کد خبر: ۲۳۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
معاون اول رئیس جمهور گفت: کدام عقل سلیم می تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلا کاری نمی خواهیم بکنیم.

انتقاد معاون اول رئیس جمهور از ارزان فروشی بنزین

معاون اول رئیس جمهور گفت: کدام عقل سلیم می تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلا کاری نمی خواهیم بکنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزرای نفت، اظهار کرد: به سیستم توزیع بنزین کشور حمله شد و ضربه خورد؛ حمله سال دوم هم عین سال اول بود؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟ در این بخش غفلت شده و جدا غفلت کرده‌اید، از وزیر نفت می‌خواهم در کل بخش صنعت نفت مقابله با حملات سایبری را به طور جدی دنبال کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ظرفیت پاسخگویی به این موضوع را در کشور داریم و با تعامل و همکاری با بخش های ذی ربط، از نظر علمی در کشور این مسائل قابل حل است.

عارف خاطرنشان کرد: تجربه نشان داد در یک سال دو بار حمله شد و هر دو بار هم عین همدیگر بود و حملات تغییری نکرده بود آقای پاک نژاد هم این مسأله را به طور جدی دنبال کند.

وی ادامه داد: اگر دنبال مدیریت سوخت هستیم، باید بررسی کنیم چه سهمی در رفع مشکل تولیدی کالاها با راندمان پایین و مصرف سوخت بالا داریم؟ ما در گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی ناترازی داریم. تولید روزانه بنزین ما ۱۱۰ میلیون لیتر و مصرف تا ۱۴۰ میلیون لیتر است. کدام عقل سلیم می تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلا کاری نمی خواهیم بکنیم و نگویند عارف حرفی زده و دولت دنبال آزادسازی است ولی این‌ها واقعیت است.

 

بر اساس این گزارش مشروح سخنان محمدرضا عارف به شرح زیر است:

معاون اول رئیس جمهور در این مراسم، با طرح این پرسش که آیا ما در ارائه کالاهایی با راندمان پایین و مصرف سوخت بالا به مردم نقشی نداریم؟ افزود: ناترازی گاز طبیعی و فرآورده های نفتی مسئله کشور بوده است که در حال حاضر میزان تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر و اوج مصرف آن در روزهای گذشته به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی با اشاره به نیروی انسانی متخصص و برجسته و ذخایر بزرگ نفت و گاز به عنوان دو مزیت مطلق وزارتخانه نفت، گفت: بهره گیری از نیروی انسانی و چهره های برجسته علمی و خدوم در این وزارتخانه در راس مزیت های وزارت نفت است و همچنین ذخایر منابع نفت و گاز کشور با ارزش ۲۰ هزار میلیارد دلاری  از دیگر مزیت های این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت کشور است.

وی با اشاره به رتبه سوم ایران در نفت خام با ذخیره ۲۰۸ میلیارد بشکه ای نفت و رتبه ۲ ذخایر گازی با ذخیره ۳۲ تریلیون متر مکعبی ادامه داد: ایران در مجموع نفت و گاز رتبه اول جهان با ارزش ۳۴۰ میلیارد دلار دارد که دو مزیت نیروی انسانی و ذخایر نفت و گاز پشتوانه بسیار خوبی برای اجرایی کردن و تحقق برنامه هفتم توسعه است.

عارف با اشاره به نقش مهم وزارت نفت در رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله تاکید کرد: باید در دوره جدید کاری وزارت نفت تلاش شود که سهم نفت و گاز در توسعه کشور به طور عام و بویژه شاخص های اقتصادی تقویت شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با راهبرد اصلی مقاوم سازی کشور نسبت به حوادث و تکانه های خارجی و مشخصاً تحریم های ظالمانه غرب و به ویژه آمریکا تصریح کرد: راهبردهای بسیار خوبی در سیاست های اقتصاد مقاومتی نسبت به بخش نفت و گاز دیده شده که در این راستا مقابله با ضربه پذیری درآمدهای حاصل از نفت و گاز اولویت دارد.

وی افزود: در سالیان گذشته ناپایداری هایی در درآمدهای نفتی و گازی کشور وجود داشته است و الان کشور در شرایطی است که می تواند مشتریان راهبردی انتخاب کند.

عارف خاطرنشان کرد: شاید در مقاطعی از کانال های فرعی برای فروش نفت استفاده می کردیم که باید در این باره شفاف سازی کنیم و در عین حال چگونگی فروش محصولات نفتی با مشتریان پایدار که می توان روی آنها حساب کرد در این وزارتخانه بررسی و عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تجارب خوب سالیان گذشته در ایجاد تنوع در روش های فروش نفت تاکید کرد: باید جمع بندی از شیوه های عمل شده در گذشته داشته باشیم که در این راستا مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت اهمیت اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در تنوع روش های فروش نفت، نگاه و رویکرد به سمت بخش خصوصی برود،‌ تصریح کرد: تا جایی که سیاست های اصل ۴۴ اجازه می دهد باید بخش خصوصی مشارکت داشته باشد اما در سالیان گذشته انحصار طلبی و نگاه دولتی در بین مدیران با توجیه اصل ۴۴ بود اما از زمان تایید این سیاست ها توسط مقام معظم رهبری و تصویب قانونی، مسیر برای مشارکت بخش خصوصی باز شده است و مادون بخش های حاکمیتی منعی برای مشارکت بخش خصوصی نیست.

عارف با اشاره به اهمیت افزایش صادرات نفت و گاز و همچنین فرآورده های نفتی و میعانات گازی، ادامه داد: سوآپ گاز در سالیان گذشته راهبرد کشور شده است که به قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران به عنوان هاب انرژی منطقه می تواند کمک نماید و در کنار آن صادرات پتروشیمی و فرآورده های نفتی مزیت دیگری که در توسعه، رفع نیازها و اشتغالزایی نقش مهمی دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ماده ۴ برنامه چهارم توسعه بسیار راهبردی بود که البته در مجلس هفتم شورای اسلامی به دلیل رویکرد تمرکز و نگاه دولتی حذف شد و از مهندس پاکنژاد می خواهم دستاوردهای ماده ۴  برای کشور را بررسی و اعلام کند.

وی در ادامه افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز برای اثرگذاری در بازارهای جهانی،‌ حفظ توسعه ظرفیت های نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنایع نفت و گاز، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی را از دیگر راهبردهای این وزارتخانه دانست و گفت: تاکنون  برخورد شعاری با شاخص مصرف انرژی صورت گرفته است که پاسخگوی نیازهای بخش صنعتی و خدماتی کشور نیست که اینگونه برخوردها پاک کردن صورت مسئله است و باید دید تا تاکنون چه خسارات و عدم النفعی متوجه صنعت و رشد اقتصادی شده است.

عارف با تاکید بر اینکه باید به سیاست های کلی توجه جدی شود، اظهار داشت: خوشبختانه برنامه هفتم توسعه برنامه خوبی است و احکام مناسبی دارد و شامل بخش نرم افزاری و اصلاح ساختار و همچنین سخت افزاری و سرمایه گذاری است که در بخش سرمایه گذاری در کشور مشکلاتی داریم و شاخص هایی نیز در این برنامه دیده شده است و ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای این برنامه نیاز است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: طبق برنامه هفتم توسعه دولت موظف است ظرف یکسال آینده چگونگی تامین منابع این برنامه را تهیه کند که طبق این ماده مسئولیت متوجه دولت است و با توجه به اهمیت وزارت نفت در تامین منابع مالی در کشور باید اقدامات جدی برای تعیین سازوکار منابع دیده شود.

عارف با اشاره به حملات سایبری به جایگاه های سوخت کشور تاکید کرد: در دو سال متوالی سیستم توزیع بنزین دچار حملات سایبری شد که حمله سال دوم مشابه سال اول بود که در این زمینه غفلت جدی شده است و باید دید که چه کسی پاسخگوی رخ دادن چنین حملاتی است و با توجه به ظرفیت های بالای کشور و همکاری و تعامل با بخش های ذیربط، جلوگیری از چنین حملاتی در آینده حل شدنی است.

وی اکتشاف و توسعه میادین جدید نفت و گاز، نگهداشت میادین موجود با اولویت میادین مشترک و فشار افزایی میدان پارس جنوبی،‌ احداث و مقاوم سازی و نوسازی زیرساخت ها، ذخیره سازی و ارتقاء توزیع نفت و گاز و فرآورده ها، تامین تجهیزات و تاسیسات هوشمند رصد میادین را از دیگر وظایف وزارت نفت برشمرد و گفت: رشد صادرات نفتی در برنامه هفتم توسعه سالانه ۱۲ درصد است که می توان به آن رسید و رشد سالانه بخش نفت در اقتصاد ۹ درصد دیده شده است.

عارف با اشاره به اهمیت افزایش تولید نفت خام ادامه داد: در شورای اقتصاد مجوز ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال مطرح شد که البته می توان به هدف ۵۰۰ هزار بشکه ای در روز نیز رسید و باید در پایان برنامه هفتم توسعه به تولید ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه ای در روز برسیم که می توان با برنامه ریزی و اتخاذ اقدامات مناسب این میزان تولید به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نیز برسد.

معاون اول رئیس جمهور ضرورت جمع آوری گازهای مشعل را یادآور شد و گفت: جمع آوری این گازها به دلیل لطمات محیط زیستی و همچنین هدر رفت سرمایه کشور بحث جدی است که با برنامه ریزی ها هر چه زودتر تصمیمات مناسب اتخاذ شود.

وی در ادامه به تشریح وظایف وزارت نفت دولت چهاردهم از جمله بهره گیری از نیروهای برجسته و نخبه به ویژه جوانان و بانوان، حضور ۱۵ درصدی بانوان در میان مدیران وزارت نفت به ویژه زنان پرانگیزه، پرتلاش و متخصص،‌ احیای دانشکده های نفت به ویژه دانشگاه آبادان، حل ناترازی انرژی، ‌توسعه میادین مشترک، افزایش تولید صادرات نفت و گاز پرداخت و تاکید کرد: باید درنظر داشت که منابع نفت و گاز موجود در کشور از انفال است و وظیفه ما حفظ این انفال است و زمانی می توان به خوبی از آن حفاظت کرد که علاوه بر بکارگیری نیروهای برجسته این وزارتخانه در راستای ارتقای آنان و بهره گیری از نیروهای نخبه، جوان و جدید گام برداشت.

عارف عبور از خام فروشی، توسعه زنجیره پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی، ارتقای جایگاه پیمانکاران و سازنده های ایرانی به ویژه شرکت های دانش بنیان،‌ خنثی سازی کامل تحریم های بین المللی با استمرار وضعیت فروش نفت و درآمد پایدار نفتی،‌ هوشمند سازی شبکه توزیع گاز به ویژه با اولویت مشترکان پرمصرف و ایجاد مشوق ها برای تولید فرآورده های میانی و خوراک های پتروشیمی و تامین سوخت پایدار مصارف صنعتی و کشاورزی را از دیگر خواسته های دولت چهاردهم از وزارت نفت برشمرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تقویت دیپلماسی انرژی به ویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی  کشور گفت: مطمئناً دیپلماسی انرژی از اولویت های کشور است که باید در چارچوب اجرای تفاهم نامه ها و قراردادها به ویژه با اولویت کشورهای همسایه و منطقه پیگیری شود.

وی اصلاح ساختار شرکت های تابعه وزارت نفت را یکی دیگر از نیازهای جدی این وزارتخانه دانست و گفت: نگاه انحصار طلبی دولت در همه بخش ها باید اصلاح شود تا منافع دولت و حاکمیت تامین شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و آیت الله رئیسی و همچنین شهید تندگویان به عنوان وزیری دانشمند و پرتلاش، ایام فرارسیدن ماه ربیع الاول را تبریک گفت و از زحمات و تلاش های مهندس اوجی به دلیل تلاش های شبانه روزی این وزارتخانه در سه سال گذشته قدردانی کرد.

وی با ابراز خرسندی از انتخاب مهندس پاکنژاد به عنوان وزیر نفت گفت: سکان این بخش از اقتصاد ملی و برنامه های پیشرفت که به یکی از فرزندان لایق، شایسته، با انگیزه و پرنشاط از بدنه همین وزارتخانه سپرده شده است که از همان لحظه اول کلید فعالیت های کاری خود را زد و با برنامه های خوب وی مطمئن هستیم این بخش در توسعه کشور به ویژه اجرای برنامه هفتم توسعه سهم برجسته ای خواهد داشت.

محسن پاکنژاد وزیر نفت در این مراسم با قدردانی از زحمات مهندس اوجی اساس کار این وزارتخانه را اجرای سیاست های کلی نظام و قانون برنامه هفتم توسعه برشمرد و تاکید کرد: از همه ظرفیت ها برای رسیدن به اهداف و سیاست های کلی و اسناد بالا دستی استفاده خواهیم کرد.

جواد اوجی وزیر سابق نفت نیز در گزارشی از اقدامات و دستاوردهای وزارت نفت در سه سال گذشته با تکیه بر دیپلماسی انرژی ارائه کرد و گفت: افزایش ۶۵ درصدی تولید نفت،‌ افزایش درآمدهای ارزی، کسب رتبه اول در رشد گروه اقتصادی نفت و گاز و رتبه نخست بهره وری و اتمام ۱۵۵ پروژه نیمه تمام با سرمایه گذاری ۳۴ میلیارد دلاری از بارز ترین اقدامات این وزارتخانه در سه سال گذشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار