کد خبر: ۲۳۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱
در بیانیه نیروی هوایی روسیه آمده است که نیروهای روسیه پنج موشک و ۷۴ پهپاد گل شمعدانی را به سمت اهداف اوکراین شلیک کردند.

به گزارش منیبان، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد یکی از معدود هواپیماهای جنگی اف-۱۶ که اوکراین از شرکای غربی خود برای مقابله با روسیه دریافت کرده است، سقوط کرده است و در پی این سقوط خلبان جان باخته است.

در بیانیه ارتش که در فیس بوک منتشر شد، آمده است که این جنگنده روز دوشنبه، سرنگون شد. این سقوط اولین گزارش از دست دادن یک F-۱۶ در اوکراین بود. گفتنی است که حداقل شش فروند از این جنگنده‌ها تحویل اوکراین داده شده است.

طبق اعلام نیروی هوایی اوکراین، اوایل روز پنجشنبه، روسیه برای سومین بار در چهار روز گذشته حمله هوایی سنگینی را به اوکراین انجام داد و دوباره موشک‌ها و تعداد زیادی پهپاد را در آسمان اوکراین فرستاد.

در بیانیه نیروی هوایی روسیه آمده است که نیروهای روسیه پنج موشک و ۷۴ پهپاد گل شمعدانی را به سمت اهداف اوکراین شلیک کردند.

مقامات در کیف، گفتند که بقایای پهپادهای منهدم شده در سه منطقه شهر سقوط کرد و به زیرساخت‌های غیرنظامی خسارات جزئی وارد کرد.

مقامات کیف می‌گویند که اوکراین برای خنثی کردن نیروی هوایی روسیه به حداقل ۱۳۰ جنگنده F-۱۶ نیاز دارد.

مقامات آمریکایی در پایان ماه گذشته به آسوشیتدپرس گفتند که اولین دسته از F-۱۶های وعده داده شده توسط کشورهای اروپایی به اوکراین رسیده است.

تحلیلگران نظامی گفته‌اند با توجه به نیروی هوایی عظیم روسیه و سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی روسیه، ورود آنها تغییری در جنگ ایجاد نخواهد کرد. اما مقامات اوکراینی از آنها به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به برتری هوایی روسیه استقبال کردند.

از جنگنده اف۱۶ چه می‌دانیم؟

جنگنده اف ۱۶ با لقب شاهین مبارز (فایتینگ فالکن) پرکاربردترین هواپیمای جنگی بال ثابت امروزی است و اگرچه در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسعه یافته و بیش از پنج دهه پیش اولین پرواز خود را انجام داده است، اما به‌طور پیوسته بهبود یافته و به‌روز شده است. برخی از جدیدترین ارتقاها برای فایتینگ فالکون‌های نیروی هوایی اوکراین در نظر گرفته شده‌اند.

جنرال داینامیکس اف-۱۶ جت جنگنده تک موتوره مافوق صوت است که توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارا است؛ این جنگنده توانمند توسط شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات‌متحده آمریکا در دههٔ ۱۹۷۰ طراحی شد. نخستین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۷۴ انجام شده و چهار سال بعد تحت عنوان اسکادران ۳۴ وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا شد. از سال ۱۹۹۳ در پی فروش بخش هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می‌شود.

جنگنده

منبع: خبرآنلاین


ت ت
کدخبر: 233431 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
      نام:
      ایمیل:
      * نظر:
      آخرین اخبار