صعودی حاکم بر بازارها، به کانال ۱۶ هزار تومان وارد شد و در نهایت در پله اول این کانال ایستاد.

اما نکته جالب توجه بازار امروز حرکت تتر، رمزارز موثر بر نوسانات قیمت دلار است. تتر در ابتدای روز زیر قیمت دلار هرات معامله شد و در کانال ۵۷ هزار تومان نوسان داد اما با صعودی شدن بازارها با دیلی شروع به افزایش کرد و به ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تکنیکالیست ها، اگر تتر در ادامه معاملات امروز به بالای این محدوده رفته و کندل ثبت کند؛ تشکیل الگوی سر و شونه برعکس که نویدبخش افزایش قیمت این رمزارز است؛ محتمل خواهد بود. این گروه معتقدند اگر تتر نتواند بالای ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت دهد و در زیر این محدوده باقی بماند؛ شاهد بازگشت دوباره به کف قیمت خواهیم بود.

نوسانات دلار در سمت رسمی بازار امروز با بازار غیررسمی متفاوت بود و دلار در مرکز مبادله ثبات قیمت را تجربه کرد. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز ۴۹۰۹۵ تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم ۴۵۱۶۶ تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز پایین آمد و به ۵۴۰۴۰ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با افت ۱۰۰ تومانی، به ۴۹۷۱۴ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳۳۶۸ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۲۲۹۸ تومان قیمت خورد.

 نوسانات قیمت ها در بازار طلا و سکه هم به مانند بازار ارز تهران صعودی بود و قیمت ها به کانال های جدید وارد شدند. امروز قیمت سکه که در ابتدای روز با ۴۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بازگشایی کرده بود؛ در ادامه معاملات مسیر صعودی را در پیش گرفت و با ورود به کانال ۴۲ میلیون تومان،‌ در ۴۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار گرفت. طلای آبشده هم امروز را در ۱۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بازگشایی کرد اما در نیمه دو معاملات با ورود به کانال ۱۵ میلیون تومان، ۱۵ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان خرید و فروش شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر ایران سه میلیون و ۵۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت گذاری شد تا نسبت به پایان معاملات روز یکشنبه افزایشی حدود ۸۰ هزار تومانی داشته باشد.

معامله گران معتقدند تغییر مسیر بازار از نزولی به صعودی ناشی از اشباع فروش در قیمت‌های پایین و عدم تزریق ارز توسط بازارساز است. به عقیده این گروه بازارها در کف قیمتی خود اشباع فروش را تجربه کردند و برای تداوم روند نیازمند بازگشت به مسیر افزایشی بودند و با بازگشت قیمت‌ها، این اشباع فروش تخلیه خواهد شد.

همچنین برخی از فعالان بازار معتقدند حضور خریداران در جریان معاملات بازار طلا در روز یکشنبه که مصادف با ۱۳ صفر بود؛ قیمت ها را صعودی کرد؛ چرا که برخی از خریداران مدعی بودند خرید طلا در این روز خوش یمن است و تحرکات خریدی در بازار به این نگاه خرافاتی وجود داشت. تبعات این روند افزایشی، امروز هم در بازار طلا و سکه ادامه داشت و منجر به افزایش قیمت ها شد. براساس پیگیری از معامله گران، خرید روز گذشته طلا توسط مشتریان فارغ از آنکه قیمت ها را افزایشی کرد؛ طلافروش‌ها را هم دست به جیب کرد تا برای جبران میزان طلای فروخته شده، به خرید طلای آبشده برای ساخت طلای زینتی اقدام کنند.

 

سیگنال جدید رییس‌کل بانک مرکزی به بازار ارز

در همین حال امروز رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز کشور، نیمه اول شهریورماه تالار مبادلات ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌‎اندازی و از سامانه بومی این مبادلات رونمایی خواهد شد.

محمدرضا فرزین با اشاره به طراحی و توسعه ابزارهای معاملاتی مختلف برای تثبیت بازار ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اظهار داشت: بانک مرکزی با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز کشور، نیمه اول شهریورماه تالار مبادلات ارز توافقی را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌‎اندازی و از سامانه بومی این مبادلات رونمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی، امکان معاملات بین واردکنندگان و صادرکنندگان مشمول ارز اشخاص در یک "بسته معاملاتی یکپارچه" جهت معامله ارز و پروانه صادراتی به صورت توام با ضمانت بانک های عامل ایجاد می‌شود.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به ویژگی های تالار مبادلات ارز توافقی تاکید کرد: در این بازار، کشف قیمت به صورت حراج و نقد صورت می‌گیرد و انتظار می‌‎رود با انتقال تدریجی و برنامه ریزی شده معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز نیز توسعه یابد.

بر اساس این گزارش و بنابر سیاست بانک مرکزی، تدوین راهبردها، تنظیم‎گری و نظارت بر عهده بانک مرکزی بوده و مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان بازوی اجرایی، عملیات بازار ارز و اجرای معاملات را تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌دهد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار