کد خبر: ۲۳۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
«تجارت آنلاین» عملکرد بازار سرمایه در مرداد ماه را بررسی کرد
بررسی معاملات بورس هفته گذشته نشان می‌دهد پس از کاهش ریسک‌های سیستماتیک، شاخص‌های بورسی در ابتدای هفته روند صعودی به خود گرفتند و این موضوع تا روز سه‌ شنبه ادامه یافت.

ذوب بورس در نیمه تابستان

گروه اقتصاد کلان: بررسی معاملات بورس هفته گذشته نشان می‌دهد پس از کاهش ریسک‌های سیستماتیک، شاخص‌های بورسی در ابتدای هفته روند صعودی به خود گرفتند و این موضوع تا روز سه‌ شنبه ادامه یافت. اما در سه شنبه سطح تقاضا کاهش یافت و در آن روز شاخص‌های بورسی نزولی شدند.

به گزارش تجارت آنلاین، این روند در روز چهارشنبه تکرار نشد و خبر حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه رنگ سبز را به بورس بازگرداند. اما بازار سهام در مرداد ماه 1403 شاهد افت تراز شاخص 29 صنعت از 30 صنعت اصلی بورس تهران بوده است.

در این ماه تنها صنعت خرده فروشی با 2.4 درصد رشد تراز، بازدهی مثبت داشت و صنعت خودرو با افتتراز 15 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را در بین صنایع بورسی داشت. بازار سهام در دو ماه طی شده از تابستان 1403 سه روند معاملاتی اصلی را پشت سر گذاشته است. تیر ماه با شروع یک روند صعودی در شاخص‌های سهامی آغاز شد که تا روز هجدهم تیر ماه تداوم داشت. از روز هجدهم تیر ماه تا روز بیست و سوم مرداد ماه، شاخص‌های سهامی درگیر روند نزولی قدرتمندی بودند و تراز شاخص کل بورس تهران در این مدت 10.6 درصد ریزش تراز داشت و به زیر کانال دو میلیون واحدی سقوط کرد.

شش روز معاملاتی انتهایی مرداد ماه نیز سومین روند این بازه زمانی را با رشد تراز شاخص‌های سهامی به ثبت رساند. در مجموع می‌توان روند معاملاتی تیر ماه را صعودی و روند معاملاتی مرداد ماه را نزولی ارزیابی کرد.دلیل اصلی این ریزش تراز در مرداد ماه را می‌توان محدودیت‌های تأمین برق صنایع سنگین کشور، افزایش ریسک سیاسی اوراق سهام با تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه و زمان بر شدن محدودیت دامنه نوسان قیمتی نام برد.

همچنین در سال جاری گزارش‌های عملکرد مالی صنایع کشور کیفیت مورد انتظار سهامداران و تحلیل‌گران بازار سهام را نداشته است. در بین 30 صنعت اصلی بورس تهران، شاخص 29 صنعت در مرداد ماه کاهش تراز داشتند. با توجه به ریزش 6.2 درصدی شاخص کل و 7.9 درصدی شاخص هم‌وزن بورس تهران در مرداد ماه، بازدهی شاخص 10 صنعت بهتر از شاخص کل بوده و 5 صنعت بازدهی متوسطی نسبت به عملکرد شاخص کل و هم‌وزن داشتند. از سوی دیگر نیز شاخص 15 صنعت ریزش بیشتری نسبت به شاخص هم‌وزن داشتند. شاخص صنعت خرده فروشی با 2.4 درصد رشد که بابت افزایش قیمت سهام افق بود؛ بهترین بازدهی مرداد ماه را به ثبت رساند و شاخص صنایع رادیویی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی و سیمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر نیز شاهص صنعت خودرو و ساخت قطعات با 15 درصد افت تراز ضعیف‌ترین عملکرد را در مرداد ماه امسال داشت و صنایع اطلاعات و ارتباطات، زراعت، انبوه‌سازی و محصولات فلزی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
بازارها در مردادماه دو دولت را تجربه کردند در ابتدای مردادماه ۱۴۰۳ دولت سیزدهم همچنان بر سرکار بود و روزهای پایانی خود را سپری کرد. در هفتم مرداد اما مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان رئیس جمهور چهاردهم در بیت رهبری و دو روز بعد از آن هم مراسم تحلیف در مجلس برگزار شد. در حالیکه ایران میزبان مهمانان بین‌المللی برای مراسم تحلیف بود اسماعیل هنیه رئیس جنبش سیاسی جبهه حماس که از مهمانان این مراسم بود در شب پس از تحلیف در اقامتگاه خود در شهر تهران توسط اسرائیل به شهادت رسید که شوک بدی به بازارها وارد کرد. در آخرین روز این ماه هم مسعود پزشکیان توانست رأی اعتماد مجلس را برای تمامی وزرای پیشنهادی خود کسب کند. همچنین قیمت دلار تهران در روزهای پایانی دولت سیزدهم کمترین محدوده قیمتی خود در سال ۱۴۰۳ را تجربه کرد، در کانال ۵۷ هزار تومانی دومین ماه تابستان را آغاز کرد در ادامه وارد کانال ۵۸ هزار تومانی شد و پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، تحت تأثیر تنش منطقه ای ایجاد شده رشد کرد، سقف ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومانی را ثبت کرد و پس از آن وارد روند اصلاحی شد.

دلار تهران دفتر مرداد را در کانال ۵۹ هزار تومانی بسته است. درهم امارات در ماه جاری در محدوده ۱۵ هزار و ۸۲۰ تومان شروع به کار کرد. به خاطر تنش‌ها و نوسانات قیمتی که در نیمه ابتدای مردادماه در بازار ارز ایجاد شد بیشترین و کمترین حباب درهم هم در نیمه ابتدایی مردادماه ثبت شد. کمترین حباب درهم در محدوده منفی ۲۵۸ تومان در سوم مردادماه ثبت شده است و بیشترین حباب درهم در محدوده ۳۷۳ تومانی در چهاردهم ماه است. دلار دیجیتال اگرچه در این ماه با رشد ۱.۲ درصدی کمترین بازدهی در بازار ارز و طلا را ثبت کرده است ولی دامنه نوسان آن بسیار بیشتر از دلار و درهم بود، تتر در روزهای تعطیل و ساعات تعطیلی بازار رسمی هم قابل معامله است، تتر وقتی بازار فاز رکودی می‌گیرد از دلار تهران پایین‌تر معامله می‌شود و در روندهای صعودی دلار تهران را پشت سر می‌گذارد به همین خاطر دامنه نوسان تتر معمولاً بیشتر از دلار و درهم است. در بازار طلا و سکه، طلای آب‌شده با رشد ۶.۷ درصدی بیشترین افزایش قیمت را در میان تمامی بازارها کسب کرده است، رشد ۴.۶ درصدی اونس جهانی طلا در این ماه به همراه افزایش ۲.۱ درصدی دلار آزاد دو بال پرواز طلای آب شده بودند که به اوج‌گیری آن نسبت به سایر رقبا کمک کردند. دلیل آنکه اقلام سکه نتوانستند مانند طلای آب شده خلق بازدهی کنند کاهش حباب آن‌ها نسبت به مدت مشابه تیرماه است. حباب سکه امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب در این ماه ۲، ۵.۹، ۵.۵، ۸.۴ درصد کاهش یافته است و خلاف جهت روند قیمت حرکت کرده است. در این ماه شوربختی با سهامداران بود چرا که تنها بازاری که بازدهی منفی را ثبت کرد بازار سهام بود، شاخص بورس بازدهی منفی ۶.۲ درصدی را ثبت کرده است. دوره گذار دولت، بلاتکلیفی سهامداران با برنامه اقتصادی دولت چهاردهم، تعطیلات کارگاه و شرکت‌ها به خاطر گرمای هوا وناترازی مصرف برق، ترور اسماعیل هنیه در تهران، افزایش تنش‌های منطقه‌ای و فراخوان ایران‌خودرو برای ثبت‌نام خودرو و جذب نقدینگی قابل توجه در این طرح از دلایل ثبت بازدهی منفی ماهانه در بازار سرمایه است. متأسفانه ارزش معاملات خرد بازار سرمایه پایین است و محدودیت دامنه نوسان سایه ریسک را بر سر بازار سرمایه زنده نگه داشته است.

زیرا محدودیت دامنه نوسان در هنگام افزایش سطح ریسک اعمال می‌شود. با این حال نرخ دلار نیما رشد قابل توجهی را ثبت کرده و هیأت عالی بانک مرکزی طی مصوبه‌ای حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان به تصویب رسانده است، که نکات مثبتی است. در این هفته از تعداد صف‌های فروش سنگین کم شد و فشار فروش‌های ایجاد شده با اخبار مثبت و حضور نسبی خریداران از بین رفت بازدهی مثبت شاخص کل در هفته آخر مردادماه هم نکته مثبتی است که می‌تواند امیدها را نسبت به برگشت بازار سرمایه تقویت کند. بازار سهام سومین هفته متوالی را با محدودیت دامنه نوسان به پایان رساند. این روند سبب شد تا رقم بازدهی سهم‌های پربازده و کم‌بازده تقریبا در یک سطح قرار گیرد. بررسی روند سهم‌های بازار سهام در هفته پایانی مردادماه نشان می‌دهد، دو سهم غگز و شفام با رشد 10 درصدی در این هفته پربازده‌ترین نمادهای بازار سهام بودند. همچنین فن افزار، وبانک و سصوفی نیز توانستند حدود 9 درصد بازدهی کسب کنند و در لیست نمادهای برتر بورس قرار بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار