کد خبر: ۲۳۸۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹

شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران اعم از تلگرام و اینستاگرام و توییتر در روزهای گذشته مطالبی درباره خوش‌یمن بودن خرید طلا در سیزدهمین روز از ماه صفر منتشر کردند و موجب شدند که پس از مدت‌های طولانی رکود در بازار طلا، این وضعیت در روز یکشنبه وارونه شود.
بنا به اعلام ایسنا، از اولین ساعات روز یکشنبه حضور مشتریان در بازار طلا غیرعادی و غیر معمول بود و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، گویای شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل طلافروشی‌ها در بازار و مرکز شهر بود
محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر که به گفته خودش ۶۳ سال است در این بازار کار می‌کند، درباره اتفاق روز یکشنبه گفت: این مساله برای من هم عجیب بود. از یازده سالگی در این بازار کار کرده‌ام. شاید باور نکنید در سابقه ذهنی من اصلا چنین چیزی نبود. اتفاقا اکثریت مردم در ماه محرم و صفر، خصوصا تا پایان سیزدهم صفر برای خرید دست نگه می‌داشتند و ملاحظاتی می‌کردند. اعتقادی وجود داشت که این ماه‌ها سنگین است اما یکباره با این موج عجیب و غریب خریداران روبرو شدیم و حتی حبابی در بازار شکل گرفت تا روند قیمت‌ها افزایشی شود.
 او در پاسخ به این سئوال که آیا خودتان پرس‌وجویی درباره علت افزایش تمایل خریداران به خرید طلا داشته‌اید یا خیر؟ اظهار داشت: منبع اتفاق، همان فضای مجازی بود. من نه به لحاظ سنتی، نه مذهبی، نه عرفی و نه تاریخی تاکنون چنین چیزی نشنیده بودم و این اصلا سنت نیست. ما باید به این موضوع فکر کنیم که شبکه‎های مجازی چقدر توانایی دارند تا مساله‎ای را جا بیندازند و چقدر خوب می‌شود که از این ظرفیت برای کارهای مثبت بهره ببریم.
این فعال صنفی افزود: وقتی به این سادگی می‌شود حرف بی‌مبنایی مثل این را بین بخشی از جامعه جا انداخت، حتما این امکان نیز وجود دارد که حرف‌های مفید را در جامعه جا بیندازیم.
کشتی‌آرای درباره نحوه و میزان خرید طلا در روز یکشنبه بیان کرد: عمده خریدها برای طلاهای یک گرم و کمتر از این بود. همین اقدام مردم و باور جدید باعث شد روز یکشنبه سکه ۷۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۰۰ هزار تومان گران شود، در حالیکه نرخ ارز و انس جهانی تغییری نکرده بود.
یک طلافروش در منطقه مرکزی شهر نیز در پاسخ به این سئوال که «آیا انتظار چنین اقبالی را داشتید یا خیر؟» گفت: برای من بسیار عجیب بود. از روزهای قبل در فضای مجازی چیزهایی در این زمینه دیده بودم اما مبنایی پیدا نکردم. به نظرم اینها خرافات است و بعید می‌دانم که سندیت داشته باشد.
وی ادامه داد: ما با موج عجیبی از خریداران روبرو شدیم که بیشترشان طلاهای کوچک با مزد ساخت اندک و حتی دست دوم طلب می‌کردند و معتقد بودند با خرید این کالا، هم حاجت روا می‌شوند و هم زندگی‌شان خوش‌یمن خواهد شد.
همچنین یک فعال بازار طلا اظهار داشت: اتفاق یکشنبه نشان داد که می‌شود برای شکسته شدن رکود در بازار مانورهایی داشت. ما طی یک مدت‌ طولانی، فروش طلا نداشتیم، اما روز یکشنبه عده‌ زیادی طلا خریدند.
وی افزود: ای کاش روزهایی برای خرید کفش، لباس، کیف و دیگر مایحتاج مردم اعلام شود تا بلکه این رکود، دست از سر بازار بردارد.در مجموع باید گفت شبکه‌های اجتماعی در غیاب رسانه‌های فراگیر، به مرجع مهمی برای کسب اطلاعات از سوی مردم عادی و بدنه جامعه تبدیل شده‌اند. آنچه مهم است اینکه این شبکه‌ها در ایران فیلتر هستند اما با اتفاق رخ داده در روز یکشنبه، روشن شد که ضریب نفوذ بالای آنها برای جاانداختن مسائلی از این دست را نباید نادیده انگاشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: