کد خبر: ۲۳۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
در تازه ترین توئیت مهدی غضنفری مطرح شد
رئیس صندوق توسعه ملی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به برداشت های غیرقانونی دولت ها از منابع صندوق توسعه ملی هشدار داد.

هشدار نسبت به برداشت‌ های غیرقانونی دولت ها از منابع صندوق توسعه ملی

رئیس صندوق توسعه ملی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به برداشت های غیرقانونی دولت ها از منابع صندوق توسعه ملی هشدار داد.

مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در تازه ترین توئیت خود با انتقاد از برداشت دولتها از صندوق، تاکید کرد:  این اتفاق نه تنها خلاف اساسنامه صندوق است بلکه خیلی زود، منابع آنرا مثل حساب ذخیره ارزی تمام می‌کند.

در تازه ترین توئیت رئیس صندوق توسعه ملی آمده است:

هفته قبل در ملاقات با آقای رئیس جمهور عرض کردم:

لطفا بسرعت کیک اقتصاد را بزرگ کنید والا مجبور به برداشت از صندوق توسعه ملی می‌شوید ...

همین جمله را به مرحوم شهید رئیسی هم گفته بودم...

برداشت دولتها از صندوق، نه تنها خلاف اساسنامه صندوق است بلکه خیلی زود، منابع آنرا مثل حساب ذخیره ارزی تمام می‌کند. والسلام.

هر دو رییس جمهور سوال مشابهی داشتند و پرسیدند چگونه؟؟

به هر دوی این عزیزان (در ملاقات با هر یک) عرض کردم: فعلا بفوریت افزایش تولید و صادرات نفت و بعد از آن، تولید و صادرات غیرنفتی و دانش بنیان...

و بعداً آن مصوبه‌ای را یادآوری کردم که در مجمع تشخیص مصلحت (با کمبود یک رای) رد شد و اجازه نداد صندوق (به روش تولید ثروت) به داد کشور برسد.

آقایان مجمع!! لطفا برای ادامه برداشت‌های غیرقانونی دولتها از صندوق توسعه ملی و نیز مازاد برداشت همسایگان از میادین مشترک، خودتان را سرزنش کنید.

انتشار این توئیت از سوی مهدی غضنفری در حالی صورت می گیرد که اکوایران چند روز قبل به نقل از  یک منبع موثق از استعفای مهدی غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی خبر داده بود و نوشت: او چند بار هم در دولت ابراهیم رئیسی استعفا داده بود که هر بار با درخواستش موافقت نشده بود.

این پایگاه خبری نوشت: مهدی غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور، استعفای خود را تقدیم کرده بود. هنوز علت استعفا مشخص نیست اما احتمالا این استعفا را باید روش معمول به‌منظور باز گذاشتن دست رئیس جمهور برای تمدید ماموریت فرد و یا تغییر او دانست.

بر اساس گزارش اکوایران، رئیس صندوق توسعه ملی پس این اتفاق، ملاقاتی با رئیس جمهور داشته که بعد از آن توئیتی را به این مضمون منتشر کرد:

مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در تازه ترین پست خود در شبکه اجتماعی ایکس به روایت دیدار خود با دکتر پزشکیان پرداخت و نوشت:

پنجشنبه گذشته بنا به یک قرار قبلی، فرصتی دست داد تا ساعتی با آقای دکتر پزشکیان ملاقات داشته باشم.

‏در این جلسه ضمن خدا قوت به ایشان به خاطر اخذ رای اعتماد مجلس برای کابینه، گزارشی از روند جدید صندوق توسعه ملی در ۳ سال اخیر را ارائه و در ادامه برخی از مشکلات حکمرانی صندوق توسعه ملی را مطرح نمودم.

‏رئیس جمهور محترم با تشکر از عملکرد صندوق، بر تمدید این مسیر تاکید داشتند و ضمن همسو دانستن آن با نگاه توسعه‌ای دولت چهاردهم، در مورد حل پاره‌ای از مشکلات، قول مساعد دادند.

‏در پایان نیز درباره برخی راهکارها برای انتخاب یک  مدل توسعه ملی موثر گفتگو شد که با توجه به نگاه توسعه-محوری ایشان، به انجام بهبودهای بیشتری در حکمرانی کشور امیدوارم.

اکو ایران نوشت:  آنچه از این توئیت استنباط می‌شود آنست که رئیس جمهور با استعفای او موافقت نکرده و اینبار هم تیر غضنفری به سنگ خورده است!

به علاوه مطابق با آنچه غضنفری در این توئیت نوشته است، رییس جمهور عملکرد صندوق را مثبت ارزیابی کرده و سیاست‌های فعلی صندوق توسعه ملی را با نگاه توسعه‌ای خود و دولت چهاردهم هم‌جهت می‌داند. همچنین رئیس جمهور برای حل مشکلات حکمرانی در صندوق توسعه ملی قول مساعد داده است.

بسیاری اسم غضنفری را وقتی شنیدند که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد وزیر صمت شد. در سال‌های اخیر نیز او با حکم ابراهیم رئیسی به سمت عضو و رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی منصوب شد.

غضنفری در سال‌های ریاست‌جمهوری حسن روحانی اما به تاسیس «مدرسه حکمرانی شهید بهشتی» رو‌آورد و آن جا بود که بیشتر بر مفاهیم و نظریات مربوط به حکمرانی متمرکز شد. 

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی معتقد است ارزش‌ها ثابت و بدون تغییر است، اما شیوه حکمرانی زمینی و قابل تغییر است.

او در گفت‌وگو چند ماه پیش با اکوایران توضیح داد که بسیاری از مسائل و چالش‌های کشور ریشه در شیوه حکمرانی دارد: «راهکارهایی که برای حل مسائل کشور انتخاب می‌کنیم از یک گسیختگی و بهم ریختگی آشکار رنج می‌برد که نشان می‌دهد، تئوری که براساس آن، این شیوه حکمرانی را برپا کردیم، محتاج مداقه و تعمق بیشتری است.»

غضنفری در آن گفت‌وگو تاکید کرده بود که «اهداف» حکمرانی را باید از متون دینی گرفت اما «شیوه‌ها» را خیر؛ بلکه این رجوع به تجربه بشری است که به ما نشان می‌دهد شیوه‌های کارآمد تامین اهداف چه‌ها هستند. او این مباحث خود را ذیل عنوان «حکمرانی متعالی» تعریف می‌کند.

این نگاه غضنفری با موضع پزشکیان درباره کار علمی و کارشناسی هماهنگ به نظر می‌رسد. 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار